Podul Calafat-Vidin are o importanță deosebită pentru România, fiind al doilea pod care face legătura cu Bulgaria. Reprezintă un punct de referință major în infrastructura din Europa de Sud-Est și este
Podul Calafat-Vidin sau Podul 2 peste Dunăre leagă orașele Calafat, din România, și Vidin, din Bulgaria. Acesta joacă un rol crucial în conectarea celor două țări și în facilitarea transportului pe Coridorul IV Pan-European de Transport, ce leagă orașele Dresda (Germania), Istanbul (Turcia) și Salonic (Grecia).
Acesta este al doilea pod peste Dunăre, după Podul Prieteniei Giurgiu-Ruse, care a fost inaugurat în 1954. Podul oferă o traversare eficientă și modernă a fluviului, scurtând considerabil timpul de transport pentru vehiculele care circulă prin regiune.
Inițial, dorința unui pod peste Dunăre a luat naștere în 1925 și atunci a fost gândit proiectul. Însă, abia în anul 2000 cele două țări au semnat acordul pentru realizarea acestuia.
Din diverse motive birocratice și financiare, lucrările de construcție au fost amânate aproape un deceniu. În cele din urmă, podul a fost inaugurat pe 14 iunie 2013, într-o ceremonie la care au participat premierii celor două țări și comisarul european pentru politica regională, Johannes Hahn.
Proiectul de construcție al podului a fost unul complex, implicând studii geotehnice și hidrotehnice detaliate. Aceste cercetări au fost realizate între 2001 și 2003, cu sprijin financiar din partea mai multor instituții europene și internaționale.
Podul are o lungime de 1971 de metri și este dotat cu patru benzi de circulație rutieră, o cale ferată, trotuare pentru pietoni și o pistă dedicată bicicliștilor. Iar costurile totale ale lucrărilor s-au ridicat la 236 de milioane de euro.
Fondurile pentru acest proiect au provenit din mai multe surse, contribuind astfel la realizarea sa. Uniunea Europeană, prin programul ISPA și Fondul de Coeziune, a alocat 70 de milioane de euro, în timp ce Banca Europeană de Investiții a contribuit cu aceeași sumă.
De asemenea, Germania, prin Kreditanstalt fuer Wiederaufbau (KfW), a oferit 20 de milioane de euro, iar Guvernul Franței, prin Agence Française de Développement, a susținut proiectul cu 5 milioane de euro.
Bugetele de stat ale Bulgariei și României au avut și ele o contribuție semnificativă, depășind 60 de milioane de euro, respectiv aproximativ 33 de milioane de euro, scrie click.ro.
Inaugurarea podului a reprezentat un moment crucial în dezvoltarea infrastructurii de transport între cele două țări, având un impact semnificativ asupra comerțului și mobilității cetățenilor. Înainte de deschiderea acestuia, singura opțiune de traversare a Dunării între Calafat și Vidin era un serviciu de feribot care circula la intervale de două ore.
Odată cu deschiderea podului, timpul de traversare a fost redus considerabil, ceea ce a dus la o creștere semnificativă a traficului și a stimulat dezvoltarea economică a regiunilor învecinate.
Pe lângă rolul său esențial în domeniul logisticii și economiei, podul constituie un simbol al cooperării internaționale în cadrul Uniunii Europene. Construcția sa a reprezentat un exemplu de colaborare strânsă între România, Bulgaria și instituțiile europene, evidențiind angajamentul acestora față de dezvoltarea infrastructurii și promovarea integrării în spațiul european.
Pentru a traversa podul, șoferii trebuie să plătească o taxă, care variază în funcție de tipul vehiculului condus. Astfel, pentru autoturismele cu 8+1 locuri și autoutilitarele de până la 3,5 tone, taxa este de 27 lei. Transportul de persoane cu 9-23 locuri presupune o taxă de 54 lei, iar vehiculele între 3,5 și 7,5 tone plătesc aceeași sumă, de 54 lei.
Vehiculele de 7,5-12 tone achită 81 lei, iar transportul de persoane cu mai mult de 23 de locuri costă 113 lei. Pentru vehiculele de 12 tone cu maximum 3 axe, taxa este de 113 lei, în timp ce pentru cele de 12 tone cu minim 4 axe, taxa ajunge la 167 lei.