Orice persoană care va circula cu trotineta electrică pe trotuar riscă o amendă de 500 de euro, începând cu 1 februarie. Se întâmplă în Barcelona unde, indiferent că poartă sau nu cască, conducătorul unei trotinete electrice prins că se plimbă pe trotuar va fi sancționat.
Această măsură vine ca metodă de combatere a comportamentului antisocial legat de creșterea mult prea rapidă a folosirii acestui tip de vehicul. Potrivit The Guardian, numărul celor care folosesc trotinete electrice a crescut de patru ori mai rapid decât al celor care folosesc bicicleta, începând cu anul 2020.
Într-un peisaj urban fără denivelări, preponderent plat, cu mii de ore de soare și cu doar 55 de zile ploioase pe an, folosirea unei trotinete electrice este preferată, însă utilizarea atât de mare a devenit problematică.
Potrivit estimărilor locale, cu acest mijloc de transport de fac circa 44.000 de deplasări pe zi. Prin comparație, acum cinci ani era vorba de aproape zero deplasări. Procentual, 31% dintre utilizatorii de trotinete electrice sunt femei, comparativ cu 19% când vorbim despre utilizatorii de biciclete.
În ceea ce privește situația unui accident, o trotinetă electrică este mai periculoasă decât o bicicletă. De asemenea, acest mijloc de transport a fost utilizat foarte des și de hoții de genți și telefoane din Barcelona, viteza maximă ajungând la 40 de km/h.
Conform unui nou regulament, viteza trotinetelor din Barcelona a fost limitată la 25 de km/oră. Adria Gomila, responsabila cu mobilitatea din oraș, a transmis că, în cazul în care trotinetele vor depăși această viteză impusă, se va considera că aceste vehicule sunt egale cu motoretele, lucru ce va impune necesitatea unui permis de conducere.
În Barcelona a fost interzisă închirierea trotinetelor electrice încă din 2023, în același an în care și în Paris a fost adoptată aceeași măsură, oraș unde existau 15.000 de trotinete de închiriat.
Trotinetele electrice sunt interzise și în transportul public, după ce una a luat foc într-un tren în 2023.
În Barcelona există, de asemenea, și cele mai multe motociclete decât în orice oraș european, respectiv 270.000. O mare problemă a orașului o reprezintă și acum locurile de parcare pentru aceste motociclete, acestea fiind lăsate pe trotuare, lucru ce încurcă circulația pietonală. Totuși, noul regulament nu prevede nimic în acest sens, spunând doar că parcarea pe trotuare este mai preferată decât pe carosabil.