După ce Comisia Europeană și-a dat acordul, un al treilea pod peste Dunăre se va construi prin colaborarea dintre România și Bulgaria. Despre acesta se știe că va fi undeva lângă Ruse și va avea ca termen de finalizare aproximativ opt ani, adică 2032-2033.
Acesta este termenul prevăzut de experții de la Ministerul Transporturilor din Bulgaria, după ce România a transmis pe 30 august că a avut loc o licitație pentru un studiu de fezabilitate, conform stiripesurse.ro.
De asemenea, prin acest studiu autoritățile vor să vadă unde ar trebui să fie construit podul pe teritoriul său, dar și faptul cum se vor efectua legăturile cu infrastructura rutieră şi feroviară. Referitor la termenul în care România va trebui să aleagă locul de pe partea sa este de 23 de luni.
Abia după 21 de ani de la inițierea proiectului se fac primii pași concreți în direcția realizării acestuia. Exact acum un an, Ministerul Transporturilor din Sofia a anunțat că Bulgaria și România au depus împreună o propunere la Comisia Europeană pentru a finanța un studiu de fezabilitate pentru al doilea pod între Ruse și Giurgiu.
În luna ianuarie a acestui an, Bruxelles-ul a aprobat o finanțare de 7 milioane de euro pentru realizarea studiului de fezabilitate cu scopul de a sprijini mobilitatea militară prin Mecanismul pentru Interconectarea Europei. Documentația a fost trimisă de partea română, care este, de asemenea, responsabilă pentru coordonarea proiectului, mai scrie sursa citată.
Bulgaria are trei posibile locații pentru pod, însă decizia finală depinde de concluziile studiului din România. Se presupune că Bulgaria va alege o locație în apropierea orașului Marten, situat la est de Ruse.
Conform declarațiilor lui Martin Gheorghiev, directorul Direcției de Coordonare a Programelor și Proiectelor și șeful Autorității de Management a Programului Operațional “Conectivitate de Transport”, România va analiza trei posibile trasee rutiere și două opțiuni feroviare. Bulgaria a declarat că va accepta doar un pod mixt, care să includă atât infrastructură rutieră, cât și feroviară, iar această cerință este susținută și de Comisia Europeană.
„La noi a fost ales deja un executant pentru autostrada Ruse – Veliko Târnovo, pentru porţiunea de drum de la Ruse la Biala. Dar aceasta poate începe să se construiască de la vechea capitală bulgară Veliko Târnovo și, până se ajunge la Dunăre, să se ştie clar unde va fi podul. Dacă traseul ajunge la Ruse şi se constată că lipsesc cinci kilometri, asta se poate corecta, nu când ai ajuns deja la fluviu să muți traseul, vom încerca să evităm această situație”, a subliniat Gheorghiev.
În ceea ce privește infrastructura rutieră din România, nu există obstacole majore pentru ca noul pod să se conecteze la autostrada de patru benzi care leagă Giurgiu de București. Totuși, în cazul infrastructurii feroviare, situația este mai complicată, deoarece noua linie ar trebui să ocolească orașul Giurgiu. Actuala gară din România este situată în apropierea podului existent peste Dunăre, dar pentru noua structură ar fi necesară o rută ocolitoare pentru a se conecta la punctul de traversare propus, mai precizează stiripesurse.ro.
Pe partea bulgară, realizarea infrastructurii feroviare este mai simplă, deoarece trenurile ar putea traversa gara din Ruse înainte de a se îndrepta spre podul nou. Linia feroviară ar urma să fie extinsă din rețeaua existentă, trecând prin câmpuri și zona industrială a orașului, fără a afecta zonele rezidențiale.
Experții estimează că această rută ar putea facilita transportul feroviar de marfă de-a lungul liniei Ruse-Kaspichan, cu posibilitatea de a continua pe traseul Sindel-Karnobat, în direcția sudului Bulgariei. Totuși, această infrastructură trebuie menținută într-o stare optimă pentru a face față traficului. O altă opțiune ar fi construirea unui tunel prin Munții Balcani, însă această soluție este atât scumpă, cât și lentă. Chiar dacă ar fi necesar să se îmbunătățească legătura dintre nordul și sudul Bulgariei prin Munții Balcani, acest subiect rămâne unul separat.