News

Primul proiect major ratat din PNRR. Metroul dintre Gara de Nord și Filaret a rămas fără finanțare. Lista promisiunilor încălcate de Metrorex și Ministerul Transporturilor

Încă o linie de metrou promisă bucureștenilor începe tot cu o amânare, întrucât România nu va fi capabilă să obțină finanțarea PNRR pentru prelungirea magistralei M4 de la Gara de Nord la Filaret.
06.09.2022 | 09:30
Primul proiect major ratat din PNRR Metroul dintre Gara de Nord si Filaret a ramas fara finantare Lista promisiunilor incalcate de Metrorex si Ministerul Transporturilor
Ministrul Sorin Grindeanu nu crede că linia de metrou Gara de Nord - Filaret mai poate fi finanțată prin PNRR/ Colaj Fanatik
ADVERTISEMENT

Promisiunile politicienilor din ultimele două decenii privind extinderea spectaculoasă a rețelei de metrou a Capitalei au depășit nivelul încălcării cuvântului dat, intrând în categoria minciunilor sfruntate. Ultima din această serie s-a dovedit a fi extinderea M4 de la Gara de Nord la Filaret, întrucât autoritățile au ajuns la concluzia că nu vor putea respecta termenele fixate prin PNRR pentru a beneficia de finanțare din această sursă.

Sorin Grindeanu arată cu degetul spre USR

Un raport al Corpului de Control al Ministerului Transporturilor, citat de News.ro, arată că nu va fi posibil ca până la finele acestui an să aibă loc semnarea contractelor pentru 50% din lucrări, prin derularea unor licitaţii şi prin obţinerea autorizaţiilor necesare.

ADVERTISEMENT

Teoretic, magistrala M4 Străulești – Gara de Nord ar fi trebuit extinsă, potrivit planurilor ministerului, până la Gara Progresul. Primul tronson al extinderii, Gara de Nord – Filaret, a fost inclus în Planul Național de Redresare și Reziliență, însă pentru a obține finanțare prin acest program derulat cu fonduri europene, trebuie respectate cu strictețe anumite termene. Ministrul Transporturilor Sorin Grindeanu susține că acest proiect nu ar fi trebuit inclus în PNRR de la bun început tocmai din cauza termenelor strânse, o critică voalată la adresa foștilor ministri ai Transporturilor și Proiectelor Europene, Cătălin Drulă, respectiv Cristian Ghinea, ambii de la USR.

Acum Grindeanu pare că nici nu mai ia în calcul începerea lucrărilor pentru extinderea magistralei, încercând să mute banii din PNRR către alte proiecte. „Dacă lucrurile vor merge într-un ritm nedorit, voi face toate demersurile astfel încât să nu pierdem bani şi să putem să finanţăm alte proiecte de acelaşi tip de transport. Repet, semnul de întrebare rămâne legat de starea iniţială, de atunci când s-a făcut PNRR şi a fost introdus acest proiect în PNRR, pentru că erau cunoscute toate aceste lucruri. Faptul că trebuie aprobări şi PUZ şi aprobările legate de Mediu şi toate lucrurile legate de cultură, de aprobările de la Ministerul Culturii şi de toată acest schimb de «amabilităţi» cu PMB”, a declarat, luni, Sorin Grindeanu.

ADVERTISEMENT

Telenovela metroului din Drumul Taberei

Însă istoricul promisiunilor neonorate în ce privește metroul este mult mai amplu. Linia M5 dintre Râul Doamnei și Eroilor, care leagă cartierul Drumul Taberei de centrul orașului, are o poveste tragicomică. Tragică prin faptul că locuitorii cartierului au trebuit să înghită ani în șir praf de la lucrările încheiate cu cinci întârziere, comică prin glumele care au ajuns să circule în mediul online în legătură cu șansele ca cei din Drumul Taberei să circule vreodată cu metroul.

Magistrala M5 are, deocamdată doar în teorie, trei tronsoane: Râul Doamnei – Universitate, Universitate – Iancului și Iancului – Pantelimon. Deocamdată este funcțională doar o secțiune din primul tronson, Râul Doamnei – Eroilor. Licitația pentru primul tronson a fost lansată în 2008, dar a fost anulată în ianuarie 2010. În noiembrie 2010, ministrul Dezvoltării Regionale Elena Udrea anunța aprobarea planului urbanistic pentru acest proiect. Deși era doar o etapă procedurală premergătoare lucrărilor propriu-zise, Udrea anunța că și-a respectat promisiunea făcută în campania electorală din 2008 încă dinainte ca o singură lopată de pământ să fie scoasă.

