Cristian Popescu Piedone, președintele Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor (ANPC), pregătește o nouă măsură în legătură cu prețul alimentelor de la raft. Cum este văzută de comercianți și consumatori?
Ordinul prin care magazinele erau nevoite să afișeze adaosul comercial lângă produsele alimentare a fost retras după o zi de la înaintarea propunerii. Acum, măsura a fost modificată, potrivit reprezentanților ANPC.
Mai exact, în document se menționează ca procentul pe care comercianții l-au pus peste prețul de achiziție al alimentelor să fie afișat. Consumatorii sunt de acord cu această variantă. Ei spun că în acest fel pot compara prețul aceluiași produs vândut în diferite magazine.
„E foarte bine să pună. În felul ăsta știi și tu și poți să faci o comparație între prețuri, între supermarketuri”, a declarat un consumator, potrivit Știrile ProTV. Pe de altă parte, comercianții nu cred că această schimbare este benefică.
Potrivit acestora, un procent prea mare adăugat peste prețul de achiziție ar putea să pară nejustificat în ochii clienților. Aceștia spun că la adaosul comercial sunt incluși și alți factori. Printre aceștia se numără depozitarea produselor ori transportul.
„Macroul, de exemplu, cel mai consumat pește din România, vine congelat. Trebuie păstrat pe drum la o temperatură controlată. Curentul costă, se adaugă la costuri”, a transmis Feliciu Paraschiv, vicepreședintele Asociației Comercianților mici și Mijlocii, pentru sursa citată.
În același timp, economiștii susțin că această măsură pregătită de ANPC nu va produce schimbări privind prețurile la alimente. Produsele nu vor fi mai ieftine, deoarece scumpirile nu vin din adaosurile comerciale, ci din prețurile percepute de producători, distribuitori și importatori.
Ordinul modificat al Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor va fi în dezbatere publică în următoarele zile, până la data de 28 martie. Momentan, măsura se referă doar la produsele alimentare.