Publicația săptămânală ”The Agents Week”, un buletin informativ dedicat profesioniștilor din domeniul reprezentării sportive, în special agenților de fotbal, a dedicat în ultimul număr un amplu articol despre tranzacțiile din SuperLiga și l-a prezentat pe Ioan Becali ca fiind cel mai influent impresar FIFA din România. ”Porecla sa, ’Giovanni De Niro’, reflectă caracterul său puternic, comparat cu starul de la Hollywood”.
”Ioan Becali, cunoscut sub numele de Giovanni Becali, este un important agent de fotbal și om de afaceri român, născut pe 10 iunie 1952, la Galați.
O figură centrală a scenei fotbalistice românești de după 1989, Ioan, alături de fratele său Victor Becali, au devenit primii agenți oficiali de fotbal din țară, jucând un rol esențial în influențarea integrării fotbalului românesc pe piața globală”, menționează ”The Agents Week”, publicație care oferă știri, analize și sfaturi despre industria de reprezentare a jucătorilor și a antrenorilor, reglementările FIFA și noutăți despre examenele pentru licența de agent FIFA.
Publicația l-a prezentat pe Ioan Becali așa cum este perceput în lumea fotbalul, cu bune și cu rele: ”Cunoscut ca un personaj carismatic, dar și controversat, influența lui Becali s-a extins dincolo de reprezentarea jucătorilor. Porecla sa, ’Giovanni De Niro’, reflectă caracterul său puternic, comparat cu starul de la Hollywood.
De-a lungul anilor, Ioan Becali și-a construit o reputație nu numai pentru abilitățile sale de negociere și pentru ochiul său ascuțit pentru talente, ci și pentru capacitatea sa de a naviga în lumea complexă și adesea turbulentă a managementului fotbalului.
Cu toate acestea, cariera sa nu a fost lipsită de controverse. În 2009, un incident care a implicat o altercație fizică cu un moderator de televiziune a scos în evidență temperamentul său aprins.
Mai semnificativ, în 2014, Becali a fost condamnat alături de fratele său Victor și de alte câteva figuri de marcă în celebrul ’Dosar al transferurilor’, care a dus la o pedeapsă cu închisoarea pentru comportament financiar necorespunzător legat de transferurile de jucători.
În ciuda acestor provocări, Ioan Becali rămâne o figură remarcabilă a fotbalului românesc, întruchipând atât înălțimile, cât și coborâșurile unei cariere la intersecția dintre sport, afaceri și controverse”.
În descrierea celor de la ”The Agents Week” se mai arată: ”Agenția lui Ioan Becali este reprezentativă în fotbalul românesc, gestionând o listă de talente de top și modelând carierele unora dintre cei mai promițători fotbaliști ai țării.
Agenția, condusă de Becali, se mândrește cu un portofoliu care include nume marcante precum Dennis Man, Alexandru Cicâldău și Ștefan Târnovanu. Acești jucători, reprezentând poziții cheie în cadrul unor cluburi prestigioase precum Parma, Universitatea Craiova și FCSB, contribuie în mod colectiv la o valoare de piață de peste 30 de milioane de euro.
Cu un accent puternic pe cultivarea talentelor locale, agenția reprezintă 47 de jucători, dintre care 11 în eșaloanele superioare ale fotbalului. În special, agenția are o influență semnificativă asupra echipei naționale a României, gestionând patru jucători actuali, subliniind rolul său esențial în ecosistemul fotbalistic al țării”.
Publicația ”The Agents Week” îi pune în temă pe agenții FIFA interesați să colaboreze cu cluburi din România cu peisajul fotbalistic și cadrul juridic al țării.
”SuperLiga este extrem de competitivă, cu 16 echipe care luptă pentru gloria națională și oportunitatea de a participa la turnee europene precum UEFA Champions League, Europa League și Europa Conference League.
Atunci când se abordează o afacere, este esențial să se înțeleagă structura cluburilor de fotbal din România și dinamica lor financiară. Cluburile operează adesea cu bugete restrânse, influențate de veniturile din drepturile de difuzare, sponsorizări și transferuri de jucători.
Legislația românească permite sportivilor să încheie contracte de activitate sportivă, diferențiindu-le de contractele de muncă tipice. Aceste contracte clasifică munca sportivului ca fiind independentă, în ciuda dependenței clare de club în ceea ce privește remunerația, condițiile de muncă și controlul general. Această configurație unică afectează obligațiile fiscale, în special în ceea ce privește TVA.
Interpretările recente ale autorităților fiscale române au analizat dacă jucătorii de fotbal depășesc pragul de venit care necesită înregistrarea în scopuri de TVA.
La negocierea contractelor, este esențial să se răspundă în mod cuprinzător atât nevoilor jucătorului, cât și ale clubului. Aceasta implică prezentarea rolului jucătorului, a așteptărilor, a remunerației și a potențialelor bonusuri legate de performanță sau de succesul echipei.
De asemenea, agentul trebuie să navigheze în cadrul de reglementare, asigurându-se că transferurile respectă regulile stabilite de Federația Română de Fotbal și de organismele internaționale precum FIFA.
Având în vedere scena fotbalistică dinamică din România, agenții trebuie să fie informați cu privire la modificările de reglementare, implicațiile fiscale și tendințele pieței”.