News

Premierul Orban va conduce personal Comitetul Național pentru Situații de Urgență. Guvernul aprobă astăzi măsurile pentru starea de alertă

14.05.2020 | 12:09
Premierul Orban va conduce personal Comitetul National pentru Situatii de Urgenta Guvernul aproba astazi masurile pentru starea de alerta
Ludovic Orban, anunț important în legătură cu viitoarele amenzi din starea de alertă: ”Va exista o perioadă de avertizare”. Sursa foto: INQUAM PHOTO/ Octav Ganea
ADVERTISEMENT

Primul-ministru Ludovic Orban a anunțat că va prelua personal conducerea Comitetului Național pentru Situații Speciale de Urgență pe durata stării de alertă. Totodată, Guvernul urmează să aprobe proiectul de ordonanță de urgență prin care este prelungită valabilitatea unor măsuri adoptate pe durata stării  de urgență.

Premierul Orban devine șeful CNSSU pe durata stării  de alertă

Astăzi Comitetul Național pentru Situații Speciale de Urgență va declara starea de alertă. CNSSU va institui toate măsurile pentru a apăra viața și sănătatea românilor. Vor fi măsuri obligatorii, stabilite în baza OUG 21/2004. Nimic nu ne va împiedica să luăm toate deciziile necesare pentru a face față în continuare provocării generate de epidemie”, a declarat Ludovic Orban.

ADVERTISEMENT

El a anunțat că va fi modificată OUG 21/2004 astfel încât să poată prelua personal conducerea CNSSU.  Potrivit reglementărilor  în vigoare, șefia Comitetului ar fi revenit vicepremierului pentru securitate naționaă, cu ministrul de Interne pe post de vicepreședinte.

De astăzi, conducerea CNSSU va  fi preluată de premier. El va fi secondat de trei vicepreședinți: ministrul de Interne Marcel Vela, ministrul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației Ion Ștefan și secretarul de stat Raed Arafat.

ADVERTISEMENT

Orban a cerut miniștrilor să emită cât mai repede ordinele de ministru care vor reglementa normele de sănătate și securitate a muncii care trebuie  respectate în  domeniilor  pe care le gestionează.

Măști gratuite pentru cei cu venituri mici

La începutul ședinței a fost introdus, în primă lectură, un proiect de hotărâre de Guvern prin care se vor distribui gratuit măști de protecție celor care beneficiază de venitul minim garantat. Proiectul se află încă în faza de avizare și este menită să susțină persoanele defavorizate astfel încât să nu  plătească pentru măștile de protecție.

ADVERTISEMENT

Principalul document care urmează să fie aprobat astăzi  se referă la prelungirea unor măsuri adoptate anterior, dar care erau valabile doar pe durata stării de urgență.

Azi va trebui să adoptăm ordonanța prin care să reglementăm toate măsurile necesare pentru trecerea la starea de alertă în special acele măsuri care vizează drepturi ale cetățenilor, facilități care vor fi prelungite, măsuri în domeniul sănătății și educației ca să facem față provocărilor importante legate de organizarea examenelor și activității pe perioada stării de alertă”, a anunțat Ludovic Orban.

ADVERTISEMENT

Textul ordonanței la care s-a referit premierul a fost publicat în urmă cu două zile de către FANATIK.ro.

Ce se întâmplă cu șomajul tehnic și ajutoarele sociale după 15 mai

Indemnizația de șomaj tehnic se va acorda în continuare pentru perioada aferentă până la 1 iunie, iar aceste sume nu pot fi supuse popririi sub nicio  formă. De asemenea, poșta electronică va rămâne calea prin care pot fi depuse actele necesare oricărei forme de ajutor social.

Tot până la 1 iunie se prelungește durata de acordare a concediului și indemnizației de creștere a copilului sau de creștere a copilului cu handicap, precum și concediul și indemnizația  de acomodare pentru copiii încredințați în vederea adopției. Acordarea acestor drepturi se face pentru ”persoanele care la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe  de urgență se află în plata acestor drepturi”. Asta înseamnă că cei la care această perioadă s-ar fi încheiat în mod normal vor beneficia de indemnizații până pe 1 iunie.

Părinții pot rămâne acasă până la încheierea anului școlar

De asemenea, persoanele care primesc ajutor de șomaj nu mai trebuie să se prezinte până la 1 iunie la agențiile teritoriale de ocupare a forței de muncă pentru a primi sprijin în vederea încadrării în  muncă. Părinții care au cerut zile libere pentru supravegherea copiilor în perioada stării de urgență, ca urmare a închiderii școlilor, o vor putea face în continuare până la finele anului școlar.

