News

Povestea fabuloasă a lui Carlos Ghosn, fostul șef Renault și Nissan. Mărturisiri uluitoare ale zeului automobilelor: “Am scăpat din Japonia într-o cutie”

Fostul titan al industriei auto mondiale povestește într-un interviu exclusiv pentru BBC cum a decurs fuga sa din Japonia.
15.07.2021 | 18:09
Povestea fabuloasa a lui Carlos Ghosn fostul sef Renault si Nissan Marturisiri uluitoare ale zeului automobilelor Am scapat din Japonia intro cutie
Fuga zeului automobilelor. Carlos Ghosn, fostul șef Renault și Nissan: ”Cum am scăpat din Japonia într-o cutie” Foto: Colaj Fanatik
ADVERTISEMENT

Pentru prima dată, omul care a fost cândva șeful atât al Nissan, cât și al Renault și-a detaliat îndrăzneața evadare din decembrie 2019.

Fuga zeului automobilelor. Carlos Ghosn, fostul șef Renault și Nissan: ”Cum am scăpat din Japonia într-o cutie”

La ora 22:30, într-o noapte rece de decembrie din 2019, un fost titan al industriei auto mondiale stătea împachetat într-o cutie la bordul unui avion, așteptând să fugă din Japonia unde era acuzat de corupție.

ADVERTISEMENT

„Avionul era programat să decoleze la ora 23:00”, își amintește Carlos Ghosn pentru BBC. „Cele 30 de minute de așteptare în cutia avionului, așteptând să decoleze, a fost probabil cea mai lungă așteptare pe care am trăit-o vreodată în viața mea.”

În interviu, Ghosn povestește cum s-a deghizat pentru a se strecura neobservat pe străzile din Tokyo, de ce a fost aleasă o cutie mare de echipamente muzicale pentru a-l scoate din Japonia și exaltarea pe care a simțit-o când a aterizat în sfârșit în Liban, țara sa de origine.

ADVERTISEMENT

„Bucuria a fost că, în cele din urmă, voi putea spune povestea”, a spus el.

Ghosn a fost arestat în noiembrie 2018 din cauza acuzațiilor Nissan că ar fi subestimat salariul anual și ar fi folosit în mod abuziv fondurile companiei, acuzații pe care le neagă.

La acea vreme, Carlos Ghosn era președintele producătorului auto japonez. El a fost, de asemenea, președintele producătorului francez Renault și șeful unei alianțe între ambii producători de automobile și Mitsubishi.

ADVERTISEMENT

Reducerea costurilor la Nissan – inițial controversată – a salvat producătorul auto și astfel Ghosn a devenit o figură foarte respectată și recunoscută. Dar el insistă că a fost „victimă colaterală” într-o luptă a Nissan împotriva influenței crescânde a Renault, care deține în continuare 43% din compania japoneză.

Interviul a fost difuzat miercuri, ca parte seriei de documentare Storyville, realizată de BBC. Carlos Ghosn: The Last Flight detaliază ascensiunea sa extraordinară și căderea sa bruscă.

ADVERTISEMENT

Căderea zeului automobilelor

Descriind momentul arestării sale pe aeroportul din Toyko de acum trei ani, Ghosn a spus: „De parcă ai fi lovit de un autobuz sau ți s-ar întâmpla ceva cu adevărat foarte traumatic. Singura amintire pe care o am despre acest moment este șocul, trauma înghețată.”

Carlos Ghosn a fost dus la centrul de detenție din Tokyo, unde i s-au dat haine de închisoare și a fost închis într-o celulă. „Brusc, a trebuit să învăț să trăiesc fără ceas, fără computer, fără telefon, fără știri, fără pix – nimic”, a spus el.

Timp de mai bine de un an, Ghosn a petrecut perioade îndelungate în custodie sau a fost ținut sub arest la domiciliu la Tokyo după ce a fost eliberat pe cauțiune. Nu era clar când va avea loc un proces – teama era că ar putea dura ani – și Ghosn se va confrunta cu încă 15 ani de închisoare dacă va fi condamnat, într-o țară cu o rată de condamnare de 99,4%.

