2022 a fost anul în care lucrurile au scăpat de sub control în special din punct de vedere economic.
După declanșarea războiului din Ucraina, ne-am confruntat cu îngrijorări pe teama gazelor, dar și a energiei electrice. De asemenea, a existat și criza cerealelor, care ulterior a fost dezvoltată.
Toate aceste lucruri au dus la o explozie a prețului la energie și gaze, dar și la o scumpire fără precedent a alimentelor, atât în România, cât și în alte țări.
Unele produse s-au scumpit mai mult, însă în cazul altora prețurile au ajuns să fie dublate, sau chiar mai rău. Chiar și alimentele de bază au ajuns la prețuri exorbitante, astfel că multe persoane cu venituri modeste ajung să nu poată să le achiziționeze.
Un produs însă a ajuns să se scumpească cu 45%, iar un singur kilogram costă mai mult de 100 de lei. Dacă îl găsiți în magazine veți observa că acesta este protejat într-o cutie cu alarmă, lucru care nu se întâmpla până acum și nu este singurul.
Și alte produse comune au ajuns să fie considerate ”de lux”, fiind protejate de alarme.
Care este deci produsul care s-a scumpit cel mai mult în România în 2022? Untul, care pentru mulți a devenit un lux.
Deși este practic unul din alimentele de bază, având în vedere că nu puțini sunt cei care alegeau să îl includă la micul dejun, iată că acum prețul untului lasă de dorit.
Cât costă un pachet de unt în București? Într-un magazin Carrefour, celebrul unt President era închis într-o cutie de plastic cu alarmă, iar 250 de grame costau 27,9 lei.
După un calcul simplu, observăm că un kilogram de unt President, cu 82% grăsime costă mai bine de 100 de lei, adică 111,6 lei.
Și să nu credeți că aceasta este singurul produs care a ajuns la prețuri greu de digerat. La rândul său, pateul de ton cu ardei Rio Mare, îndrăgit de români costă 19,5 lei, doar 115 grame.
Un kilogram deci, costă aproape 170 de lei. Iar pentru cei care nu aveau prea mult timp în bucătărie și se bazau pe conservele din carne, atunci, ar fi bine de știut că aceste s-au scumpit la rândul lor cu 23%.
De asemena, conservele din pește s-au scumpit și ele cu 14%, iar asta o confirmă chiar datele publicate Institutul Național de Statistică.
Care este explicația? Andrei Negrescu spune că a scăzut puterea de cumpărare, iar de aici, comercianții au propriile lor tactici.
„Este un efect al sărăcirii populaţiei, al scăderii puterii de cumpărare şi o dovadă a faptului că supermarketurile şi hipermarketurile au ajuns pentru o parte din populaţie ca nişte muzee, iar la muzee întotdeauna există tentaţia de a pune mâna pe un produs valoros, în acest caz pe o conservă, un pateu sau un jambon“, a comentat analistul economic Adrian Negrescu, potrivit România Tv.