News

Protestul camionagiilor din Canada închide mai multe fabrici de autovehicule. Poliția canadiană a început să îndepărteze protestatarii care blochează Ambassador Bridge

Unele dintre cele mai mari companii auto din lume închid sau reduc activitatea liniilor de producție din cauza blocajelor provocate de protestatari la granița dintre SUA și Canada.
11.02.2022 | 16:58
Protestul camionagiilor din Canada inchide mai multe fabrici de autovehicule Politia canadiana a inceput sa indeparteze protestatarii care blocheaza Ambassador Bridge
ADVERTISEMENT
12-02-2022
15:48

Poliția canadiană a început o încercare de a îndepărta protestatarii de pe Ambassador Bridge

Oamenii legi intenționează astfel să pună capăt unei blocade de șase zile a celei mai aglomerate treceri internaționale din America de Nord de către demonstranții care condamnă măsurile Covid-19.

Zeci de ofițeri de poliție s-au apropiat de protestatari la poalele podului din partea canadiană – în orașul Windsor – după ora 8 a.m. ET. Au existat câteva semne timpurii că unii protestatari părăseau singuri zona, demontând o zonă de corturi improvizate unde primeau hrană și adăpost.

Mișcarea vine la o zi după ce un judecător a emis o ordonanță prin care să permită poliției să înceapă eliberarea zonei podului și să pună capăt blocadei care a zguduit lanțurile de aprovizionare și a alarmat liderii politici.

Judecătorul a dat demonstranților termen până vineri la ora locală 19.00 pentru a pune capăt blocadei. Numărul manifestanților a scăzut peste noapte, iar câteva zeci de vehicule au rămas parcate la poalele podului, când soarele a răsărit sâmbătă, relatează CNN.

În cele din urmă, mai mulți manifestanți au plecat. Până la ora 9 a.m. ET, aproximativ 15 vehicule ale protestatarilor au mai rămas.

„Îndemnăm pe toți demonstranții să acționeze în mod legal și pașnic”, a scris poliția din Windsor pe Twitter cu puțin timp înainte de 8:30 a.m., anunțând mutarea lor pe pod. „Navetiștilor li se cere în continuare să evite zonele afectate de demonstrații în acest moment”.

Manifestanții ar putea fi arestați dacă sunt implicați în blocarea podului, iar vehiculele ar putea fi confiscate și ar putea fi confiscate în cazul unei condamnări, a declarat poliția din Windsor după ordinul instanței de vineri.

„Unul câte unul, vom începe să remorcăm autovehiculele dacă este necesar”, a spus primarul Windsor, Drew Dilkens, vineri, cu câteva ore înainte de termenul limită al judecătorului.

Premierul din Ontario, Doug Ford, a declarat vineri stare de urgență, promițând consecințe „grave” pentru cei care iau parte la blocadele de pe pod și în alte părți ale provinciei, inclusiv la demonstrațiile din capitala națiunii Ottawa.

Oamenii care nu părăsesc blocadele s-ar putea confrunta cu o pedeapsă maximă de 100.000 de dolari canadieni și până la un an de închisoare, a spus el.

“Așa că permiteți-mi să fiu cât de clar pot, vor exista consecințe pentru aceste acțiuni și vor fi grave. Am început deja prin a urmări banii care finanțează ocupația ilegală”, a spus Ford.

Blocajele multiple de pe unele dintre cele mai aglomerate rute care leagă Canada de Statele Unite perturbă lanțurile de aprovizionare ale marilor companii auto, ducând la opriri ale producției și stârnind îngrijorări că protestele din Canada amenință economia țării și comerțul cu Statele Unite, cel mai mare partener comercial al acesteia.

Protestul camionagiilor din Canada închide mai multe fabrici de autovehicule

Producătorii de automobile, care suferă deja în urma unei penurii globală de semiconductori, sunt afectați în special de închiderea parțială a Podului Ambassador, care leagă Detroit, Michigan, de Windsor, Ontario și care deservește aproximativ o treime din comerțul dintre cele două țări.

ADVERTISEMENT

Camioanele fac mii de drumuri peste pod în fiecare zi, în ambele direcții, transportând mărfuri în valoare de 300 de milioane de dolari, dintre care aproximativ o treime sunt legate de industria auto, un angajator important în Midwest și Ontario.

Pe măsură ce blocajele la frontieră din Ontario s-au prelungit, Ford Motor Company a declarat joi dimineață că fabricile din Oakville și Windsor funcționează la capacitate redusă.

ADVERTISEMENT

Toyota a anunțat că blocajul va împiedica compania să producă ceva la cele trei fabrici din Canada pentru restul acestei săptămâni.

Și General Motors a spus că a anulat două schimburi miercuri și joi la o fabrică din Lansing, Michigan, care produce vehicule utilitare sport.

ADVERTISEMENT

Blocadele sunt o propagare a demonstrațiilor din capitala Canadei, Ottawa, care au început în urmă cu aproape două săptămâni, când grupuri de șoferi de camioane și alte persoane s-au adunat în oraș pentru a protesta împotriva obligativității de vaccinare pentru camionagiii care trec în Canada din Statele Unite.

Pe lângă blocade, protestele s-au transformat într-un strigăt de luptă împotriva restricțiilor pandemice în general și a guvernării premierului Justin Trudeau.

