Până la finalul anului 2023, Ministerul Afacerilor Interne (MAI) va începe emiterea noilor cărți de identitate. Vestea bună pentru români este că statul va suporta costul eliberării noilor buletine cu cip. Documentele vor fi emise în toată țara.
Alături de aceste cărții electronice de identitate (CEI), MAI anunță, tot din vară, un nou instrument revoluționar: mapa electronică a cetățeanului.
Vorbim de un spațiu digital, gestionat de autorități, unde vor fi stocate documentele scanate prezentate, în original, de cetățean, imaginea facială și semnătura acestuia.
Aici vor mai fi plasate și ”documente care nu sunt disponibile în format electronic (care atestă proprietatea sau dreptul de utilizare al unui imobil, documente emise de autorități din străinătate etc.)”, se arată în nota de fundamentare a unui Proiectul de Ordonanță de Guvern citat de HotNews.
Imediat după ce mapa cetățeanului va fi creată, documentele vor fi scanate și vor putea fi utilizate ulterior, la momentul în care cetățeanul va solicita prestarea unui serviciu legat de evidența persoanelor.
În următoarele luni, eliberarea unui buletin se va transforma într-un demers mult mai rapid. Mai exact, dintre documentele solicitate în prezent la eliberarea cărților de identitate, unele (cele digitalizate) vor putea fi preluate automat de MAI.
Altele, vorbim aici de cele care nu sunt în format electronic, urmează a fi fotocopiate, după original, și stocate ulterior în această mapă electronică a cetățeanului. Pe viitor, cetățeanul nu va mai fi obligat să le prezinte.
Cătălin Giulescu, director general al Direcției Generale pentru Evidența Persoanelor (DEPABD) din MAI, spune că mapa cetățeanului va cuprinde acele informații pe care administrația publică nu le deține pentru că nu sunt digitale sau nu sunt emise de administrația publică din România.
”În concret, în prezent pentru a solicita emiterea unei cărți de identitate solicitantul trebuie să prezinte certificatele de stare civilă, actul prin care face dovada existentei adresei unui imobil, adresa la care își va stabili domiciliul.
Certificatele de stare civilă vor fi accesibile digital începând din toamnă. Dar este posibil ca anumite documente, precum hotărârile unei instanțe să nu fie disponibile digital.
Astfel, în mapa cetățeanului vor fi stocate fotocopii ale acestor hotărâri, documente emise pentru situații speciale, pentru ca cetățeanul sa nu mai aibă obligația sa le prezinte ulterior.
Astăzi cetățeanul trebuie să le prezinte la fiecare cerere”, a declarat oficialul MAI pentru sursa citată.
Cei din MAI au ambiții mari și spun că, încă din vara acestui an, mapa electronică a cetățeanului ar urma să fie disponibilă în România.