News

Probleme continue pentru avioanele F-35, dorite și de România. Mentenanța avionului, costisitoare și lentă

Probleme pentru armata americană și producătorul Lockheed Martin. Mentenanța avionului de luptă F-35 consumă miliarde în fiecare an
25.09.2023 | 14:07
Probleme continue pentru avioanele F35 dorite si de Romania Mentenanta avionului costisitoare si lenta
Problemele care împiedică armata să preia mai multe activități de întreținere de la principalul furnizor al F-35, compania Lockheed Martin, vor costa guvernul miliarde de dolari în fiecare an / Foto: colaj, Hepta
ADVERTISEMENT

Lipsa pieselor de schimb și a datelor tehnice, slaba pregătire a personalului de mentenanță și întârzierea eforturilor de extindere a depozitelor de reparații afectează capacitatea armatei americane de a menține în aer avioanele F-35 Joint Strike Fighter, susține Government Accountability Office, organism de supraveghere guvernamental al SUA  similar Curții de Conturi.

Disponibilitatea, afectată de întârzieri

Iar problemele care împiedică armata să preia mai multe activități de întreținere de la principalul furnizor al F-35, compania Lockheed Martin, vor costa guvernul miliarde de dolari în fiecare an, dacă nu se găsește o strategie mai eficientă din punct de vedere al costurilor, arată raportul Government Accountability Office (GAO). F-35 și capacitățile sale avansate fac din acest avion o armă formidabilă în arsenalul Statelor Unite, potrivit GAO. Dar, dacă această armă nu poate decola din cauza unor probleme de mentenanță, se arată în raport, acest „avantaj valoros” nu aduce nimic bun pentru armata SUA.

ADVERTISEMENT

Statele Unite au peste 450 de aeronave F-35 operaționale, iar Departamentul Apărării intenționează să cumpere un total de aproape 2.500 de avioane de luptă cu un cost pe durata de viață de peste 1.700 de miliarde de dolari. Marea majoritate a acestui cost al ciclului de viață, 1.300 miliarde de dolari, provine din exploatarea și întreținerea avionului F-35, a precizat GAO.

Dar disponibilitatea lui F-35 a fost afectată de întârzieri în program, iar dacă ar izbucni un război astăzi, multe avioane nu ar fi disponibile pentru luptă. În martie 2023, potrivit GAO, rata de capacitate de misiune pentru toate avioanele F-35 era de 55%. Acest lucru este mult sub obiectivul de 70% de capacitate de misiune pe care Forțele Aeriene l-au fixat pentru F-35A și sub obiectivul de 75% pentru variantele F-35B și F-35C ale Marinei SUA, scrie Defense News.

ADVERTISEMENT

Principalii congresmeni și grupuri de supraveghere au criticat în mod regulat armata și compania Lockheed Martin pentru că nu au reușit să îmbunătățească disponibilitatea modelului F-35. Generalul-locotenentul Michael Schmidt, care conduce programul F-35, a lansat un efort pe care îl numește „războiul pentru disponibilitate” pentru a rezolva această problemă, deși detaliile publice au fost puține.

Necesitatea unei structuri de susținere mai rezistente

Noul raport al GAO prezintă o analiză aprofundată privind numeroasele probleme care se combină pentru a reduce disponibilitatea avioanelor F-35 – în special în ceea ce privește obținerea de piese pentru repararea avioanelor defecte. Pentagonul a fost de acord cu recomandările GAO de a-și reconsidera abordările de susținere a F-35; de a decide dacă guvernul ar trebui să preia mai multe responsabilități; de a analiza dacă sunt necesare schimbări în cadrul Marinei și al Forțelor Aeriene pentru o mai bună susținere a avionului; de a decide de ce date tehnice au nevoie serviciile pentru a sprijini orice modificări ale proceselor de întreținere; și de a identifica ce resurse ar putea fi necesare.

ADVERTISEMENT

Într-o declarație a Biroului de program comun F-35, Schmidt a declarat că programul continuă să lucreze la o „structură de susținere mai rezistentă”, urmărind și să-și crească capacitatea și eficiența în lumea întreagă. Acest lucru include implementarea unei rețele pentru reparații, transport și depozitare mai rapide și utilizarea de stimulente pentru industrie pentru a face mai multe F-35 disponibile la un cost accesibil. Firește, în măsura în care termenul „accesibil” poate fi alăturat cu cel mai scump avion de luptă din lume.

Lockheed Martin a declarat pentru Defense News că este pregătită să colaboreze cu guvernul în timp ce planifică viitorul susținerii F-35. Compania a adăugat că lucrează de mult timp cu guvernul pentru a rezolva problemele care diminuează gradul de pregătire a F-35 prin programul său de fiabilitate și întreținere.

ADVERTISEMENT

Un puzzle al pieselor de schimb

Numărul de piese de schimb defecte care trebuie reparate s-a mai mult decât dublat din primăvara anului 2019, potrivit GAO, de la 4.300 la peste 10.000. În prezent, este nevoie în medie de 141 de zile pentru a repara o piesă de schimb stricată – cu mult peste obiectivul programului F-35 de 60 de zile – și aproape trei sferturi dintre aceste piese sunt trimise înapoi la producătorul echipamentului original pentru reparații.

