Au fost controale desfășurate de ANPC (Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor) la mai multe bănci din România, privind modul în care instituțiile bancare au încheiat contractele pe termen mediu și lung cu persoanele fizice.
Anunțul referitor la verificările care au avut loc la bănci a fost făcut chiar de către directorul general al ANPC, Paul Anghel. Totodată, instituția a transmis un comunicat de presă în care se precizează ce nereguli au fost descoperite cu prilejul acestor acțiuni.
Deocamdată, controalele au fost făcute la 11 bănci din România, la care s-au descoperit nereguli, mai exact practici ilegale în ceea ce privește calculul ratelor. Potrivit ANPC, au fost găsite probleme la modul în care erau calculate ratele românilor.
„Până în acest moment, au fost verificate 11 operatorii economici financiari bancari care activează pe teritoriul României, la care #ANPC a identificat fapte contravenționale, respectiv practici comerciale înșelătoare săvârșite de aceștia cu privire la modul de calcul al ratelor, prin faptul că, pe graficul de rambursare, rata era compusă, în primii ani, 25% din soldul principal de rambursat și 75 % dobândă”, se arată în comunicatul transmis de ANPC.
Prin urmare, în urma acestor practici ilegale, românii plăteau preponderent dobândă, așa cum arată ANPC. În urma verificărilor au fost date amenzi de 550.000 de lei, iar cele 11 bănci vizate sunt următoarele: BCR, Patria Bank, BRD Groupe Societe Generale, Unicredit Bank, Banca Transilvania, Raiffeisen Bank, OTP Bank, Alpha Bank, ING Bank, First Bank, Credite Europe Bank.
Totodată, comisarii ANPC au recomandat instituțiilor bancare vizate să fie emise grafice noi de rambursare pentru românii care au credite în curs, dar și pentru cei care doresc să acceseze un credit în viitor, propunând ca „principalul creditului datorat să fie achitat de către consumatori în rate egale, pe întreaga perioadă de creditare, în raport cu dobânda aferentă creditului.”, arată ANPC.
„Aplicând această măsură, consumatorii medii pot beneficia de egalitatea dintre părțile contractului, dar se și asigură echilibrul contractual, astfel încât consumatorii să ia o decizie de tranzacționare în cunoștință de cauză și de a anticipa orice cost sau metoda de calcul înșelător”, au adăugat reprezentanții Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor.
Horia Constantinescu, președintele ANPC, susține că foarte mulți români au devenit, în cazul de față, „susținători ai unui întreg sistem bancar și mai puțin ai lor înșiși” și că din această cauză foarte mulți consumatori au ajuns să treacă prin drame financiare. Președinele ANPC adaugă faptul că, băncile par să aibă anumite interese de grup.
Sub aceste aspecte, astăzi sancționate de către Autoritatea noastră, par să se ascundă și interese de grup, și o atitudine cartelară. Vom transmite și Consiliului Concurenței cele constatate de către colegii noștri pentru a face și dânşii o analiză a întregii situații. Dacă există sedii elegante, cămătăria poate avea alt nume”, susține Horia Constantinescu, potrivit Digi24.ro.