Companiile și instituțiile cu mai mult de 50 de angajați ssunt obligate să stabilească un  program de muncă diferențiat, în care sosirea și plecarea de la locul de muncă să se facă de-a lungul a trei ore, la intervale de o oră. Pentru stabilirea programului de lucru etapizat nu este nevoie de acordul angajaților. Nerespectarea acestei lucru se sancționează cu amendă între 1.000 și 5.000 de lei. Măsura este valabilă până pe 15 iunie.

Este prelungită cu 60 de zile de la ieșirea din starea de urgență valabilitatea certificatelor de încadrare în grad și tip de handicap, atestatelor de asistent maternal și atestatelor de persoană sau familie aptă să adopte.

Spitalele vor putea fi în continuare conduse de cadre militare și în starea de alertă

Ordonanța reglementează și furnizarea și  plata serviciilor medicale în perioada următoare, în general prin prelungirea termenelor care au fost impuse inițial pentru durata stării de urgență. Astfel, ”pentru materiale și prestări de servicii cu caracter medical acordate începând cu data de 15 mai 2020 sumele angajate și decontat din bugetului Fondului CNAS nu vor fi limitate la cele aprobate trimestrial”.

Decontarea concediilor medicale pentru cei infectați cu COVID-19 sau băgați în carantină se va face cu  prioritate. De asemenea, proiectul de ordonanță prevede că în  continuare managementul spitalelor va putea fi militarizat, în cazul unor solicitări din partea Ministerului Sănătății. De asemenea, Ministerul menține în continuare sub coordonare spitalele din  subordinea unităților administrative și poate dispune înlocuirea managerilor, fără acordul primăriilor sau consiliilor județene, după caz.

Cum vor funcționa instituțiile statului după 15 mai

Valabilitatea documentelor emise de autoritățile și instituțiile publice se prelungește cu trei luni de la încetarea stării de urgență, același interval fiind prevăzut și pentru dreptul de ședere al străinilor.

La Oficiul Registrului Comerțului este prelungită cu 6 luni activitatea prin mijloace electronice sau prin corespondență. Programul cu publicul este limitat la 4 ore pe zi, în două intervale orare între care se va face dezinfecția spațiilor în care sunt ghișeele.

Poliția locală va rămâne subordonată operațional Ministerului de Interne, care va putea solicita în continuare sprijinul Armatei pentru paza și protecția unor obiective, transportul de materiale, efective și tehnică, triaj epidemiologic sau asistență medicală.

În ce privește instrituțiile din sistemul judiciar, măsurile de siguranță sanitară vor putea fi dispuse prin ordine și instrucțiuni emise de către ministrul Justiției. În cauzele penale, se poate recurge la audierea persoanelor lipsite de libertate prin videoconferință.

Măsuri de compensare pentru evenimentele culturale

Pentru evenimentele culturale și festivalurile a căror organizare nu a fost sau nu va fi posibilă în perioada 8 martie-30 septembrie 2020, s-au stabilit trei modalități de compensare a celor care au cumpărat bilete. În primul rând, biletele pot fi utilizate dacă evenimentul a fost reprogramat până cel mai târziu 30 septembrie 2021. Dacă evenimentul a fost anulat cu totul, clienții vor primi vouchere prin care pot achiziționa produse sau servicii din gama oferită de organizator. Dacă voucherul nu este folosit până pe 30 septembrie 2021, organizatorul trebuie să ramburseze suma integral până pe 31 decembrie 2021.

Cumpărătorul de bilete va avea cel puțin 30 de zile la dispoziție în care să aleagă dacă optează pentru păstrarea valabilității biletului pentru evenimentul reprogramat sau dacă preferă transformarea lui  în voucher valoric.

Proceduri simplificate pentru definitivatul și gradul II al profesorilor

Pentru anul școlar 2019-2020, cadrelor didactice care susțin examenul pentru definitivare în învățământ li se recunoaște nota obținută la ultima inspecție la clasă, susținută în calitate de cadru didactic calificat”, prevede proiectul de ordonanță care va intra joi pe agenda Guvernului.

În ce privește obținerea gradului didactic II în sesiunea 2020, candidații vor trebui să aibă o vechime de cel puțin 4 ani în învățământ să treacă prin cel puțin două inspecții școlare și să promoveze proba scrisă.

ADVERTISEMENT