News

Cum a ajuns un portavion legendar să fie vândut pentru mai puțin de 10 bani! Nava americanilor a avut un ”accident” incredibil cu un submarin sovietic

Unul dintre cele mai cunoscute și longevive portavioane americane și-a încheiat cariera de peste cinci decenii și a ajuns să fie vândut pentru o sumă mai mică de 10 bani,
20.03.2022 | 21:27
Cum a ajuns un portavion legendar sa fie vandut pentru mai putin de 10 bani Nava americanilor a avut un accident incredibil cu un submarin sovietic
Unul dintre cele mai cunoscute portavioane americane, vândut pentru mai puțin de 10 bani. Sursa foto: Wikipedia.
ADVERTISEMENT

USS Kitty Hawk este unul dintre cele mai importante portavioane pe care le-a avut Statele Unite, se află acum într-o călătorie care va dura mai bine de patru luni și care va aduce, într-un final, sfârșitul unei ere în marina americană.

Portavionul american care a ajuns să fie vândut pentru nici măcar 10 bani

Pe 15 ianuarie 2021, USS Kitty Hawk și-a început ultimul drum, un traseu care are o lungime de peste 25.000 de kilometri. Pornit din statul Washington, aflat în nord-vestul continentului american, portavionul trebuie să ajungă în Texas.

ADVERTISEMENT

Doar că, fiind prea mare pentru a putea trece prin Canalul Panama, portavionul va trebui să ocolească întreaga Americă, trecând tocmai prin sudul țărilor Chile și Argentina. Cu o lungime de 319 metri și o lățime de 77 de metri, e clar că nu poate merge prin Panama, unde ”limita” este de 49 de metri.

Istoria portavionului începe acum mai bine de 60 de ani, USS Kitty Hawk fiind lansat la apă chiar în 1960. Numele navei a fost preluat de la zona din Carolina de Nord, unde frații Wright au zburat pentru prima dată cu un avion motorizat. Nava a servit marina americană timp de cinci decenii, până când a fost scoasă din uz, în 2009.

ADVERTISEMENT

Tehnologic, aceasta era învechită, iar în viitorul apropiat, doar imaginile și istoria vor rămâne în urma USS Kitty Hawk, care se îndreaptă către locul unde nava va fi dezmembrată bucată cu bucată. A fost ultimul portavion american propulsat cu ajutorul petrolului, depășit de navele din clasa Nimitz, care se bazează pe propulsie nucleară.

Tensiuni rasiale la bordul lui USS Kitty Hawk

Debutul lui USS Kitty Hawk a fost marcat de prezența sa în largul coastelor Vietnamului. La vremea respectivă, avioanele găzduite de navă ajungeau de cel puțin o sută de ori deasupra Vietnamului, pornind din Marea Chinei de Sud.

ADVERTISEMENT

În 1972, USS Kitty Hawk a trecut și prin ultima misiune de luptă, tot în apropierea Vietnamului. Această ultimă bătălie a devenit ulterior ”un capitol trist în istoria Marinei” americane, dar asta nu din cauza războiului, ci din cauza tensiunilor rasiale de la bordul portavionului.

Și la 50 de ani distanță, adevărul este încă neclar și probabil undeva la mijloc. Revoltele de pe navă ar fi putut avea mai multe surse. Unii susțin că au pornit de la câțiva marinari negri care erau investigați după ce se bătuseră într-un bar din Filipine, cu o noapte înainte să plece în misiune. Alții cred că scandalul a început după ce un marinar alb a primit un sandviș în plus la cantină, în vreme ce unui marinar negru i-a fost refuzaă aceeași cerere.

ADVERTISEMENT

Luptele date la bordul portavionului au fost crâncene: ”revolta a ajuns rapid în toate colțurile navei, cu găști de albi și negri mișunând pe toate punțile și bătându-se cu pumnii, cu lanțuri, cu chei și cu țevi”, povestea David Cortwright în 1990, într-un articol referitor la atitudinile comunității negre față de războiul din Vietnam.

