News

Pandemia a distrus birocraţia în România. Care sunt efectele pozitive ale izolării. Analiză FANATIK

13.04.2020 | 15:27
Pandemia a distrus birocratia in Romania Care sunt efectele pozitive ale izolarii Analiza FANATIK
ADVERTISEMENT

Epidemia de coronavirus a reprezentat imboldul mult așteptat pentru ca România să se digitalizeze, astfel că patronii spun că productivitatea angajaților a crescut de când lucrează de acasă, în timp ce cozile de la ghișeele statului au fost înlocuite cu depunerile de acte online.

Există și o parte bună a epidemiei de coronavirus

În orice aspect al vieții există și o parte bună, chiar și în cazul epidemiei de coronavirus din România. Cu toate că, în această situație, cauza a fost una negativă, efectul a avut și părți pozitive.

ADVERTISEMENT

Astfel, România a început un proces amânat ani la rândul, și anume digitalizarea, respectiv eliminarea cozilor la ghișee și înlocuirea lor cu formulare online, depuneri de acte sau plăți de taxe și împozite făcute remote, de acasă.

Cu toate că, în unele cazuri, exista și înainte opțiunea de a te programa online la diverse instituții, ori puteai face câteva plăți și prin intermediul platformelor online, acest lucru fie nu era cunoscut de toată lumea, fie era ingnorat de români din simplul fapt că “așa am făcut mereu, așa voi face și acum”.

ADVERTISEMENT

Lucrurile s-au schimbat însă dramatic odată cu epidemia de coronavirus, ce a cuprins și țara noastră. Pe rând, instituțiile staului au anunțat că renunță la programul cu publicul și că doar urgențele vor fi tratate face-to-face, de angajații statului.

Cozile au fost înlocuite cu depuneri de acte și plăți online

Și pentru că românii aveau nevoie de alternative, iată că au început să fie promovate tot mai mult platformele online, unde oamenii puteau rezolva lucrurile mult mai repede, fără a mai fi nevoie să stea de la primele ore ale dimineții la cozi interminabile.

ADVERTISEMENT

Fie că vorbim despre Oficiul Național al Registrului Comerțului, plata de taxe și impozite ori depuneri de cereri de plată pentru fermieri, instituțiile statului au arătat că se poate aduce România în 2020 și din punct de vedere al digitalizării. Din păcate a fost nevoie de un imbold ca acesta.

FANATIK vă prezintă în continuare cele mai importante instituții unde vă puteți adresa și online, fără a mai fi nevoie să mergeți la sediile autorităților respective.

ADVERTISEMENT

APIA – Fermierii români pot depune online cererile unice de plată la hectar pentru campania 2020.

„Prin Ordinul Ministrului Agriculturii și Dezvoltării Rurale nr.89/03.04.2020 fost aprobată primirea cererilor unice de plată aferente Campaniei 2020 prin utilizarea aplicației IPA online, mijloacelor electronice de comunicații și sistemului IACS, începând cu data de 06 aprilie 2020”, a anunțat Agenția de Plăți și Intervenție pentru Agricultură, într-un comunicat.

Oficiul Național al Registrului Comerțului – Puteți adresa cererea de depunere şi/sau menţionare acte, precum şi documentele necesare în susţinerea acesteia online, prin intermediul portalului de servicii al ONRC.

Pașapoarte – Chiar dacă și în trecut exista varianta programărilor online pentru eliberarea pașapoartelor, această modalitate este folosită acum de foarte mulți români. În plus, direcțiile de pașapoarte oferă posibilitatea de a trimite pașaportul acasă, pentru a evita astfel expunerea populației la o posibilă infectare cu virusul COVID-19.

ANAF – Agenția transmite că “în scopul prevenirii răspândirii virusului COVID-19, vă rugăm să vă îndepliniți obligațiile fiscale utilizând metode de comunicare la distanță prin intermediul Spațiului Privat Virtual, iar plata poate fi efectută prin internet banking sau ghișeul.ro”.

ANOFM – Agenția Națională pentru Ocuparea Forței de Muncă a lansat platforma aici.gov.ro, pentru încărcarea documentelor necesare acordării șomajului tehnic pentru angajații cărora li s-a suspendat temporar contractul individual de muncă din inițiativa angajatorului, potrivit art. 52 alin. (1) lit. c) din Legea nr. 53/2003 – Codul Muncii, cu modificările și completările ulterioare.

Casa Națională de Pensii Publice – Instituția pune la dispoziția românilor o serie de servicii electronice prin care aceștia pot depune cereri de pensie sau pot vizualiza datele din sistemul public de pensii. În plus, prin această platformă se pot depune cereri privind solicitarea drepturilor de asigurări pentru accidente de muncă și boli profesionale.

Ghișeul Online – Platforma ghiseulonline.ro reprezintă o modalitate excelentă prin care vă puteți programa online la diverse direcții și instituții, evitând astfel o vizită către acestea. “Cetățeanul își poate face programarea de oriunde, de pe orice device, în condiții de siguranță”, se arată pe site-ul respectiv.

În plus, pe site-urile primăriilor localităților din România, puteți vedea alte legături utile prin care fie vă puteți programa la diverse instituții ale statului, fie puteți efectua diverse plăți către autorități.

Angajații lucrează mai mult și mai bine de acasă

Iulian Stanciu este CEO-ul eMag, cel mai mare retailer online din țara noastră, spune că epidemia de coronavirus din România a dus și la un efect pozitiv: productivitatea angajaților care lucrează de acasă în această perioadă a crescut.

”De circa o lună de zile de când toţi colegii de la sediu, vreo 2.500 de oameni, lucrează de acasă. Noi ne-am temut că va fi dezastru, însă productivitatea oamenilor a crescut. Cred că asta va fi norma şi asta va rămâne într-un procent foarte mare”, a declarat Iulian Stanciu în emisiunea ZF Live.

Șeful eMAG spune că, în aceste condiții, se gândește ca și după ce lucrurile revin la normal să ofere angajaților posibilitatea de a lucra de acasă. În plus, dacă tele-munca va continua să se mențină și după ridicarea măsurilor impuse de autorități, acest lucru va contribui inclusiv la scăderea aglomerației din trafic.

“Eu mă gândesc de ce să mai chinuim oamenii să stea două ore dus şi două întors în trafic. Dintre cei 2.500 de angajaţi, nu se vor întoarce toţi la birou după această criză. Acest lucru va avea un efect foarte mare asupra traficului, se vor decongestiona zonele aglomerate, va scădea consumul de combustibil”, a mai spus CEO-ul eMAG.

Așadar, iată că există și o parte bună în haosul creat de pandemia de coronavirus. Chiar dacă autoritățile și patronii au fost nevoiți să schimbe mersul lucrurilor, s-a dovedit faptul că schimbarea poate să fie și în bine.

Astfel, este posibil ca după ridicarea restricțiilor să vedem o Românie mai digitalizată și, de ce nu, mai performantă decât cea de dinainte de COVID-19.

ADVERTISEMENT