Cu aproximativ un an înaintea viitoarelor alegeri locale, marile proiecte, cu impact media, sunt mină de aur pentru primarii care vor să obțină un nou mandat. Zilele acestea, la Sectorul 1, Clotilde Armand se văita public de numărul mare al proiectelor, de la construcția de străzi și piețe până la montarea de ascensoare, asupra cărora Consiliul Local (CL) întârzie votul de aprobare. Acest lucru nu reprezintă însă o surpriză, în condițiile în care primarul USR s-a confruntat cu o opoziție constantă în CL, acolo unde PSD și PNL au o majoritate clară. Lucrurile stau însă altfel în Sectorul 2, acolo unde primarul USR, Radu Mihaiu, a reușit să obțină continuarea colaborării cu PNL în consiliu chiar și după ruperea alianței de la guvernare.
În urmă cu mai mult de o săptămână, primarul Sectorului 2, Radu Mihaiu, anunța demararea unui proiect de reamenajare și reconfigurare a mai multor străzi din sector, parte a unui proiect ce se va desfășura pe o perioadă de cinci ani și prin care Capitala va avea un al doilea centru vechi. E vorba de un proiect uriaș, dezvoltat împreună cu Banca Mondială, a cărei implementare a început însă potrivit calendarului inițial. În contrast cu anunțul de la Sectorul 2, marți, Clotilde Armand s-a plâns într-o postare pe pagina ei de Facebook că în ședința de joi a Consiliului Local vor intra la vot 31 de proiecte importante, ce au fost respinse sau amânate de către CL în ultimele zece luni.
Unul dintre cele mai importante dintre acestea, înlocuirea a aproape 900 de ascensoare cu un cost de peste 200 de milioane, a fost respins de două ori, iar de alte 14 ori CL a refuzat să-l mai dezbată. Același tip de amânări sunt menționate aproape la fiecare din cele 31 de proiecte. „Aceste proiecte au fost refuzate sistematic de consilierii actuali PNL-PSD. Așa arată dezastrul pe care care actuala coaliție de guvernare îl face în Sectorul 1. Ce vedeți mai sus sunt proiecte blocate de PSD PNL pentru ca primarul să nu aibă realizări sau capital de imagine”, a scris Clotilde Armand.
Ruperea coaliției de guvernare dintre PNL și USR la finalul anului 2021 a dus la diferite coaliții la nivel local, chiar și la sectoarele Capitalei. La sectoarele 2 și 6, alianțele PNL-USR au continuat să funcționeze, asigurând majoritate primarilor Mihaiu și Ciucu, chiar dacă la sectoarele 4 și 5 liberalii au format noi coaliții cu PSD. Lucrurile au stat diferit din stat însă la Sectorul 1, acolo unde primarul USR a avut încă de la începutul mandatului de înfruntat o majoritate PNL-PSD în Consiliul Local. Această temă răbufnea, în urmă cu un an, într-un conflict deschis între Clotilde Armand și Ciprian Ciucu, la acea dată și președintele PNL București.
Edilul de la Sectorul 1 îl acuza pe Ciucu de „degradare morală” și de lipsa unor reforme autentice în administrația locală. „Nu ești în stare să faci reforme administrative adevărate – le faci doar la televizor, acolo unde partidul tău aruncă cu mii de euro din bani publici ca să linșeze adversarii politici. Tu faci doar alianțe cu cei pe care în trecut îi acuzai că sunt corupți”, îi transmitea aceasta. În replică, edilul de la Sectorul 6 a spus că a încercat constant să mențină majoritatea PNL-USR și la Sectorul 1, însă acest lucru nu a fost posibil din cauza modului „dictatorial și isteric” în care este condusă primăria. „Un primar este dator față de proprii cetățeni să îşi facă majorități care să-i susțină proiectele. Au existat negocieri politice, absolut normale, cum exista peste tot în ţară şi la Sectorul 1. USR avea 1 viceprimar, PNL avea un alt viceprimar. Viceprimarul PNL trebuia să primească anumite atribuții şi instituții în coordonare. Tot ce s-a negociat nu a fost respectat. Instituția coaliției, colaborării şi negocierii a fost înlocuită cu conflictul total pe toate planurile. Nu poţi face o majoritate cu oameni pe care îi jignești permanent”, explica acesta, subliniind că PNL și USR au reușit să „se comporte rațional” la Primăria Generală, la sectoarele 2 și 6, dar nu și la 1.
Analiștii politici sunt de părere că unul din aspectele care a determinat situații diferite la cele trei sectoare (2 și 6 față de 1) o reprezintă personalitatea liderilor în cauză, atât Radu Mihaiu cât și Ciprian Ciucu dovedindu-și capacitatea politică de a construi alianțele și majoritățile din CL.