ADVERTISEMENT

Pot spune că, în sfârşit, promisiunea pe care am făcut-o acum doi ani este pusă în aplicare. Cred cu sinceritatea că măsura competenţei politicienilor este dată de capacitatea lor de a-şi ţine promisiunile în faţa celor care i-au votat. Despre metrou în Drumul Taberei s-a tot vorbit preţ de 20 de ani. PDL Bucureşti şi-a asumat politic proiectul, pentru că este un pas important pentru descongestionarea traficului din vestul Capitalei şi pentru crearea unor condiţii de transport mai bune pentru locuitorii cartierelor Ghencea şi Drumul Taberei. Lucrările vor începe în primăvara lui 2011 şi vor dura 4 ani”, scria Elena Udrea pe blogul său.

„Măsura competenței” este dată de faptul că lucrările au început abia la finele anului 2011 și au durat nouă ani, nu patru. Miniștrii Transporturilor care s-au succedat s-au făcut de râs anunțând inaugurarea liniei la diverse termene: 2017 în loc de 2015, apoi primul semestru din 2018, martie 2019, august 2019 pentru ca, în fine, prima garnitură să circule cu călători pe 15 septembrie 2020. Până atunci, constructorul a reușit să surpe și o bucată de tunel, periclitând siguranța unor blocuri de locuințe din zona Eroilor.

ADVERTISEMENT

Deși erau incapabili să termine tronsonul cu care erau deja în întârziere, oficialii din domeniul transporturilor vorbeau în 2016, despre termene privind celelalte segmente: 2023 pentru Eroilor – Iancului și 2030 pentru Iancului – Pantelimon. Încă din 2011, guvernul de la București obținuse un credit de 465 de milioane de euro de la Banca Europeană de Investiții, cu condiția ca guvernul să pună dublul sumei de la bugetul de stat. Bineînțeles că este exclus în momentul de față ca bucureștenii să circule cu metroul pe aceste tronsoane la termenul stabilit. Banii urmau să fie folosiți de către Metrorex și pentru achiziția de garnituri de tren, 30 la număr.

Miniștrii spun lucruri trăsnite

La fel de ridicolă este și povestea liniei M6, care urma să facă legătura dintre Gara de Nord și Aeroportul „Henri Coandă” din Otopeni. Finanțarea a fost obținută încă din 2009 și 2010, în urma unor acorduri încheiate cu instituții financiare din Japonia. Apoi proiectul a fost înscris și printre cele care urmau să obțină finanțarea nerambursabilă de la Uniunea Europeană, în exercițiul financiar 2014-2020. Nu s-a făcut nimic în afară de o promisiune că linia va fi gata până în vara anului 2020, astfel încât să fie utilizată de suporterii care vor veni la București pentru meciurile din cadrul Campionatului European de Fotbal din 2020.

Subiectul magistralei dintre gară și aeroport s-a transformat de-a dreptul în farsă, după ce minsitrul Transporturilor din guvernul Tudose, Felix Stroe, a promis în decembrie 2017 că termenul de 2020 va fi respectat deși la acea dată nu începuseră lucrurile. Promisiunea, de fapt o minciună nerușinată, a fost făcută în cadrul unei ședințe de Guvern.

Redăm mai jos dialogul dintre Felix Stroe și Mihai Tudose din ședința de guvern de atunci. Este de remarcat stăpânirea de sine a participanților la ședință, întrucât pe niciunul nu l-a pufnit râsul la auzul enormității debitate de ministru și pe care premierul dădea impresia că o crede.

Felix Stroe: Pe data de 27 vom depune această aplicaţie în valoare de 1,327 miliarde de euro fără TVA şi, că avem tot aranjamentul financiar pentru magistrala M6, cred că este o veste bună.
Mihai Tudose: Şi când se poate finaliza această magistrală?
Felix Stroe: Această magistrală, domnule prim-ministru… Această magistrală cu siguranţă va fi gata în 2020, până-n anul 2020.
Mihai Tudose: La început sau la …?
Felix Stroe: Adică la timp. Va fi gata la timp pentru angajamentul pe care-l are România cu activităţile din anul 2020.
Mihai Tudose: Adică campionatul de fotbal, da?
Felix Stroe: Da!

Pandemia de Covid-19 și amânarea subsecventă cu un an a campionatului european a mai dat un an de grație pentru ca România să-și repsecte angajamentului luat față de UEFA, dar nici așa nu a fost suficient. Abia în martie anul acesta a fost încheiat contractul de proiectare și execuție, potrivit căruia lucrările ar trebui să înceapă în 2023 și să se termine în 2027. Adică tot patru ani, cât a promis și Elena Udrea pentru metroul din Drumul Taberei.

ADVERTISEMENT
Tags: