Orașul unde a fost inaugurat un nou sistem de metrou, după ani buni de așteptare. În stații vor fi expuse mai multe comori. Este a doua rețea de metrou din țară.
În orașul Salonic, al doilea cel mai mare din Grecia, a fost inaugurată sâmbătă rețeaua de metrou după 20 de ani de amânări.
Motivul pentru care inaugurarea a fost amânată atât de mult a fost dată de faptul că s-au făcut mai multe descoperiri arheologice reprezentative pentru istoria orașului în perioada elenistică, dar și în timpul Imperiului Roman și a Imperiului Bizantin.
Principala linie de metrou din orașul Salonic este acum funcțională. Această linie de metrou automat a fost furnizată de filiala italiană a constructorului japonez Hitachi Rail. Ar trebui să transporte aproximativ 250.000 de pasageri pe zi în metropola cu peste un milion de locuitori.
“Totul este gata. După mulţi ani, predăm cetăţenilor principala linie de metrou a Salonicului”, a declarat Christos Staikouras, ministrul Transporturilor, pentru AFP, cu ocazia unui test efectuat vineri, potrivit Agerpres.
De asemenea, în unele stații, unele dintre cele 300.000 de obiecte care au fost descoperite în timpul lucrărilor de construcție vor fi expuse în vitrine.
Ministrul elen a mai spus despre metrou că “este un proiect aşteptat de mult timp. A întâmpinat numeroase obstacole şi dificultăţi”.
Primul tronson are o lungime de 9,6 kilometri și a fost construit sub vechiul bulevard roman ce traversa cândva orașul. De-a lungul acestuia au fost descoperite vestigii arheologice.
Pentru a scoate la iveală antichitățile, dintre care unele au fost restituite astfel încât să fie integrate în noile stații, a fost nevoie de 203 milioane de euro.
Aceasta este a doua rețea de metrou construită în Grecia, după cea din Atena, care a fost inaugurată în anul 2000. Compania Thema, care include compania italiană ATM, dar și compania franceză de inginerie Egis, vor asigura exploatarea și întreținerea liniei de metrou.
Tronsonul, alături de o extensie aflată încă în construcție în partea de est a orașului, vor avea costul de 3 miliarde de euro.
În ultimele săptămâni, o controversă a fost reprezentată de logoul rețelei. Prețul licitației a crescut, de la 8.000 de euro, la 30.000 de euro înainte de a fi atribuită direct unei companii mici din capitala Greciei, Atena.
Construcția a fost decisă în 2003, iar metroul din Salonic ar fi trebuit să fie finalizat în 2012. Companiile care au participat la construcție au dat faliment în perioada crizei economice care a afectat Grecia.
În timpul lucrărilor au fost descoperire “comori” Este vorba despre 50.000 de monede, două piețe din marmură, o biserică creștină din primele secole, dar și o fântână ce avea înălțimea de 15 metri.
Au mai fost găsite coroane și bijuterii de aur în peste 5.000 de morminte. Astfel, Ministerul Culturii din Grecia a considerat construcția liniei de metrou ca fiind una dintre cele mai mari săpături de recuperare care au fost făcute pe teritoriul țării.
În stația Agia Sofia, de exemplu, sunt expuse fragmente stratificate datate din epoca elenistică până în cea modernă.
Construcția metroului i-a afectat, însă, pe mulți localnici. Multe magazine au fost închise, iar traficul de pe bulevardul principal Egnatia a fost diminuat.
“De fiecare dată când auzim o nouă dată preconizată pentru finalizarea proiectului, nu mai credem. Acest proiect a devenit o glumă în oraş”, a spus angajata unui magazin.
În faza de proiect este și o extensie a metroului către aeroportul Makedonia, al treilea ca mărime din țară. Acesta se află la 13 km de centrul orașului. Metroul nu se va deschide, însă, înainte de anul 2040.
Salonic a fost fondat în secolul al IV-lea î.Hr. A fost denumit după sora vitregă a lui Alexandru cel Mare. A fost nun centru important al Imperiului Roman, însă a devenit, apoi, al doilea oraș din Imperiul Bizantin, după Constantinopol.
Acest oraș a continuat să se dezvolte sub Imperiul Otoman odată ce au sosit, în secolul al XV-lea, mii de evrei sefarzi expulzați din Spania. Naziștii au exterminat, însă, o mare parte din comunitatea evreiască din Salonic.