„Cred că pur și simplu ține de personalitatea primarului cât și de valorile pe care le afirmă. Cumva trebuie înțeles că, e un clișeu deja, democrația înseamnă negociere și compromis până la urmă. Și atunci, un politician bun știe să negocieze. Știe să găsească forme de compromis și știe să își domolească ego-ul până la urmă. Cred că aici e diferența stridentă între sectoarele 1 și 6, pentru că Radu Mihaiu, primarul de la Sectorul 2 a fost de la început o persoană mai moderată. Și Ciucu și Clotilde Armand sunt persoane foarte orgolioase, însă primarul Sectorului 6 a știut să-și domolească acest ego și să găsească o soluție de a face lucrurile să meargă, Clotilde Armand nu a reușit”, a declarat, pentru FANATIK, sociologul Ovidiu Voicu, directorul executiv al Centrului pentru inovare publică.
În opinia acestuia, chiar și propunerea primarului Clotilde Armand de a oferi vouchere anti-criză locuitorilor din sector, votată cu modificări în Consiliu, reprezintă o dovadă a eșecului din administrația sectorului. „E și ăsta un exemplu de eșec în administrație, că ajungi să dai vouchere. Adică ai bani, vorbim de Sectorul 1 care este cea mai bogată primărie, și singura politică publică pe care reușești să o faci este să dai vouchere. E modelul Gabriela Firea până la urmă. Clotilde Armand s-a blocat la nivelul Gabrielei Firea, nu suntem în stare să facem politici publice și atunci dăm vouchere ca să cheltuim banii”, a mai precizat Ovidiu Voicu, pentru FANATIK.
Săptămâna trecută, Clotilde Armand anunța clasarea unei noi plângeri penale, a zecea la număr, depusă împotriva ei de către consilierii PNL și PSD. Potrivit acesteia, motivul principal pentru care PNL și PSD se regăsesc în această opoziție comună față de ea stau eforturile de anulare a celebrului contract cu Romprest. De altfel, fostul primar PSD al Sectorului 1, Dan Tudorache, este urmărit penal de către DNA într-un dosar cu un prejudiciu de peste 900 milioane lei ce vizează majorarea tarifelor la salubrizare. Liberalii au avut de la început însă o poziție ambivalentă pe acest subiect, public declarând că susțin rezilierea contractului păgubos, însă pe de altă parte multe din acțiunile lor au fost de susținere a companiei de salubritate, cel mai recent, unul din consilierii PNL este chiar martorul companiei în proces.
Aceleași lupte politice nu au fost însă purtate la Sectorul 2 de exemplu, acolo unde primarul Radu Mihaiu a mers în vizite publice alături de Monica Anisie, liderul PNL al organizației de sector. Soțul acesteia, fost șef al DGA, este acum angajat chiar al Primăriei Sectorului 2, consilier al viceprimarului PNL. Sigur, nu întotdeauna această alianță a funcționat, unul din exemplele în cauză fiind legat de aceleași servicii de salubritate. În urmă cu doi ani, primarul îi acuza pe consilierii liberali că au votat împotriva noilor tarife de salubritate, asta deși negociase mai multe luni un nou tarif cu 35% mai mic.
„Sigur, e și o limită a compromisului. Compromisul la 2 și 6 cred că a fost că anumite mari teme nu au fost rezolvate. De pildă, abordarea serviciilor de salubritate, de unde și a început scandalul la 1. Acolo a fost o abordare pompieristică, nu a dat rezultate, lucrurile au fost blocate, pe când la 2 și la 6 nu au rezolvat problema, în continuare sunt controverse legate de monopolul și felul cum se gestionează deșeurile – e o afacere cu mulți bani – nici ei nu au rezolvat cu adevărat problema, dar măcar nu s-au blocat în ea. E o manieră de a aborda lucrurile”, a mai explicat, pentru FANATIK, sociologul Ovidiu Voicu.
Președinta ONG-ului Funky Citizens, Elena Calistru, subliniază și ea că până la urmă jocul democratic obligă primarii la obținerea unui compromis în Consiliul Local, al cărui rol principal este acela de a limita puterea primarului. Aceasta subliniază că în aceste situații vedem vechea poveste de la primăria Capitalei, lupta lui Traian Băsescu cu Consiliul General, și notează că în această luptă a voințelor, electoratul va penaliza întotdeauna lipsa serviciilor în cazul unui blocaj administrativ.
„Dincolo de faptul că nu ai ce face și trebuie să respecți componența unui Consiliu Local, oamenii ăia sunt trimiși acolo de cetățeni și trebuie să lucrezi cu ei, devine o problemă când nu reușești să-ți mai treci proiectele. Asta e o lecție pe care o știm de la Traian Băsescu, primarul singur nu are cum să facă și, din punctul meu de vedere nici nu ar trebui să poată să facă tot ce vrea. E o funcție executivă foarte puternică. Doamna Clotilde nu e însă Traian Băsescu, și oamenii vor să vadă rezultate în final. Poți să înțelegi până în anumit punct, dar la nivel local lucrurile sunt mult mai apropiate de cetățean, decât în cazul unei guvernări centrale. Vezi imediat dacă e gunoi pe stradă, dacă nu merg lucrurile cum trebuie”, a declarat, pentru FANATIK, Elena Calistru.
