Un oraș important din România ar putea să devină port, primii pași fiind deja făcuți. La finalul acestei săptămâni, opt ambarcațiuni din Serbia au trecut granița și au ajuns în țara noastră.
Este vorba de Timișoara, aici unde autoritățile locale speră ca în viitorul apropiat să poată fi făcut turism cu barca pe Bega. Cele opt ambarcațiuni au sosit în Timișoara, navigând din Serbia spre România, pe râul Bega, arată debanat.ro.
Prin urmare, traficul naval ar putea fi deschis în scop turistic, cel puțin pentru început. Pentru a deveni realitate ar trebui să existe un punct de frontieră permanent la granița dintre Serbia și țara noastră, lângă localitatea Otelec, pe Bega.
„Proiectul «Repararea infrastructurii de navigație a canalului Bega», care a reabilitat ecluzele de la Sânmihaiu Român, Srpski Itebej și Klek a permis ca opt ambarcațiuni să ajungă la Timișoara în acest weekend.
Colaborarea între CJ Timiș, Administrația Bazinală de Apă Banat, Inspectoratul Teritorial al Poliției de Frontieră Timișoara, Direcția Regională Vamală și partnerii sârbi face ca de la an la an interesul pentru navigația pe Bega să crească”, a informat Adrian Lupuț, reprezentant al Consiliului Județean Timiș, conform sursei citate.
Vaporașele cu pasageri din Serbia au venit în miniportul din spatele Catedralei Mitropolitane din Timișoara. De altfel, cu peste nouă decenii în urmă, localitatea Otelec avea port pe Bega, aici unde ancorau atât vapoare de călători, dar și de marfă.
În 1930 era efectuată o cursă fluvială în fiecare zi, până la Timișoara și înapoi. Situația s-a schimbat din martie 1957, atunci când navigația internațională a avut de suferit în contextul deteriorării relațiilor cu Iugoslavia.
Între Timișoara și Otelec, cursele fluviale au continuat până în 1988. În prezent, autoritățile speră să reușească să redeschidă definitiv frontiera pe apă, ajutând astfel la creșterea economiei și turismului în Timișoara.
În vara lui 2023, alte ambarcațiuni au navigat de două ori din România în Serbia, „Vulpea” fiind primul vapor care a trecut frontiera pe Bega, după aproape 70 de ani, potrivit Adevărul. Evenimentul a avut loc prin proiectul Circumeuropa.
Navigarea între cele două țări ar putea fi reluată complet după repararea nodului hidrotehnic de la Sânmihaiu Român și a ecluzei de la Utvin. Totodată, Serbia a avut de refăcut ecluzele de la Srbski Itebej şi Klek.