Povestea Oltcit, proiectul auto al lui Nicolae Ceaușescu care a rezistat o perioadă scurtă în România

Adrian Baciu   
în HotNews
08/06/2020, 08:52
Povestea Oltcit, proiectul auto al lui Nicolae Ceaușescu care a rezistat o perioadă scurtă în România
Povestea Oltcit, proiectul auto al lui Nicolae Ceaușescu care a rezistat o perioadă scurtă în România. Sursa foto: carakoom.com

Povestea Oltcit, un proiect auto al lui Nicolae Ceaușescu, a început la finalul anilor 70, însă s-a materializat abia în 1981, atunci când a fost produsă prima mașină la Craiova sub această denumire.

Povestea Oltcit, proiectul auto al lui Nicolae Ceaușescu care a rezistat o scurtă perioadă în România

La începutul anilor 80, pe poarta uzinei din Craiova ieșea primul ”Oltcit”, o a doua marcă de mașini românească născută din dorința lui Nicolae Ceaușescu. Denumirea noului autovehicul era o combinație între cuvintele Oltenia și Citroen, iar sigla era un O de la Oltenia și un V întors, preluat din sigla Citroen.

Povestea Oltcit a început în anul 1977 atunci când, în urma unui parteneriat al țării noastre încheiat în 1976 cu producătorul francez de automobile Citroen, s-a bus bazele construcției unei noi fabrici la Craiova. Uzina avea o suprafaţă de 350.000 de metri pătraţi, iar toată platforma industrială avea 114 hectare de teren.

Conducătorul Republicii, Nicolae Ceauşescu, avea o serie de nemulțumiri privind colaborarea cu grupul francez Renault şi a fost de acord cu semnarea la Paris şi la Bucureşti, în luna decembrie 1976, de către prim-ministrul Manea Mănescu a unui contract în scopul fabricării în România, sub licenţă franceză, a noilor modelelor de autoturisme.

Statul român deţinea 64% din acţiuni, iar Citroën restul de 36%.. În fabrică erau programate a se construi ”Citroën Visa 12 TRS” şi ”Citroën Visa”, redenumite ”Oltcit Club” şi ”Oltcit Visa”, scrie Adevărul.

Producția Oltcit a început cu o întârziere

În ciuda faptului că termenul de punere în funcţiune a uzinei de la Craiova a fost luna octombrie 1979, asamblarea primelor exemplare din cele două modele ”Citroën” a început abia în anul 1981.

Primele maşini Oltcit au intrat în fabricație în 1981, însă proiectul avea să treacă prin mari dificultăți. Astfel, la nivelul anului 1986, uzina din Bănie producea mai puţin de 10.000 de autoturisme, în loc de cele 120.000 preconizate.

La Craiova s-au produs patru versiuni:

  • Special – echipat cu motorul de Visa și LNA, de 652 cm³
  • Club – echipat cu un motor de 1129 cm cubi și o cutie în 4 trepte
  • Club 12 TRS – dotat inițal cu un motor de 1200 cm³, dar a fost înlocuit cu un motor de 1299 cm³ și o cutie de viteze în 5 trepte; a fost un automobil destinat exportului în Franța, Olanda, Belgia, Ungaria, Cehoslovacia, Polonia, Iugoslavia, Argentina, Uruguay, Paraguay, Ecuador, Venezuela, Costa Rica, Columbia, Siria, Iordania, Egipt, Turcia, Bulgaria
  • Club 12 CS – disponibil din 1993, camionetă cu două locuri; motor de 1299 cm³ și o cutie de viteze în 5 trepte, cu rapoarte care favorizează puterea. (sursa: auto-bild)

După căderea regimului Ceaușescu, Citroën îşi vinde contribuția la Oltcit către statul român, iar acesta redenumește compania Automobile Craiova.

Producţia a continuat până în 1994, când au sosit la Craiova coreenii de la Daewoo. Ultimul Oltcit a ieşit de pe linia de producţie în 1996, sub brandul Oltena. Ulterior după ce Daewoo a dat faliment la Craiova au ajuns cei de la Ford, care își desfășoară activitatea în fosta fabrica Oltcit.

Închide ×