News

Proiect AUR: Restricțiile din starea de alertă pot fi suspendate de orice judecător, înainte de pronunțarea sentinței definitive

Parlamentarii AUR au inițiat un proiect de lege care va da dreptul judecătorilor de a suspenda restricțiile din hotărârile privind starea de alertă fără o decizie definitivă.
26.10.2021 | 16:24
Proiect AUR Restrictiile din starea de alerta pot fi suspendate de orice judecator inainte de pronuntarea sentintei definitive
Restricțiile din starea de alertă ar putea fi suspendate printr-un simplu act dispus de un judecător/ Colaj Fanatik
ADVERTISEMENT

Un proiect de lege depus de către parlamentarii AUR la Camera Deputaților stabilește o nouă procedură privind soluționarea în instanțe a cererilor de anulare a hotărârilor privind starea de alertă și prelungirea acesteia.

Proiectul este menit să dea curs unei decizii din luna iunie a Curții Constituționale, referitoare la faptul că trebuie instituită o procedură specială de judecare a acestor spețe astfel încât să nu fie îngrădit liberul acces la justiție.

ADVERTISEMENT

Parlamentarii AUR au introdus o prevedere în plus care dă dreptul oricărui judecător pe rolul căruia ajunge o asemenea cerere să suspende starea de alertă, încă dinainte să se pronunțe asupra cererii de anulare. Astfel, restricțiile ar putea fi suspendate și ele, înaintea unei decizii judecătorești definitive.

O decizie a Curții Constituționale – justificarea proiectului AUR

O avocată din Cluj, Kapcza Mikolt Krisztina, a sesizat Curtea Constituțională privind prevederile legale care stau la baza instituirii stării de alertă întrucât nu ar permite soluționarea cererilor de anulare depuse în instanță în termenul de 30 de zile, cât durează starea de alertă. În cazul prelungirii acesteia printr-o altă hotărâre de Guvern, este necesară inițierea unei alte acțiuni în justiție astfel că, practic, devine imposibil să obții anularea stării de alertă pe cale judecătorească.

ADVERTISEMENT

De asemenea, avocata a reclamat că posibilitatea prelungirii repetate cu câte 30 de zile afectează grav drepturile și libertățile fundamentale, întrucât autoritățile au la dispoziție mecanismul legal prin care să permanentizeze această stare.

Prin Decizia 392 din 8 iunie 2021, CCR a admis în parte sesizarea făcute de Kapcza Mikolt Krisztina în sensul că a constatat că aplicarea în cazul cererilor de anulare a stării de alertă a procedurilor din Legea contencionsului administrativ face imposibilă soluționarea acestor cauze în termenul de 30 de zile.

ADVERTISEMENT

Legiuitorul este chemat să reglementeze o procedură al cărei conținut să fie ușor identificabil, clar și previzibil sub aspectul consecințelor și care să asigure posibilitatea soluționării cauzelor în regim de urgență, într-un termen foarte scurt, astfel încât hotărârile pronunțate să fie apte să înlăture în mod concret și eficient consecinţele actelor administrative atacate, în perioada în care acestea produc efecte”, se arată în decizia Curții.

Restricții suspendate fără o sentință judecătorească

Parlamentarii AUR au inițiat un proiect de lege care să dea curs acestei exigențe a CCR însă a introdus un  articol prin care orice judecător ar putea să suspende starea de alertă într-o ședință nepublică, în care părțile nici nu sunt citate, iar pârâtul, în acest caz Guvernul, nici măcar nu are dreptul să-și expună punctul de vedere.

ADVERTISEMENT

Practic, starea de alertă sau prelungirea ei va înceta să-și producă efectele până când va exista o sentință definitivă privind respingerea sau admiterea cererii de anulare a hotărârii de Guvern prin care a fost impusă starea de alertă. Acest lucru va putea fi decis de orice judecător care are pe rol o asemenea speță în cadrul camerei de consiliu, acolo unde se soluţionează anumite cereri care interesează activitatea de judecată sau de executare. În camera de consiliu ședințele nu sunt publice, iar părțile nu-și  pot prezenta punctele de vedere.

În cazuri bine justificate și pentru prevenirea unei pagube iminente, persoana care a introdus cererea (de anulare a stării de alertă – n.red.) poate solicita instanței competente suspendarea executării actului administrativ atacat până la soluționarea definitivă a cauzei. Judecata cererii de suspendare are loc în cameră de consiliu, fără citarea părților, în termen de maximum 3 zile de la data înregistrării acesteia. Întâmpinarea nu este obligatorie”, prevede proiectul de lege al AUR.

Asta înseamnă că o persoană care atacă în contencios administrativ instaurarea stării de alertă poate obține în 72 de ore suspendarea ei până când cazul va fi judecat, inclusiv de către instanța de apel. Chiar și în cazul în care instanța va fi respins cererea, suspendarea anterioară a stării de alertă va face ca toate restricțiile instaurate în baza acesteia să nu fie aplicate o mare parte din intervalul de 30 de zile.

Oricine poate cere oricând anularea stării de alertă

Chiar și în cazul în care un judecător refuză suspendarea stării de alertă și, implicit, a restricțiilor care o însoțesc, nu este cert că Guvernul va mai putea folosi eficient acest instrument pentru combaterea unei epidemii, cum este cazul în perioada actuală.

Proiectul AUR prevede că interesul oricărei persoane privind anularea hotărârilor de instituire a stării de alertă se prezumă absolut, astfel că oricine poate ataca oricând hotărârile de instituire sau prelungire a stării de alertă. Astfel că este suficient ca un singur judecător din România să decisă suspendarea stării de alertă până când se pronunță asupra unei asemenea spețe pentru ca toate restricțiile să nu mai poată fi aplicate pe întreg teritoriul național.

ADVERTISEMENT