Într-o perioadă de arest la domiciliu, când lui Ghosn i s-a spus că nu i se va permite să aibă niciun contact cu soția sa, Carole, a decis să găsească o modalitate de a fugi.

„Pentru că nu puteam să-mi arăt fața, planul era să fiu ascuns undeva”, a spus el. „Și singurul mod în care puteam fi ascuns [era] să fiu într-o cutie sau să fiu într-un bagaj, astfel încât nimeni să nu mă poată vedea, nimeni să nu mă poată recunoaște și planul să funcționeze.”

El a spus că ideea de a folosi o cutie mare care să conțină în mod normal instrumente muzicale “a fost cea mai logică, mai ales că în această perioadă au existat multe concerte în Japonia”.

Dar cum ar putea cineva cândva atât de faimos – acum infam – în Japonia să poată ajunge de la casa sa din capitală la un aeroport și să scape?

Planul a fost, a spus Ghosn, să se comporte cât mai normal în ziua respectivă. „Ar trebui să fie o zi normală în care să fac o plimbare normală cu haine normale, atitudine normală și dintr-o dată, totul se schimbă.”

Ghosn a trebuit să schimbe costumele pe care le purta de ani de zile ca director de profil înalt în sectorul auto mondial pentru ceva mai casual. Gândiți-vă la blugi și încălțări sport.

„Vă puteți imagina că a trebuit să merg în locuri unde nu am fost niciodată, să cumpăr haine pe care nu le-am cumpărat niciodată”, a spus el. „Toate acestea au făcut parte din modul în care îți oferi o șansă maximă de a avea succes și absolut să nu atragi atenția asupra ta.”

‘Momentul’

De la Tokyo, Ghosn a călătorit cu trenul de mare viteză la Osaka, unde un avion privat îl aștepta pe aeroportul local. Dar mai întâi trebuia să ajungă în cutia care îl aștepta pe Ghosn la un hotel din apropiere.

„Când ajungi în cutie, nu te gândești la trecut, nu te gândești la viitor, te gândești doar la moment”, a spus el. „Nu ți-e frică, nu ai nicio emoție în afară de concentrarea uriașă asupra unei idei: ‘aceasta este șansa ta, nu o poți rata. Dacă ratezi, vei plăti cu viața ta, cu viața de ostatic în Japonia’.”

Carlos Ghosn a fost transportat de la hotel la aeroport de doi bărbați, care se dădeau drept muzicieni. În total, Ghosn consideră că a stat în cutie timp de aproximativ o oră și jumătate, deși a simțit că a durat „un an și jumătate”.

Avionul privat a decolat la timp, iar domnul Ghosn – acum eliberat din cutie – a zburat peste noapte, a schimbat avioane în Turcia înainte de a ateriza în Beirut a doua zi dimineață. Libanul nu are un tratat de extrădare cu Japonia, așa că lui Ghosn i s-a permis să rămână acolo.

Cu toate acestea, americanii Michael Taylor și fiul său, Peter, au fost de atunci predați de SUA Japoniei și acum se confruntă cu trei ani de închisoare pentru că l-au ajutat pe  Ghosn să fugă.

De asemenea, se confruntă cu închisoarea și Greg Kelly, fostul coleg al lui Ghosn la Nissan, care rămâne în arest la domiciliu la Tokyo din cauza acuzațiilor că și-ar fi ajutat fostul șef să-și mascheze câștigurile. Kelly neagă acuzațiile.

„Mi s-a spus că sfârșitul procesului [lui Greg Kelly] va fi probabil până la sfârșitul acestui an. Și atunci Dumnezeu știe care vor fi rezultatele acestui proces pentru, așa cum am spus, un fals motiv. Îmi pare rău pentru toți oamenii care sunt victimele sistemului de justiție ostatic din Japonia, toți”, a mai spus Ghosn.

ADVERTISEMENT