Tensiunile rasiale de la bordul navei erau o oglindă a inegalității din societatea americană. Doar 10% din totalul celor 4.500 de marinari de la bord erau negri și doar cinci erau ofițeri, din totalul de 348. În urma bătăilor, 47 de marinari s-au ales cu răni, ”doar 6-7” dintre aceștia fiind albi.

Întâlnire de gradul zero! Accident cu un submarin sovietic

Un incident mai puțin obișnuit a avut loc în martie 1984, când o întâlnire de gradul zero între portavion și un submarin sovietic s-a lăsat cu urmări și cu urme de ambele părți. La momentul respectiv. nava se afla undeva între Japonia și Coreea de Sud și era angrenată într-un joc de-a șoarecele și pisica cu submarinul sovietic, un K-314, de 5.000 de tone și cu un echipaj de aproximativ 90 de persoane.

Americanii au urmărit și simulat abilitatea de a scufunda submarinul de 15 ori în zilele dinaintea coliziunii, iar la un moment dat, portavionul a început să exerseze ”tehnici de decepție” pentru a-și putea pierde urma față de sovietici. Lucrurile au funcționat, însă doar parțial.

Undeva după ora 22:00, pe 21 martie 1984, submarinul K-314 a redescoperit portavionul pe care îl căuta, însă mult mai aproape decât spera echipajul rus. ”Comandantul a ordonat scufundarea urgentă pentru a evita o coliziune. Imediat după începutul manevrei, în submarin s-a resimțit o lovitură puternic. După câteva secunde, o a doua. Era clar că submarinul nu avea timp să ajungă la o adâncime sigură și a fost lovită de o navă americană. După cum am aflat mai târziu, era vorba de portavionul Kitty Hawk”, se arată în istorisirea făcută de tabăra rusă.

Carl Schuster, un fost ofițer de intelligence din marina americană, care a consultat raportul SUA referitor la accident, spune că ”trebuie să fi fost de-a dreptul înfricoșător. Toată lumea de pe portavion se aștepta ca submarinul să se scufunde și sperau să-l poată detecta când ajunge pe partea cealaltă”, arată acesta, care explică faptul că un portavion nu poate detecta un submarin care se află prea aproape, din cauza zgomotului elicelor și a presiunii subacvatice generate de acestea.

”În loc, comandatul submarinului a estimat greșit distanța pe care o mai avea până la portavion și nu a început să coboare decât când era prea târziu. Astfel, a lăsat o parte dintr-una din elicele submarinului înfiptă în carena portavionului”, mai arată Schuster, conform cnn.com.

USS Kitty Hawk, vândut pentru 1 cent la fier vechi

Submarinul a avut probleme cu alimentarea, ulterior, și a trebuit să fie remorcat până în portul Vladivostok.

Pe lângă bucata de elice, în carena portavionului au fost găsite și câteva bucăți din stratul anecoic – realizat din polimeri, care au rolul de a face submarinul mai silențios în apă.

Portavionul a rămas parte din flota Pacifică a SUA pentru alte două decenii după aceste incident. În anii ’90, a susținut operațiunile militare din Somalia, iar din 1998, a fost staționat în Japonia, petrecând un deceniu ca singurul portavion găzduit de o altă bază în afară de cele din SUA continentală.

Acum, portavionul se îndreaptă către sediul celor de la International Shipbreaking Limited, din Brownsville, Texas. Compania a plătit, atenție! 1 cent pentru nava americană. Mai puțin de 10 bani! Firma care va casa portavionul a plătit 1 cent american pentru navă, aproximativ 5 bani românești. Și mai mult decât atât, pentru dublul acestei sume, adică pentru încă un cent, a mai cumpărat o navă de război pe care o va face bucăți. Cu toate că au existat încercări ale unor veterani de război pentru a salva Kitty Hawk și a-l transforma într-un muzeu, soarta sa a fost decisă, iar acum nava își continuă drumul către ultima destinație.

ADVERTISEMENT