News

Capitala, afectată de o grevă generală la STB. Autobuzele, troleibuzele și tramvaiele nu circulă. Update

Angajații Societății de Transport București (STB) au declanșat, joi dimineața, greva generală. Capitala e paralizată, după ce autobuzele, troleibuzele și tramvaiele nu circulă.
19.01.2022 | 19:02
Capitala afectata de o greva generala la STB Autobuzele troleibuzele si tramvaiele nu circula Update
ADVERTISEMENT
20-01-2022
07:19

Grevă declanșată la STB. Autobuzele, troleibuzele și tramvaiele nu circulă joi dimineața

Angajații STB au declanșat greva joi dimineață. Autobuzele, troleibuzele și tramvaiele din București nu circulă.

Directorul companiei, Adrian Criț, a spus că greva este ilegală și că va cere în instanță suspendarea acțiunii de protest.

La rândul său, primarul general al Capitalei, Nicușor Dan, spune că protestul ar avea un substrat politic și îi acuză pe liderii de sindicat că îi manipulează pe șoferi.

19-01-2022
17:05

Negocierile de miercuri, încheiate fără rezultat. Greva „spontană”, tot mai aproape

Sindicaliștii de la STB nu au reușit să obțină creșterile salariale dorite în urma discuțiilor purtate miercuri, 19 ianuarie. Negocierile s-au încheiat puțin înainte de ora 19.00 și, potrivit surselor FANATIK, urmează să fie reluate joi. În cazul în care nici joi nu se va ajunge la o înțelegere între conducerea companiei și angajații STB, aceștia din urmă sunt deciși să demareze un „protest spontan”.

Sute de angajați ai Societății de Transport București (STB) au ieșit în stradă, miercuri, în faţa sediului din bulevardul Dinicu Golescu. Aceștia au mai multe cereri față de conducere. Ei vor noi creșteri de salarii şi sunt nemulțumiți că unele posturi urmează să fie desființate.

Conform surselor FANATIK, muncitorii STB ar putea declanșa greva generală încă de joi, în cazul în care cererile lor nu vor fi îndeplinite de conducerea instituției.

ADVERTISEMENT

Protest spontan al angajaților STB. Sindicatele cer mărirea salariilor

Sindicatele STB acuză actuala conducere a societății că nu dorește renegocerea contractului colectiv de muncă, mărirea salariilor fiind justificată de creșterea inflației din ultimele luni. Liderul Sindicatului Liber din STB, Mihai Trancă a declarat pentru FANATIK că societatea dispune de resursele financiare pentru a suporta creșterile salariale cerute de angajați.

„Eu vin din mijlocul șoferilor acum, dacă nu reușim să obținem cea mai mică creștere salarială, justificată de creșterea inflației dar și de alte costuri, marea majoritate a salariațiilor, și vorbesc aici în special despre conducătorii de vehicul, sunt dispuși să meargă până la capăt dacă nu va exista un dialog pentru negocierea unui nou contract colectiv de muncă. Resurse sunt, dacă societatea își recuperează banii pe care îi are de primit de la ATDPBI și Primăria Capitalei este pe plus, nu pe minus.

ADVERTISEMENT

Dacă ne așezăm la masa negocierilor, conform legii, am plecat la negocierea contractului colectiv de muncă de la un minim pe salariu mediu pe societate de 280 de lei. De acolo am dori să începem negocierea. 

Nu se poate organiza o grevă în acest moment pentru că legea nu ne permite așa ceva și nimeni nu-și asumă un astfel de eveniment, dar oamenii sunt deciși să meargă până la capăt .

ADVERTISEMENT

Noi dorim să rezolvăm această problemă pe cale amiabilă. Dacă conducerea Consiliului de administrație împreună cu directorul general ar fi deschiși la un dialog amiabil, nu s-ar întâmpla aceste lucruri. Demersurile pe care noi le întreprindem de peste două luni de zile au rămas fără niciun rezultat”, a declarat Mihai Trancă pentru FANATIK.

Acesta susține că sindicatele sunt împotriva trecerii în insolvență a STB și că societatea ar trebui să-și recupereze întâi datoriile pe care le are de primit.

ADVERTISEMENT

„În primul rând dorim să se renunțe la trecerea în insolvență a Societății de Transport București (STB), avem informații confirmate de către primarul general, Nicușor Dan, cu privire la acest aspect, în sensul că la Registrul Comerțului există o rezervare de nume pentru noua societate pe care doresc să o înființeze. În opinia mea, ca lider de sindicat, acest lucru se dorește din cauza datoriilor mari pe care Asociația de Dezvoltare Intercomunitară pentru Transport Public București – Ilfov le are către STB SA. Este vorba de un 1,32 miliarde de lei, pe care nu i-am primit pentru prestațiile din perioada 2018-iulie 2021.

Pe de altă parte, la fel de vinovată se face și Primăria Capitalei, care nu a vărsat niciun fel de bani din subvenția acordată STB, directorul general fiind obligat să se împrumute de suma de 250 de milioane de lei, pentru a asigura salariile și plata unei părți din facturile către furnizori. Lucru recunoscut de Nicușor Dan.

