Mai mult, mașinile diesel nu vor mai fi subvenționate pentru că sunt poluante, în timp ce ecotichetul pentru autoturisme electrice rămâne la aceeași valoare. Asta, deși industria a insistat că e nevoie să fie majorat plafonul pentru a încuraja vânzarea de mașini electrice.
Conform Observatornews.ro, de acum înainte cine vrea o mașină nouă cu subvenție de la stat trebuie să se descurce singur, fără dealer. “M-a ajutat doar prin faptul că mi-a pus la dispoziţie o maşină în condiţiile legale la vremea respectivă. A fost foarte bine, din toate punctele de vedere”, explică un proprietar.
“Beneficiarul urmează să caseze autoturismul vechi şi să devină beneficiar de voucher pe care-l poate folosi la orice dealer din România, nu doar la dealerul cu care s-a înţeles iniţial.
Eu cred că românii sunt familiarizaţi cu aplicaţiile AFM, aşa cum se întâmplă la panouri fotovoltaice”, a explicat ministrul mediului Mircea Fechet. Realitatea nu e, însă, de fiecare dată de acord cu retorica oficială. Asta, pentru că de multe ori problemele tehnice îi încurcă pe oameni.
“Câteodată, serverele pică. Unii au plătit nişte softuri automatizate care să completeze datele şi, practic, aveau un start neloial. Nişte oameni care erau în faţa calculatorului au pierdut nişte fonduri pentru că alţii au făcut nişte metode uşor ilicite”, a explicat Vlad Micşunescu, un cunoscut blogger auto.
Ministrul Fechet a lăsat să se înțeleagă că punctul de plecare în acest an este de 25.500 de lei pentru autoturismele electrice, adică valoarea tichetului nu va fi majorată. “Am spus că dorim un voucher mai mare, dat fiind faptul că s-a văzut anul trecut că scăderea la jumătate faţă de 2023 a dus la o scădere a pieţei pentru aceste vehicule de peste 35%”, a explicat Adrian Sandu, Asociaţia Constructorilor de Automobile.
Cât pentru mașini pe benzină sau hibride, tichetul e de 10.000 de lei în schimbul ”unei rable”, și 13.000 de lei pentru un plug-in-hibrid. Modelul Dacia Bigster, cel mai râvnit SUV al primăverii, pornește de la 23.000 de euro cu o mașină casată. Bugetul Rabla 2025 pentru acest an e 1,3 miliarde de lei, puțin peste bugetul din 2024.