News

Podurile peste Dunăre, promisiunea restantă a guvernanților. Proiecte grandioase, amânate ani la rândul și apoi revizuite

Sorin Grindeanu, ministrul Transporturilor, a anunțat că a convenit cu autoritățile bulgare construirea unui nou pod la Giurgiu, ceea ce reprezintă doar o parte din proiectele discutate în urmă cu câțiva ani.
28.01.2022 | 19:10
Podurile peste Dunare promisiunea restanta a guvernantilor Proiecte grandioase amanate ani la randul si apoi revizuite
Ministrul Sorin Grindeanu promite că va începe măcar un nou pod peste Dunăre/ Colaj Fanatik
ADVERTISEMENT

Ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, s-a întâlnit la Ruse cu omologul său bulgar Nikolai Sabev, precum și cu ministrul pentru Dezvoltare Regională Grozdan Karadjov cu care a convenit demararea construcției unui nou pod peste Dunăre, la Giurgiu-Ruse, pe lângă cel existent deja.

De aproape un deceniu Bulgaria și România discută despre construirea unor noi poduri peste Dunăre, care să lege îndeosebi zone sărace din cele două țări. Pe lângă podurile de la Giurgiu, au fost luate în calcul alte două asemenea construcții, ba chiar și un tunel pe sub Dunăre.

ADVERTISEMENT

Însă promisiunile și memorandumurile semnate au rămas simple intenții, provocând chiar o oarecare iritare de partea bulgară, exasperată de neseriozitatea autorităților de la București.

Trei poduri proiectate, nu s-a construit niciunul

Podul Prieteniei care leagă Giurgiu de Ruse a fost inaugurat în 1954 și abia în 2013 s-a finalizat construirea unui al doilea pod, între Calafat și Vidin.

ADVERTISEMENT

Un an mai târziu, încă sub euforia inaugurării acestei lucrări, guvernele de la București și Sofia semnau un acord prvivind construcția a încă două poduri. Scopul era conectarea unor zone sărace de pe malurile Dunării, în urma căreia ar fi crescut investițiile, iar afacerile din zonă ar fi prosperat

În memorandumul comun semnat în octombrie 2014, era prevăzută construirea unui pod între  Turnu Măgurele și Nikopol, proiect care ar fi urmat să fie încheiat la finele lui 2016 sau la începutul lui 2017. „În urmă cu 2.000 de ani Apolodor din Damasc a făcut un pod peste Dunăre într-un an. Noi am avut nevoie de 13 ani pentru cel de la Calafat-Vidin. Doamna ministru Nikolina Anghelkova şi domnul ministru Liviu Dragnea (pe atunci ministrul al Dezvoltării – n.red.) sunt optimişti şi spun doi ani de zile, eu zic în trei ani de zile”, afirma atunci premierul Victor Ponta. Construirea podului nu a început nici până astăzi, așa că recordul lui Apolodor nu este amenințat în niciun fel.

ADVERTISEMENT

După finalizarea acestui pod, urma să înceapă construirea unui pod care să lege Călărași de Silistra. Bineînțeles că și în ziua de azi, între cele două orașe se circulă tot cu bacul.

Însă promisiunile de atunci erau chiar mai îndrăznețe. Se vorbea și de construirea unui tunel pe sub fluviu, una din amplasamentele indicate fiind Oreahovo-Bechet. Totuși, proiectul era cu semnul întrebării din cauza costurilor destul de mari, o estimare preliminară a unui expert bulgar fiind de 200-270 de milioane de euro.

ADVERTISEMENT

Al doilea pod de la Giurgiu, varianta minimală

După trei ani în care nu s-a întâmplat nimic, Bulgaria și România au decis să lase zonele sărace în sărăcia lor și au semnat un nou memorandum cu obiective mult mai puțin ambițioase. Prin documentul convenit în septembrie 2017, cele două guverne își asumau construirea unui nou pod între Giurgiu și Ruse care să decongestioneze traficul intens pe de podul deja existent între cele două orașe.

ADVERTISEMENT

Nici  acest proiect nu a fost demarat astfel că abia acum Grindeanu l-a relansat, se pare că la insistențele bulgarilor, întrucât în comunicatul Ministerului Transporturilor se vorbește de dorința autorităților din țara vecină de a construi noi poduri.

Motivele de frustrare ale bulgarilor

Semnalele că eșecul de până acum al proiectelor se datorează guvernelor de la București sunt mai vechi. În cadrul unei întâlniri dintre premierii Boiko Borisov și Viorica Dăncilă din martie 2019, primul ar fi făcut presiuni pentru ca proiectele întârziate să fie demarate, scria cotidianul bulgar „Dnevnik”, preluat de info-sud-est.ro.

Borisov i-ar fi sugerat lui Dăncilă să ceară finanțare europeană pentru un  nou pod la Giurgiu întrucât orașul se află pe unul din coridoarele europene de transport. De asemenea, i-ar fi recomandat să se hotărască pentru amplasamentul unui alt pod, între variantele Nikopol-Turnu Măgurele sau Sviştov- Zimnicea.

Boiko Borisov ar fi agreat primul amplasament, deoarece ar fi un loc propice și pentru construirea unei hidrocentrale. Această intenție a bulgarilor era mai veche fiind discutată inclusiv cu premierul Călin Popescu-Tăriceanu, însă criza economică din 2010-2011 a dus la amânarea sine die a proiectului. Indiferent de ce ar fi  decis guvernul de la București, primul-ministru bulgar i-a spus omoloagei sale că este nevoie urgentă ca podul deja existent între Giurgiu și Ruse să intre în reparații capitale.

La mai puțin de o lună după întrevederea dintre cei doi, în aprilie 2019 era anunțată oficial intenția construirii unui pod între Sviștov și Zimnicea.

Proiectul va contribui şi la realizarea unor coridoare de tranzit pentru traficul rutier cu asigurarea legăturii între Europa Centrală şi de Nord spre zona de sud a Europei, respectiv Turcia, Grecia, Albania, prin România şi Bulgaria, iar Ministerul Transporturilor şi Comisia Naţională de Strategie şi Prognoză vor face în perioada următoare demersuri legislative şi organizatorice pentru a implementa rapid acest proiect important”, spunea atunci Nelu Barbu, purtătorul de cuvânt al Guvernului.

Nici acest proiect nu a fost demarat efectiv până acum. De altfel, Bulgaria nu ar fi mulțumită de România nici în ce privește autostrăzile, Borisov spunând în mai multe rânduri, la întâlniri cu oficiali români, că și-ar dori o autostradă care să lege București de Sofia.

CITEȘTE mai multe articole interesante din categoria NEWS