Românii pare că sunt buni de plată, chiar și după ce-și achită datoriile. I s-a întâmplat unui bucureștean, care după ce a plătit la timp jumătate din amenda rutieră dată de poliție, într-un cont bancar indicat pe procesul-verbal, a aflat că nu există acel cont și, mai mult, că trebuie să facă din nou tranzacția.
Inspectoratul General al Poliției Române (IGPR) a confirmat că situația de față nu este singulară, și că în ultima vreme a primit cinci sesizări de acest tip.
”Procesele verbale de amendă din România au înscrise un cont inexistent, astfel că contribuabilii sunt induși în eroare plătind în acest cont, iar apoi sunt puși în executare de către Direcția de Impozite și Taxe Locale”, a precizat un cetățean pentru Libertatea.
În ceea ce-l privește pe cetățeanul din Capitală el a descoperit că figurează cu amenda neachitată pe ghișeul.ro. Deși a solicitat Direcției de Impozite și Taxe Locale radierea sumei, trimițând și dovada plății, DITL i-a explicat că nu a folosit un cont bancar corect și că nu-i poate respecta cerința.
”Cu toate astea, am constatat că amenda figurează în contul meu pe ghiseul.ro, în sumă de 870 lei; am solicitat DITL (Direcția de Impozite și Taxe Locale – n.r.) Sector 1 radierea acestei amenzi și am trimis dovada de plată.
Am primit de la DITL Sector 1 un răspuns de refuz de radiere a amenzii, pe motiv că nu am plătit în contul corect”, a mai scris cetățeanul într-un e-mail pentru sursa menționată.
Nemulțumit de răspuns, bărbatul s-a dus direct la DITL, iar acolo directoarea instituției i-a explicat situația mai pe îndelete.
Astfel, el a mai aflat că mulți contribuali își primesc banii înapoi din contul inexistent, dar fie nu observă, fie se întâmplă mai târziu.
”Doamna director mi-a explicat că pe procesele verbale de amendă de circulație din România este trecut un cont greșit, astfel încât contribuabilii sunt induși în eroare și plătesc într-un cont inexistent.
Ulterior, banii sunt returnați contribuabililor care fie nu observă, fie observă, dar prea târziu pentru a fi în termenul de achitare a jumătate din amendă, astfel că sunt puși în executare de DITL Sector 1.
Plata procesului verbal de contravenție a fost făcută în termenul legal, dar nu a fost efectuată la bugetul local de domiciliu”, a mai detaliat petentul.
Direcția de Impozite și Taxe Locale nu a infirmat problema și a oferit chiar și o explicație despre cum s-a ajuns până aici.
”Începând cu anul 2018, prin Legea nr. 203/2018 privind măsuri de eficientizare a achitării amenzilor contravenționale, precum și pentru organizarea sistemului informatic de gestionare a titlurilor de creanță electronic, trebuia implementat noul tip de proces verbal ce conținea serie unică, plata efectuându-se într-un cont unic deschis la Trezoreria Statului.
Având în vedere că Normele de aplicare a Legii nr. 203/2018 privind măsuri de eficientizare a achitării amenzilor contravenționale nu au fost aprobate, contul unic nefiind funcțional, o parte din Inspectoratele de Poliție au păstrat mențiunea privind contul unic în procesele verbale, iar cealaltă parte l-au hașurat în vederea evitării confuziei achitării proceselor verbale”, a fost explicația Direcției de Impozite și Taxe Locale Sector 1 pentru tot pentru sursa menționată anterior.
Instituția a confirmat, de asemenea, că amenda virată în contul greșit este restituită către plătitor și că a luat legătura cu Ministerul Dezvoltării pentru a soluționa asfel de cazuri,dar i s-a trasmis că se fac în continuare modificări legislative referitoare la amenzi. IGPR a transmis că este vorba doar despre procesele verbale ale amenzilor rutiere, fiind tipărite în 2018.
”Structurile teritoriale de poliție au fost informate de la începutul anului 2019 cu privire la instruirea agenților constatatori care procedează la încheierea proceselor-verbale, în sensul hașurării rubricilor destinate plății amenzii în conturile înscrise în actele sancționatorii”, a explicat și IGPR.