Rezultatele celor două strategii se vor vedea la votul de anul trecut, notează și sociologul Ovidiu Voicu, care spune că prezența publică a primarului Clotilde Armand va intra în contrast cu realizările, mai tăcute, dar vizibile, din Sectorul 2. Pe de altă parte, acesta subliniază că posibilitatea creării unei majorități ține și de cei cu care trebuie să realizezi aceste coaliții. În cazul Sectorului 1, atât PNL cât și PSD au fost conduse de figuri cu propriile lor ambiții și interese, ce au făcut aproape imposibilă crearea unei majorități mai ales în condițiile în care Clotilde a câștigat alegerile cu un mesaj pe anticorupție.
„Acum, a depins foarte mult probabil și de oamenii în contrapartidă, cu care să poți să discuți. La Sectorul 1, de la început, Clotilde Armand s-a lovit în PNL de un politician ambițios, fără scrupule, de Burduja, care visează să devină el primar și deci interesul a fost să blocheze totul. Iar la PSD de fostul deputat Manole, acum secretar de stat, care vine de la Sectorul 5, expresia unor cercuri mafiote. El e apropiat de toată zona aia de interese, deșeuri, imobiliare, și atunci dacă nici nu a avut de la început cu cine să negocieze în tabăra cealaltă, atunci lucrurile s-au blocat din prima. Pe de altă parte, și la Sectorul 2, toată mafia lui Onțanu era acolo și nu știu cât din ea a rezolvat actuala administrație. Nu e mult diferit față de 1, doar că probabil sunt mai puțini bani, bugetul e undeva la jumătate”, a mai declarat, pentru FANATIK, Ovidiu Voicu.
Primăria Sectorului 1, cu un buget în acest an de peste două miliarde de lei, este una dintre cele mai bogate primării din țară, depășită doar de Primăria Capitalei. Politologul Cătălin Avramescu, proaspăt numit la conducerea Institutului de Științe Politice, este de părere că imposibilitatea menținerii unei alianțe cu PNL la Sectorul 1 stă în faptul că USR a fost și rămâne singurul partid reformist important, și la fel cum alianța PNL-USR nu a supraviețuit din cauza intereselor pentru accesul la resurse, același lucru avea să se întâmple și la Sectorul 1.
„Ce vrea votantul în România este, din 1990 încoace absolut de fiecare dată, secundar de ceea ce vrea sistemul. Iar sistemul vrea un singur lucru, liniște. O spune foarte deschis din 1990 încoace. Cu alte cuvinte, vrea ca structurile ceaușismului, care au fost atât de bine mulse în toți acești ani, să reziste în continuare și împreună cu ele mentalitățile și mai ales oamenii ceaușismului. Așa se face că un partid, precum USR, vag reformist, este inacceptabil pentru sistem.
Problema nu este dacă Clotilde Armand a vrut să facă sau nu o majoritate la CL. E o persoană un pic mai abrazivă și nu vrea să facă ea cine știe ce discuții cu consilierii din PNL și PSD. Să ne uităm doar la Dan Barna, un om mult mai maleabil la discuții, dar sistemul în frunte cu Klaus Iohannis l-a respins total, și pe el și partidul pe care-l conducea. De ce? Pentru că, orice am spune despre acest partid, rămâne faptul că nu este partidul sistemului. Problema nu e că ei nu au vrut să facă majorități, ci că nimeni nu a vrut să facă majorități cu ei”, a declarat, pentru FANATIK, politologul Cătălin Avramescu.
În opinia acestuia, alianțele cu liberalii sau dintre liberali și USR au fost posibile în condițiile în care este vorba de politicieni fără ambiții politice mari, dincolo de o primărie de sector. Spre deosebire de aceștia, Clotilde Armand are o vizibilitate și o prezență media mult mai puternică și, mult mai important, aceasta încă ține în prim plan tema corupției în administrația centrală.
„La Sectorul 2, primarul USR nu are mari ambiții politice, cel puțin nu naționale. La fel, la Sectorul 6, dacă Ciucu a avut într-o vreme niște ambiții mai mari, acum ele au dispărut, și omul nu mai joacă în partitura partidului cum i se cere. Dacă ar avea, pariez că imediat ar constata că dușmanul de clasă e USR. Ne amintim din poziționările acestuia, și față de primarul general și față de Clotilde. Până la urmă contează foarte mult dacă ataci puterea la nivel național. Altfel, dacă îți știi locul tău pe scara ființelor, regimul e milos. E loc de furat pentru toți.
Dacă în cazul lor e vorba de doi primari care nu mai au nicio ambiție mare în politică, Clotilde Armand face cam multă gălăgie politică pentru placul binomului PNL-PSD. Vorbește despre corupție, și asta deranjează”, a mai declarat profesorul Cătălin Avramescu, pentru FANATIK.