News

Protecția Consumatorilor ar putea lua bani de la toate firmele. Un proiect de lege controversat

Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) ar putea primi puteri extinse în urma adoptării unui proiect de lege aflat la Camera Deputaților, forul decizional.
27.02.2024 | 09:03
Protectia Consumatorilor ar putea lua bani de la toate firmele Un proiect de lege controversat
Horia Constantinescu, președintele Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor/ Colaj Fanatik
ADVERTISEMENT

În plenul Camerei Deputaților urmează să intre un proiect de Lege privind protecția drepturilor consumatorilor, însă data la care va fi supus votului final rămâne incertă din cauza controverselor pe care proiectul le-a iscat. Depunerea sa a provocat un val de obiecții care au venit de la Banca Națională, Consiliul Superior al Magistraturii, Consiliul Concurenței sau Consiliul Economic și Social.

Banca Națională s-a impus din nou

Proiectul a fost elaborat de către un grup de parlamentari PSD, în frunte cu Laura Vicol, președintele Comisiei juridice a Camerei Deputaților, și prevede în esență o extindere considerabilă a puterilor Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor (ANPC). Prin forma adoptat de Senat au fost eliminate o parte dintre aceste noi atribuții primite de Autoritate, însă în continuare sunt unele care ar putea provoca dispute.

ADVERTISEMENT

Forma inițială a determinată Consiliul Superior al Magistraturii să emită un aviz negativ asupra proiectului, CSM invocând prevederi care nu sunt armonizate cu legislația deja existentă, precum și faptul că în proiect se face referire la „închisoare contravențională”, ceea ce contravine Constituției unde se prevede că pedeapsa cu închisoarea poate fi aplicată doar pentru încălcări ale legislației penale.

Unele dintre obiecțiile CSM au fost rezolvate prin amendamentele adoptate la Senat, iar în cazul obiecțiilor Băncii Naționale, modificarea a fost mai simplă și mai radicală, anume a fost eliminat întregul capitol care se referea la protecția consumatorului în ce privește serviciile oferite de bănci și de alte instituții financiare. BNR reclama faptul că legea era ambiguă întrucât nu era clar dacă Protecția Consumatorilor primea dreptul să activitatea unei sucursale de bancă sau a instituției de credit în ansamblul său. Astfel, exista riscul ca un mărunt inspector al ANPC să dispună, din exces de zel, suspendarea activității unei întregi bănci, cu impact direct asupra a sute de mii de clienți.

ADVERTISEMENT

Acesta era doar un exemplu dat de BNR privind modul în care ANPC ar putea să uzurpe din atribuțiile de supraveghere ale sectorului bancar pe care le are banca centrală. În consecință, legislația privind protecția consumatorilor cu referire la serviciile financiare va rămâne neschimbată. Însă Senatul a menținut o altă prevedere la care atât BNR avea obiecții, cât și Consiliul Concurenței „Operatorii economici sunt obligaţi să deţină un sediu pe teritoriul României, astfel încât să pună la dispoziţia organelor abilitate toate documentele necesare în vederea încheierii documentelor de control şi să răspundă solicitărilor autorităţilor.”

În avizul Consiliului Concurenței, se spune că este „o prevedere care ar putea reprezenta o limitare a libertății de a presta servicii”, ceea ce contravine Tratatului Uniunii Europene care stipulează că în piața internă a UE mărfurile, serviciile, capitalurile și persoanele pot să circule liber.

ADVERTISEMENT

Companiile, obligate să cotizeze la Protecția Consumatorului

Senatorii au lăsat nemodificată o altă prevedere din proiectul inițial care va permite ANPC să instituie un impozit mascat pe întregul sector economic, iar banii astfel obținuți să rămână în interiorul instituției, fără a fi virați bugetului de stat. Astfel, toate companiile vor trebui să plătească ANPC instruirea măcar a unui angajat care să se specializeze în rezolvarea reclamațiilor consumatorilor.

Operatorii economici sunt obligaţi să desemneze o persoană pentru rezolvarea reclamaţiilor consumatorilor. Persoana desemnată va participa la cursurile de pregătire organizate de Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor”, prevede proiectul.

ADVERTISEMENT

Tariful va fi stabilit de către președintele ANPC care astfel va avea la dispoziție un buget alcătuit după bunul plac. Iar lucrurile nu s-au oprit aici întrucât un alt articol prevede că agenții economici care adoptă ghiduri de bune practici în ce privește relațiile cu clienții trebuie să le supună avizării ANPC, avizare care este tot contra cost. Tot din seria extinderii atribuțiilor ANPC face parte și prevederea ca autoturismele Autorității să fie dotate cu girofar și să poarte însemne specifice.

O oarecare temperare a prevederilor proiectului a fost făcută de către Senat, când s-a constatat că una dintre acestea uzurpa o atribuție a instanțelor de judecată. Este vorba de un articol prin care inspectorul ANPC care constată o contravenție poate impune și un cuantum al despăgubirii, dacă are acordul expres al persoanei vătămate. Senatorii au constatat că prevederea este excesivă și au eliminat-o.

De asemenea, a mai fost modificată și prevederea legată de constituirea de consilii consultative privind protecția consumatorilor în care, pe lângă reprezentanți ai ANPC, să se regăsească oficialități locale, ONG-uri care activează în domeniu, asociații ale consumatorilor. Consiliile ar fi urmat să se constituie și la nivel de comună, probabil să monitorizeze activitatea cârciumarului din sat sau calitatea lumânărilor vândute la biserică. Evidenta absurditate a fost corectată astfel că aceste consilii consultative vor fi constituite doar la nivel de județ.

Proiectul a fost adoptat cu o largă majoritate de către Senat în decembrie 2022, iar apoi trimis la Camera Deputaților. Comisia pentru industrii și servicii a Camerei a tergiversat elaborarea raportului astfel că din iunie 2023 proiectul este trecut frecvent pe ordinea de zi a plenului, „sub rezerva primirii raportului”. Însă raportul nu a fost elaborat nici până acum.

ADVERTISEMENT