În loc să aștepte aproape cinci luni pentru o piesă reparată, GAO a declarat că Biroul de program comun F-35 cumpără adesea piese noi la un cost mai mare. GAO a recunoscut că acest lucru ajută ca avionul de luptă să revină mai repede în aer, dar crește costurile de întreținere. Responsabilii Pentagonului nu cred că aceasta este o strategie sustenabilă. Oficialii programului au declarat pentru GAO că depozitele serviciilor militare pot repara piesele mai repede decât producătorul original, în medie în aproximativ 72 de zile.

Dar strategia programului de a cumpăra piese noi în loc să le repare pe cele stricate deturnează bani care ar putea fi folosiți pentru a stabili activități de reparații în șase depozite. În plus, programul F-35 a întârziat cu 12 ani în ceea ce privește înființarea acestor activități, a declarat GAO, în parte din cauza finanțării inadecvate, deoarece armata se concentrează mai mult pe cumpărarea de avioane noi decât pe întreținerea celor existente.

În prezent, armata poate repara 44 din cele 68 de componente la depozitele F-35, în special la complexul logistic aerian Ogden de la Baza Aeriană Hill din Utah, precum și la centrul de pregătire a flotei din Est de la baza aeriană Cherry Point a Marine Corps din Carolina de Nord. Piesele pe care depozitele le pot repara includ trenul de aterizare al avionului de luptă, scaunul ejectabil și sistemul de gestionare termică a alimentării.

Scump și foarte scump

Cu toate acestea, aceste depozite nu vor putea repara toate piesele până în 2027, a prevăzut Pentagonul. Aceste întârzieri au dus la timpi de reparații lenți, la o pregătire mai scăzută și la o creștere a numărului de piese defecte. Lipsa pieselor de schimb a fost o problemă semnificativă pentru 10 din cele 15 instalații F-35 analizate de GAO, iar anul trecut avioanele nu au putut opera aproximativ 27% din timp pentru că nici o piesă de schimb nu era disponibilă.

Responsabilii cu mentenanța au declarat pentru GAO că adesea nu-și pot face treaba pentru că nu au suficiente piese sau nu știu când vor primi piese de schimb. Responsabilii au identificat procesul lanțului de aprovizionare al Lockheed Martin ca fiind cauza. Raportul GAO a evidențiat, spre exemplu, senzorul sistemului Electro-Optical Distributed Aperture (care oferă o conștientizare a situației la 360 de grade și este menit să permită pilotului unui F-35 să detecteze potențiale amenințări, cum ar fi rachetele), ca fiind un exemplu de piesă problematică.

Acest senzor este fabricat de compania Raytheon, filiala RTX. S-a recurs la „soluții alternative” pentru a menține F-35 în zbor cu senzorii stricați, așteptând livrarea pieselor de schimb, a declarat GAO, dar acest lucru degradează capacitatea avionului de a-și îndeplini pe deplin misiunea.

Biroul pentru programul comun F-35 a declarat pentru GAO că este în căutarea unor modalități de a rezolva problema pieselor de schimb, inclusiv prin încheierea unui potențial contract logistic bazat pe performanță cu Lockheed Martin. Dar cumpărarea de suficiente piese de schimb și consumabile pentru ca fiecare instalație să fie complet aprovizionată ar fi prea costisitoare, au declarat oficialii pentru GAO.

De asemenea, instalațiile de F-35 nu dispun adesea de suficiente echipamente de sprijin pe linia de zbor, inclusiv echipamentele necesare pentru a furniza avionului energie electrică sau hidraulică sau pentru a-l remorca. În unele instalații, este o practică obișnuită ca escadrilele să împrumute echipamente de sprijin de la alte escadrile. Dar atunci când o escadrilă de F-35 se desfășoară și ia cea mai mare parte a echipamentului de sprijin al instalației, acest lucru lasă celelalte escadrile „în încurcătură” pentru a găsi echipament pentru a întreține avioanele rămase.

În ultimii ani, programul F-35 a ajuns la concluzia că nu-și poate permite actuala strategie de susținere a avionului de către contractor. Până în 2036, a scris GAO într-un raport din 2021, întreținerea avionului condusă de contractor va fi cu 6 miliarde de dolari mai mare decât își poate permite armata doar pentru un an.

”Malpraxisul achizițiilor”

Raportul GAO se referă și la volumul considerabil de concurență în programul F-35. Concurența se referă la situațiile în care fazele de dezvoltare, testare, producție și punere în funcțiune a unui program se suprapun. În cazul programului F-35, avionul a continuat să fie testat și perfecționat timp de peste un deceniu după ce primul lot a fost construit și livrat armatei americane și clienților internaționali.