Și motivul pentru care noi protestăm cel mai puternic este refuzul negocierii contractului colectiv de muncă. În condițiile în care STB SA are de primit bani, ei din condiții artificiale o mențin pe datorii pentru a putea fi aplicată Legea 15/2021 colaborată cu OUG 26/2013. Ei justifică astfel faptul că nu pot negocia un nou contract de muncă”, a susținut Mihai Trancă.

Externalizarea serviciilor, falimentară pentru STB

Acesta susține că sindicatele sunt împotriva modului în care este condusă acum STB, procesul de reducere a costurilor salariale prin externalizarea unor servicii ale societății fiind unul costisitor.

„O altă problemă este politica de reducere a costurilor cu salariile. Deși ideea poate părea atractivă pentru cetățeni, atunci când li se spune că salariile se reduc și cresc sumele pentru investiții, în realitate vorbim de un proces de externalizare a unor servicii către operatori privați, externalizare ce se face cu costuri mai mari pentru companie. De exemplu, pentru a obține acel împrumut de 250 de milioane de lei, sociatatea a girat cu terenul fostului depou din Giulești și a dat a externalizat serviciul de transport valori către firma CityYou a BCR. Dacă, cu personal propriu ne ducea undeva la 10-12.000 de euro pe lună, acum cu respectiva firma, costurile au crescut la 40.000 de euro. Același lucru se încearcă și cu alte servicii, de pază, spălătorie, unde se duc negocieri în acest moment.

Actuala conducere face tot ce poate pentru a distruge STB SA și a o înlocui cu noua societate, ce se va chema Societatea de Transport Public București-Ilfov”, a mai declarat liderul Sindicatului Liber din STB, Mihai Trancă, pentru FANATIK.

Conducerea STB susține că este deschisă la negocieri

Pe de altă parte, conducerea STB susține că este deschisă la renegocierea contractului colectiv de muncă. Directorul STB, Adrian Crit, a declarat pentru FANATIK că nu înțelege cum poate exista „un protest spontan asumat de sindicate”.

„Noi suntem deschiși negocierilor, ne dorim intrarea în negocierea contractului colectiv de muncă, recunoaștem contractul actual ca fiind valabil. Luând în considerare că suntem încă în stare de alertă, și completate cu Art. 20 din Legea 55/2020, acesta își păstrează valabilitatea pentru o perioadă de 30 de zile după încetarea stării de alertă, și facem tot ceea ce este posibil ca să fie, pe de o parte, călătorii mulțumiți dar și angajații să îți păstreze locurile de muncă și să beneficieze de salariile de care au nevoie.

Repet, noi suntem gata să intrăm la negocieri. Am avut totala deschidere și eu și Consiliu de administrație, și nu se pune problema de așa ceva. Deocamdată nu avem o informare în acest sens, și dacă sindicatul spune ceva de protest spontan nu știu cum poate să și-l asume. Un protest spontan poate să fie spontan și nu dat de către liderii de sindicat”, a declarat pentru FANATIK, directorul STB, Adrian Crit.

Capitala ar putea fi paralizată de o grevă generală

Angajații STB reproșează Primăriei Capitalei faptul că nu investește în rețeaua de transport și mai mulți angajați au fost concediați.

Reprezentanții protestatarilor susțin că cei din conducerea STB au gestionat prost situația financiară în ultimele luni, când ar fi trebuit să recupereze o sumă de 1,4 miliarde de lei de la Asociația de Dezvoltare Intercomunitară pentru Transport Public București – Ilfov.

Ei acuză că finanțele sunt în continuare în dubiu, deși prețul călătoriei a fost mărit de la 1,3 lei până la 3 lei.

Oamenii cer ca salariile să fie mai mari cu 35% şi să le fie garantată siguranţa locului de muncă. O parte dintre ei se tem că-și vor pierde slujbele după noile modificări ale traseelor.

De asemenea, angajaţii se tem de intrarea în insolvenţă a companiei, din cauza unei datorii la ANAF de aproape 1 miliard de lei.

Problemele reclamate de sindicaliști

Angajații STB mai reclamă faptul că nu exista un contract de muncă colectiv înregistrat la ITM. Sindicaliștii precizează că ultimul contract a expirat la data de 31.12.2021.

Muncitorii au semnat o solicitare de negociere a unui nou contract colectiv de muncă. Prin aceasta, cer și o mărire de 35% a salariului de încadrare.

Liderul Sindicatului Liber din STB, Mihai Trancă, a vorbit și de problema anvelopelor.

”Nu mai avem piese. De exemplu, luând autobuzele Otokar, aduse în timpul administrației precedente, acestea și-au îndeplinit deja norma de garanție a anvelopelor. Norma e de 160.000 de kilometri. Ar fi trebuit schimbate anvelopele deja”, susține Trancă, potrivit Libertatea.

Iată sinteza problemelor enumerate de sindicaliști în adresele trimise Primăriei și Prefecturii:

  • Teama intrării în insolvență
  • Lipsa unui contract colectiv de muncă
  • Desființarea unor posturi
  • Probleme cu piesele de schimb la autobuze și la anvelope.
ADVERTISEMENT