News

Povestea primului autoturism românesc, Dacia 1100. De ce nu a primit Nicolae Ceaușescu primul produs din serie: ”Destul de bună pentru idioți”

Pe 11 mai 1968 începe povestea construcției primului autoturism românesc, Dacia 1100. Ce spunea dictatorul Nicolae Ceaușescu despre model.
12.05.2024 | 15:51
Povestea primului autoturism romanesc Dacia 1100 De ce nu a primit Nicolae Ceausescu primul produs din serie Destul de buna pentru idioti
Au trecut 56 de ani de la construcția primului autoturism românesc, Dacia 1100. Sursa foto: historia.ro / colaj Fanatik
ADVERTISEMENT

Povestea construcției primului autoturism românesc, Dacia 1100, are ca punct de plecare data de 11 mai 1968, adică exact acum 56 ani și o zi. Un rol fundamental în acest proiect l-a jucat regimul comunist, în frunte cu Nicolae Ceaușescu.

Au trecut 56 de ani de la construcția primului autoturism românesc, Dacia 1100

Prima mașină românească, Dacia 1100, a ieșit pe poarta uzinei de la Mioveni acum mai bine de jumătate de secol, cu Ceauşescu la volan. Un adevăr ascuns multă vreme spune că dictatorul nu conducea, de fapt, mașina numărul 1.

ADVERTISEMENT

Mioveni, lângă Pitești, este locul în care a început producția primului autoturism românesc, Dacia 1100. Investiția avea la bază un acord între autoritățile comuniste din România și producătorul francez de automobile Renault, cu privire la asamblarea la Mioveni a automobilelor model Renault sub marca Dacia.

Construcția uzinei din sudul țării a început în 1966. Într-un timp record, mai bine de un an şi jumătate, a fost finalizată și inaugurată. Astfel, pe 20 august 1968, uzina din Mioveni scoate primul automobil creat de Dacia: 1100, o berlină cu motor posterior şi tracţiune spate.

ADVERTISEMENT

Oficial, prima Dacia 1100 a ieșit de pe liniile de montaj în ziua cea mare a festivităților: 20 august. S-a spus atunci că dictatorul comunist este cel care a condus primul model.

În realitate, mașina cu numărul 1 a fost gata cu aproape trei săptămâni mai devreme, pe 3 august 1968. Riscul la care se expuneau cei care au construit mașina, oferindu-i lui Ceauşescu primul produs dintr-o serie insuficient testată, era mult prea mare. Astfel, tovarășul a primit modelul Dacia 1100 cu numărul 75.

ADVERTISEMENT

Vehiculul la volanul căruia se află tovarăşul Nicolae Ceauşescu (vezi foto) a fost, de fapt, varianta upgradată a uneia dintre maşinile produse în prima jumătate a lunii august 1968.

În primii 4 ani de la inaugurare uzinei, 1968-1972, au fost produse la Mioveni un număr de 44.000 autoturisme marca Dacia 1100. În realitate, Dacia 1100 era un Renault 8. Vorbim de o berlină cu tracțiune și motor pe spate.

ADVERTISEMENT

Ion Mihai Pacepa, fostul șef al spionajului, dezvăluiri despre proiectul Dacia

Într-un material apărut în 2009 în Wall Street Journal, fostul şef al spionajului din timpul lui Ceauşescu, generalul Ion Mihai Pacepa face o serie de mărturii despre începuturile industriei auto din România.

”Când dictatorul român Nicolae Ceauşescu a hotărât, la mijlocul anilor ’60, că vrea o industrie auto, m-a ales pentru a pune proiectul pe picioare. În ţara orbilor, chiorul este rege. Nu ştiam nimic despre fabricarea automobilelor, dar niciunul dintre oamenii de încredere ai lui Ceauşescu nu ştia. Totuşi, tatăl meu a fost aproape toată viaţa şeful departamentului de servicii General Motors afiliat la Bucureşti”.

Fostul spion dezvăluie că Nicolae Ceauşescu l-a îndemnat să cumpere o licenţă de la o fabrică din Vest şi apoi ”să fure tot ce era nevoie pentru a construi o maşină“. Ceaușescu a optat a optat pentru Renault. Motivul: compania era deţinută de guvernul francez, iar companiile private erau privite cu neîncredere de toţi conducătorii ţărilor comuniste.

Aşa ne-am trezit cu o licenţă pentru învechitul Renault 12, a cărui producţie urma să fie oprită în Franţa. Era cea mai ieftină variantă”, explică fostul şef al spionajului românesc, citat de Historia.

Legenda spune că, în momentul în care a fost ales celebrul model Renault 12, Ceauşescu ar fi zis: ”Destul de bună pentru idioţi“, potrivit spuselor lui Pacepa.

Ulterior, când Ceauşescu a văzut prima maşină Dacia 1300 fabricată în România, a exclamat: ”Prea luxoasă pentru idioţi!“. Astfel, s-a renunţat la radio, oglinda laterală din dreapta şi la încălzirea scaunelor din spate.

Pacepa spune că așa s-a ajuns ”la un model cu mai puţine dotări ca Renault 12, care oricum nu avea prea multe dotări“. Ceauşescu s-a declarat mulţumit de varianta finală: ”Perfectă pentru idioţi!“.

ADVERTISEMENT