În prezent, F-35 se află la cel de-al 15-lea lot de producție, iar GAO a declarat că avioanele din lotul 12 au necesitat reparații și modificări după ce testele au arătat că erau necesare schimbări majore. În prezent, există cel puțin 14 versiuni diferite ale F-35 care fac obiectul unor lucrări la depozite, au declarat pentru GAO oficiali din mai multe locații. Atunci când avioanele trebuie să primească modificări, lucrările afectează și mai mult capacitatea depozitelor de a efectua reparații zilnice. Reprezentanții depozitelor au declarat pentru GAO că modernizarea acestor avioane necesită mii de ore de lucru pentru fiecare și necesită ca F-35 să rămână în depozite pentru o perioadă extinsă.

Fără datele tehnice necesare și complete de la Lockheed Martin și subcontractanții săi, timpii de reparație au întârziat. Când a început programul F-35, a declarat GAO, Pentagonul a crezut că ar fi mai eficient din punct de vedere al costurilor să lase subcontractorii să se ocupe de cea mai mare parte a mentenanței avionului. Drept urmare, Pentagonul nu a cerut Lockheed să predea datele tehnice care ar fi permis armatei să gestioneze ea însăși mentenanța.

Secretarul Forțelor Aeriene, Frank Kendall, a criticat în repetate rânduri această decizie, numind-o, la începutul acestui an, „o greșeală gravă” care nu se va repeta în cazul avionului de luptă Next Generation Air Dominance, de generația a șasea.

Filozofia de achiziție în vogă la momentul lansării programului F-35, în urmă cu două decenii, denumită Total System Performance, însemna că antreprenorul programului va fi proprietarul acestuia pe durata întregului ciclu de viață al sistemului, a declarat Kendall în timpul unui mic dejun cu jurnaliștii, în luna mai. Acest lucru creează „un monopol perpetuu”, a explicat Kendall, și echivalează cu „malpraxisul de achiziție” pentru F-35.

Babilonie în depozite

Oficiali de la un depozit neidentificat au declarat pentru GAO că manualele de întreținere pentru unele piese cheie sunt „ambigue și rareori sunt suficient de detaliate pentru ca personalul depozitului să poată face reparația”. „Ca urmare, personalul depozitului nu numai că nu poate repara piesa, dar nu poate învăța și înțelege cum să o repare”, a scris organismul de supraveghere.

Acest lucru se dovedește a fi o problemă deosebită în condițiile în care armata încearcă să adauge o componentă de reparare și a mentenanței software în depozite. Lockheed Martin și subcontractorii săi au scris pentru avioanele de luptă peste 8 milioane de linii de cod și se ocupă de gestionarea și repararea acestui cod. Programul guvernamental F-35 a vrut să preia această mentenanță de mai bine de cinci ani, iar armata a făcut de mult timp aceeași muncă pentru alte aeronave. Dar incapacitatea programului de a achiziționa codul sursă necesar pentru a susține software-ul F-35 a împiedicat preluarea acestei activități.

În declarația sa pentru Defense News, Lockheed Martin a declarat că livrează guvernului toate datele solicitate în cadrul contractelor sale „și se angajează să furnizeze date pentru ca Departamentul Apărării să susțină aeronava în cadrul contractelor de susținere aplicabile”. „Guvernul SUA are drepturi nelimitate asupra tuturor datelor de operare, întreținere, instalare și instruire livrate guvernului care permit Departamentului Apărării să întrețină și să opereze aeronaval”, a adăugat Lockheed.

Instruire cu diapozitive

Procesul de instruire a membrilor serviciului pentru întreținerea F-35 este, de asemenea, deficitar, potrivit GAO. Responsabilii cu mentenanța au declarat pentru GAO că au învățat în principal cum să repare avionul în timpul serviciului, din mers. Instruirea inițială condusă de Lockheed Martin s-a bazat în principal pe diapozitive PowerPoint într-o sală de clasă, cu lecții practice limitate, a declarat GAO.

Personalul de instruire a recunoscut  că instruirea în domeniul întreținerii este „mediocră și inadecvată”, adăugând că, deoarece Lockheed Martin conduce instruirea, firma controlează ce informații sunt prezentate responsabililor. „Deoarece o mare parte din datele tehnice utilizate pentru întreținerea aeronavelor sunt proprietate privată și nu sunt disponibile pentru serviciile militare, instructorii din aceste servicii nu pot dezvolta programe de instruire eficiente pentru responsabilii cu mentenanța”, a scris GAO.

Situația diferă considerabil de cea a întreținerii avioanelor F-15 și F-16, care include manuale detaliate care explică modul de funcționare a sistemelor și care le permit operatorilor de mentenanță să rezolve problemele persistente.

Însă, la o locație, responsabilii cu mentenanța unui F-35 au declarat pentru GAO că „au acces la atât de puține informații tehnice despre avion încât nu înțeleg pe deplin aeronava sau cum să rezolve problemele curente”. Acest lucru înseamnă că ei trebuie să consulte în mod regulat personalul contractorului pentru a-i ajuta cu aceste sarcini de întreținere, a declarat GAO. Într-un caz, au declarat responsabilii cu mentenanța, o unitate care a avut probleme cu scaunul ejectabil al unui F-35 a trebuit să transporte un contractor cu elicopterul pentru a rezolva repararea piesei.

ADVERTISEMENT