După ce Guvernul Marcel Ciolacu a aprobat investiții masive în infrastructura rutieră, primul tren electric cumpărat de stat în ultimele două decenii ar putea intra în circulație luna aceasta pe ruta București-Brașov.
„Primul tren electric cumpărat de statul român în ultimii 20 de ani ar putea să intre oficial în circulație în această lună și va opera pe ruta București-Brașov. Această achiziție face parte din pachetul de investiții în infrastructura feroviară al Guvernului condus de Marcel Ciolacu, finanțări importante din bani europeni, dar și din împrumuturi de la BEI sau de la bugetul de stat”, precizează PSD.
Noul tren, fabricat de Alstom, face parte din seria Coradia Stream și îmbină eficacitatea operațională cu performanțe superioare (viteza maximă de 200 km/h). Trenul face parte din cele 37 de garnituri care vor sosi în România.
În cadrul planului PSD pentru dezvoltarea infrastructurii feroviare sunt anunțate și alte investiții în perioada ce va urma. Numai în octombrie, Guvernul Marcel Ciolacu a aprobat cumpărarea de 58 de trenuri electrice, la un cost de 3,3 miliarde de lei, cu finanțare din fonduri ale Uniunii Europene. La începutul acestei luni, Guvernul a aprobat și un alt proiect, tot pentru trenuri: este vorba de 9 garnituri noi și 23 de locomotive, o investiție care se ridică la peste 1,2 miliarde de lei, arată social-democrații.
În total, cele 58 de trenuri electrice reprezintă un pachet de investiții record în infrastructura feroviară, cel mai mare de acest fel făcut în ultimii 35 de ani, care stipulează achiziția de 143 de trenuri noi, arată PSD. Noile trenuri vor lega 13 reședințe de județ.
„Aprobăm, așadar, un proiect major de investiții ce conectează mari centre urbane prin transport feroviar modern. Cumpărăm 58 de trenuri electrice noi, o investiție de 3,3 miliarde de lei din bani europeni. 13 municipii reședință de județ vor fi interconectate, printre acestea fiind Brașov, Craiova, Brăila, Galați, Bacău, Focșani, Arad, Deva, Alba Iulia, Cluj-Napoca și Oradea”, a precizat premierul Marcel Ciolacu, la începutul ședinței Executivului în au fost aprobate aceste proiecte.
Noile trenuri, finanțate din fonduri europene, vor fi livrate în anii următori însă Adrian Câciu, ministrul Fondurilor Europene, a precizat că guvernul identifică și alte surse de finanțare cu bani comunitari pentru ca achiziția de noi trenuri să continue. Între timp, lucrările de modernizare a traseelor de cale ferată continuă, fiind în lucru aproximativ 1.200 de kilometri de cale ferată la nivel național.
„Avem 587 de kilometri de cale ferată deja modernizată (…). În prezent sunt 1.200 de kilometri de cale ferată în lucru, în modernizare, încă 1.000 în pregătire”, au anunțat reprezentanții Ministerului Transporturilor.
La sfârșitul lunii noiembrie, Executivul a aprobat memorandumurile de negociere cu Banca Europeană de Investiții pentru două finanțări, fiecare în valoare de 300 de milioane de euro, pentru proiecte de dezvoltare a infrastructurii feroviare. Unul se referă la electrificarea și reabilitarea traseului Cluj-Napoca – Oradea – Episcopia Bihor, pe o distanță de peste 160 de kilometri. La acest proiect s-a făcut implementarea în luna ianuarie a anului trecut, cu o finalizare estimată la finele anului 2027.
„Guvernul a aprobat începerea negocierilor cu Banca Europeană de Investiţii pentru asigurarea finanţării sumei de 300 milioane de euro pentru electrificarea şi reabilitarea liniei de cale ferată Cluj-Napoca – Oradea – Episcopia Bihor. Consiliul de Administraţie al Băncii a aprobat această finanţare în cursul lunii februarie. Proiectul este estimat la 1,975 miliarde de euro (inclusiv TVA şi achiziţia de trenuri), alocarea aferentă din PNRR fiind în sumă de circa 1,1 miliarde de euro, iar diferenţa va fi acoperită de statul român”, potrivit unui comunicat al Guvernului.
Al doilea proiect se referă tot la modernizarea infrastructurii feroviare, mai precis a liniei ce leagă Caransebeş, Timişoara și Arad, cu estimare de finalizare la sfârşitul anului 2027. „PSD și Marcel Ciolacu au demonstrat că sunt cei care cresc veniturile românilor, salariul minim și pensiile. Calea sigură pentru România trebuie să conțină reindustrializarea economiei naționale și finalizarea autostrăzilor, oferind în același timp tuturor românilor, din țară și din diaspora, acces egal la sănătate și educație și un program național de protejare a tinerilor de droguri”, mai arată PSD.
CMF 31240010