News

Predarea istoriei României în școli și licee s-ar putea schimba. Academia, invitată să contribuie la elaborarea noilor manuale

Un proiect de lege prevede ca manualele de istorie recentă a României să fie elaborate în colaborare cu Academia Română și institutele de istorie specializate.
02.09.2022 | 14:10
Predarea istoriei Romaniei in scoli si licee sar putea schimba Academia invitata sa contribuie la elaborarea noilor manuale
Academia Română va fi consultată în elaborarea manualelor de istorie a României/ Colaj Fanatik
ADVERTISEMENT

Manualele de istorie recentă a României din clasele terminale de gimnaziu și liceu s-ar putea schimba radical în următorii ani, acestea urmând să fie elaborate după alte reguli decât manualele disciplinelor din trunchiul comun al disciplinelor.

Ideologiile extremiste, combătute prin educație

Un proiect de lege inițiat de către deputatul PNL Andrei Gheorghe prevede ca Ministerul Educației să coopteze Academia Română și institutele de cercetare a istoriei României în procesul de stabilire a programei pentru istoria recentă a țării noastre, care ar urma să fie studiată de elevi în ultimul an de gimnaziu și ultimul an de liceu.

ADVERTISEMENT

Inițiativa liberalului survine în contextul în care un coleg de partid al acestuia, Alexandru Muraru, a spus că istoria comunismului ar trebui studiată obligatoriu în școală ca disciplină distinctă. Propunerea lui Muraru a fost susținută și de către Institutul de Investigare a Crimelor Comunismului și Memoria Exilului Românesc (IICCMER).

Spre deosebire de propunerea lui Muraru, Andrei Gheorghe susține ca noua disciplină să includă istoria României de după Marea Unire din 1918, motivând că tinerii trebuie să învețe nu doar despre comunismul românesc, ci și despre mișcările de extremă dreapta din țara noastră.

ADVERTISEMENT

În lipsa unei educații istorice solide, aproape jumătate dintre români, conform datelor unor studii de cercetare din ultimii ani, sunt de părere că regimul comunist a fost „bun, dar prost aplicat”. Tot mai mulți tineri, care nu a trăit acele timpuri, regretă comunismul sau chiar regimul legionar. Pentru ei regimurile totalitare sunt o noțiune abstractă – crimele și privările de drepturi și libertăți sunt doar statistice, iar uneori nici nu știu despre ele”, se arată în expunerea de motive a proiectului de lege.

Din aceste motive, Andrei Gheorghe, el însuși doctorand în istorie la Institutul de Istorie „Nicolae Iorga”, propune ca modul în care va fi predată istoria ultimului secol să fie stabilit în colaborare cu Academia Română.

ADVERTISEMENT

Ministerul Educației, în colaborare cu Academia Română și institutele aflate în subordinea Guvernului cu atribuții în cercetarea istoriei României, elaborează o strategie privind introducerea unei noi materii care să cuprindă istoria recentă a României pentru elevii din anii terminali de la gimnaziu și liceu până la data de 31 decembrie 2023. Strategia va fi transpusă în programele școlare începând cu anul școlar 2024-2025”, prevede proiectul de modificare a Legii educației depus de către Gheorghe în dezbatere publică pe site-ul Camerei Deputaților.

Extinderea unei inițiative a altui liberal

Inițial, deputatul Alexandru Muraru (PNL) a susținut că noua Lege a educației ar trebui să prevadă obligativitatea studierii Istoriei comunismului ca disciplină separată în liceu. „România trebuie să înceapă un proces amplu de a educa pe cei născuţi după postcomunism despre istoria regimului totalitar. Această educaţie va contribui masiv în respingerea formelor de autoritarism, naraţiunilor false, nostalgiilor transformare în proiecte politice toxice pentru democraţie. Ori istoria europeană care are nevoie astăzi de o naraţiune şi care lipseşte cel mai mult din curricula elevilor este istoria regimului comunist”, afirma Muraru pe 10 august.

ADVERTISEMENT

După comunicatul de presă al deputatului liberal, președintele IICMR, Daniel Șandru, și-a exprimat susținerea pentru această inițiativă. „Tinerii din România, care au parcurs o formă de învățământ postdecembrist, înțeleg sau cunosc prea puține lucruri despre perioada regimului comunist, cu atrocitățile și manifestările brutale care au îngrădit zeci de ani exercitarea oricărei minime forme de democrație sau care au condus, în repetate rânduri, la pierderea de vieți omenești”, a declarat Șandru.

Proiectul lui Gheorghe reprezintă practic o extindere a inițiativei lui Muraru astfel încât să fie cuprins și studiul perioadei ascensiunii mișcării legionare, iar istoria recentă a țării noastre să fie studiată și în clasa a VIII-a, nu doar la liceu.

ADVERTISEMENT