News

Plata facturilor la energie ar putea fi amânată. Decizia ANRE care ar urma să ajute zeci de mii de români

ANRE vrea să modifice regulamentul de furnizare a energiei electrice. Plata facturilor ar putea fi amânată. Cine poate beneficia de măsură.
25.11.2022 | 17:57
Plata facturilor la energie ar putea fi amanata Decizia ANRE care ar urma sa ajute zeci de mii de romani
ANRE, măsură importantă pentru zeci de mii de români. Plata facturilor la energie ar putea fi amânată. Sursa foto: electricity.com
ADVERTISEMENT

Într-un comunicat emis vineri, 25 noiembrie, ANRE a anunţat că supune consultării publice proiectul regulamentului de furnizare a energiei electrice pentru clienţii finali.

ANRE, măsură importantă pentru zeci de mii de români. Plata facturilor la energie ar putea fi amânată

În acest proiect se prevăd mai multe modificări importante pentru cetățeni. Este introdusă noţiunea de client activ, iar formula de calcul al preţului de furnizare a energiei electrice va fi cu defalcarea componentelor.

ADVERTISEMENT

În ceea ce-i privește pe clienţii vulnerabili din România, se aplică eșalonarea la plată a facturii, la cererea acestora, pe o perioadă de minim 3 luni sau convenită de părți.

De asemenea, dacă furnizorul emite factura pentru o perioadă de facturare mai mare decât cea prevăzută în contract sau stabilită conform reglementărilor în vigoare, acesta, la cererea clientului, este obligat să eşaloneze la plată sumele datorate de clientul final, pe o perioadă cel puţin egală cu perioada de facturare pentru care a fost emisă factura.

ADVERTISEMENT

”În cazul clienţilor casnici, precum şi în cazul clienţilor preluaţi de către furnizorul de ultimă instanţă, perioada de facturare să fie lunară.

Dacă furnizorul emite factura pentru o perioadă de facturare mai mare decât cea prevăzută în contract sau stabilită conform reglementărilor în vigoare, acesta, la cererea clientului, este obligat să eşaloneze la plată sumele datorate de clientul final, pe o perioadă cel puţin egală cu perioada de facturare pentru care a fost emisă factura”, se arată în comunicat.

ADVERTISEMENT

Plângeri și reclamații privind facturile

Acest nou regulament prevede introducerea și actualizarea conținutului minim al tuturor facturilor de energie electrică, respectiv informațiile obligatorii a fi incluse de furnizori în acestea.

Se prevede detalierea și actualizarea modalităților de soluţionare de către furnizor a plângerilor privind facturarea.

ADVERTISEMENT

”Clientul nu este obligat să achite factura pentru care a înaintat o plângere furnizorului până la soluţionarea plângerii, iar furnizorul este obligat să analizeze plângerea clientului referitoare la factura emisă indiferent dacă factura a fost sau nu achitată şi să transmită acestuia rezultatul analizei efectuate, în termenele prevăzute în Standardul de performanţă pentru activitatea de furnizare a energiei electrice, în vigoare”, subliniază ANRE.

ANRE precizează că prevederile regulamentului se aplică atât clienţilor finali, cât şi furnizorilor de energie electrică, operatorilor de distribuţie a energiei electrice şi operatorului de transport şi de sistem.

Sinteza prevederilor din Regulamentul de furnizare a energiei electrice la clienții finali

  • introducerea noţiunii de client activ cu detalierea drepturilor, obligaţiilor, modului de certificare şi de vânzare a energiei electrice produse, regulilor de comercializare a energiei electrice pentru aceşti clienţi etc.;
  • în cazul clienţilor casnici, precum şi în cazul clienţilor preluaţi de către furnizorul de ultimă instanţă, perioada de facturare să fie lunară;
  • în cazul în care furnizorul emite factura pentru o perioadă de facturare mai mare decât cea prevăzută în contract sau stabilită conform reglementărilor în vigoare, acesta, la cererea clientului, este obligat să eşaloneze la plată sumele datorate de clientul final, pe o perioadă cel puţin egală cu perioada de facturare pentru care a fost emisă factura;
  • formula de calcul al preţului de furnizare a energiei electrice, cu defalcarea componentelor;
  • pentru clienţii vulnerabili, eşalonarea la plată a facturii, la cererea acestora, pe o perioadă de minim 3 luni sau convenită de părţi;
  • actualizarea elementelor obligatorii care trebuie conţinute într-un contract de furnizare încheiat de un furnizor cu un client final;
  • introducerea şi actualizarea conţinutului minim al tuturor facturilor de energie electrică, respectiv informaţiile obligatorii a fi incluse de furnizori în acestea;
ADVERTISEMENT