Parlamentul își va putea desfășura lucrările online peste circa două săptămâni, odată după implementarea unui proiect vechi de acum opt ani, care va permite organizarea ședințelor de plen și de comisii fără participarea fizică a parlamentarilor. Proiectul este mult mai avansat decât cel utilizat astăzi, la ședința de plen în care a fost aprobat decretul prezidențial privind starea de urgență.
În urmă cu opt ani, reprezentatul comunității armenilor din Parlament, deputatul Varujan Pambuccian propunea un proiect prin care forul legislativ să-și desfășoare integral activitățile pe internet, fapt ce ar fi dus la reducerea costurilor de funcționare la 20%, mai ales că la momentul respectiv, decembrie 2012, tocmai fusese ales un Parlament cu 588 de membri.
”Atunci s-a făcut un mișto copios de mine și în presă și de colegii din Parlament. Au zis că vreau să votez în pijamale din vârful patului”, a spus Varujan Pambuccian într-o declarație pentru FANATIK.ro.
Însă epidemia de coronavirus obligă acum Parlamentul să se adapteze noii situații. Pe de o parte, interdicția privind adunările și măsurile de prevenție impun evitarea adunărilor. Pe de altă parte, Constituția prevede explicit că, pe timpul stării de urgență, Parlamentul trebuie să fie convocat în sesiune.
În urmă cu cinci zile, președintele Camerei Deputaților, Marcel Ciolacu a anunțat suspendarea activităților cu varianta desfășurării unor activități online, ”cât este posibil”.
Pentru aprobarea decretului, stafful Parlamentului a trebuit să improvizeze un sistem în care parlamentarii erau apelați din plen pentru a-și ține discursurile, iar procedura de vot a ținut aproape șapte minute, față de maxim 30 de secunde, cât dura la o ședință de plen.
Acum însă se lucrează la un sistem integrat în care lucrările să se desfășoare fără niciun impediment, chiar dacă parlamentarii sunt la domiciliu. ”Am vorbit cu președintele Marcel Ciolacu săptămâna trecută și a fost extraordinar de deschis”, a declarat Varujan Pambuccian.
Sistemul va fi realizat în colaborare cu Serviciul de Telecomunicații Speciale. ”S-a spus că o să ne intercepteze STS-ul, dar oricum majoritatea lucrărilor sunt publice. Sau că o să fim localizați prin GPS, dar asta se poate face și de companiile de telefonie mobilă”, a spus Pambuccian.
În esență, sistemul va impune ca toată hârțogăraia folosită actualmente să fie transpusă în format electronic, iar documentele să fie iscălite prin semnătură electronică. Participarea de la distanță a parlamentarilor va putea fi realizată inclusiv prin dispozitive mobile, caz în care vor fi implicați în actul de legiferare inclusiv parlamentari aflați în delegație care, în vechiul sistem, nu mai puteau participa la lucrări.
Pambuccian s-a arătat încrezător că toate fluxurile de date și voce ar putea fi realizate în două săptămâni astfel încât să poată fi reluate și dezbaterile din comisii care, în momentul de față, s-ar putea face cu mare greutate.
Când a venit inițial cu ideea, deputatul invoca considerente legate de costurile de funcționare. În plus, parlamentarii ar fi stat în circumscripții, mai aproape de cei care i-au ales, și ar fi scăzut și numărul absențelor nemotivate. Acum însă, epidemia de coronavirus a împins Parlamentul să ia în serios propunerea care acum opt ani părea o extravaganță. Rămâne de văzut dacă sistemul va fi folosit în continuare și după trecerea epidemiei.