ADVERTISEMENT

Trudeau a declarat joi că protestele subminează afacerile, lanțurile de aprovizionare și economia canadiană și și-a reiterat apelul repetat de a le pune capăt.

Primarul orașului Windsor s-a adresat instanței pentru a putea debloca Podul Ambassador

Drew Dilkens, primarul orașului Windsor, Ontario, a declarat joi că orașul a cerut instanței o interdicție pentru a pune capăt blocadei Podului Ambasador.

Guvernatorul din Michigan, Gretchen Whitmer, a cerut joi Canadei să redeschidă traficul pe Podul Ambasador. „Este imperativ ca guvernele canadiane, locale, provinciale și naționale să reducă această blocadă economică”, a spus ea, potrivit The New York Times.

Ministrul siguranței publice al Canadei, Marco Mendicino, a declarat joi că Poliția Canadiană Regală Călare, forța națională de poliție, trimite ofițeri suplimentari la Ottawa și Windsor și la punctul de trecere a frontierei din Coutts, Alberta, unde protestele sunt de asemenea în desfășurare.

Premierul Trudeau s-a confruntat cu un val de critici din partea politicienilor din opoziție, care au susținut inclusiv că restricțiile prea dure țin Canada într-o stare de pandemie permanentă și că a fost prea pasiv în fața protestelor care subminează imaginea Canadei pe scena globală.

Dar, într-un semn de intensificare a nerăbdării față de proteste, chiar și în rândul foștilor susținători politici, Candice Bergen, lider interimar al Partidului Conservator, a cerut joi protestatarilor „să dărâme baricadele”, invocând perturbarea economiei.

O cronologie a protestelor din Canada

Protestele care au cuprins capitala Canadei au fost declanșate de cerința guvernului federal ca șoferii de camion care trec granița din Statele Unite să prezinte dovada vaccinării împotriva coronavirusului.

Iată cum s-au desfășurat demonstrațiile în ultimele două săptămâni:

15 ianuarie: Obligativitatea vaccinării este în vigoare din 30 octombrie pentru echipajele navelor, căile ferate și lucrătorii companiilor aeriene.

Dar, începând cu 15 ianuarie, guvernul federal a extins cerințele pentru șoferii de camion care se întorc din Statele Unite. O săptămână mai târziu, o politică reciprocă a intrat în vigoare în Statele Unite pentru camionagiii canadieni care trec granița.

22 ianuarie: Grupuri de convoaie de camioane au plecat din Columbia Britanică de-a lungul Autostrăzii Trans-Canada, un sistem de autostrăzi care leagă coastele, în drum spre Ottawa. Alte grupuri au condus din provinciile Prairie și Atlantic.

28 ianuarie: Poliția din Ottawa a estimat că între 1.000 și 2.000 de persoane au sosit în capitală și au luat parte la proteste în acel weekend, pe 29 și 30 ianuarie.

29 ianuarie: O confruntare separată a apărut în vestul Canadei între camionagii și poliție la punctul de trecere a frontierei americane din Coutts, Alberta. Detașamentul local al Poliției Regale Canadiene a declarat că protestul pașnic a transformat într-o „blocadă ilegală”.

5-6 februarie: Poliția a estimat că 5.000 de oameni au protestat în Ottawa și că 1.000 de vehicule au blocat străzile. În timp ce grupul principal a fost parcat în fața clădirii Parlamentului din Ottawa, protestatarii au organizat mitinguri și în alte orașe canadiene în weekend, inclusiv în Toronto, Quebec și Calgary.

6 februarie: Jim Watson, primarul orașului Ottawa, a declarat stare de urgență.

8 februarie: Poliția din Ottawa a declarat că a făcut 23 de arestări și a emis 1.300 de amenzi în legătură cu protestele. La granița cu SUA din Windsor, Ontario, convoaiele de camioane au blocat majoritatea accesului de-a lungul Podului Ambassador către Detroit, Michigan, o legătură vitală pentru industria auto.

9 februarie: Un al treilea punct de trecere a frontierei din Sarnia, Ontario, a fost vizat de proteste. Este singura rută de autostradă către un pod către Statele Unite care leagă Sarnia și Port Huron, Michigan.

10 februarie: Producătorii de automobile reduc capacitatea unor fabrici și anulează schimburile, deoarece blocajele creează întârzieri în circulația pieselor și componentelor peste graniță.

Protestele planificate în SUA ar putea perturba Super Bowl

Un protest al camionagiilor planificat în Statele Unite ar putea perturba finala campionatului de fotbal american, Super Bowl, în deplasarea sa dinspre California către Washington, D.C., potrivit unui memoriu al Departamentului pentru Securitate Internă.

Săptămâna trecută, oficialii au găsit mai multe postări pe rețelele de socializare care plănuiau un convoi și au ajuns la concluzia că acesta ar putea devia resursele de siguranță publică de la partida, care se așteaptă să atragă 70.000 de spectatori pe Stadionul SoFi și milioane de alți fani în zona Los Angeles. Oficialii nu au găsit niciun apel la violență, potrivit memoriului.

Oficialii au observat o creștere a activității pe rețelele sociale legate de potențialul convoi din Statele Unite, inclusiv apariția hashtag-urilor #ShutDownSuperBowl și #SuperBowlTrafficking.

Convoiul s-ar putea forma încă de la jumătatea lunii februarie și ar putea ajunge la Washington până la jumătatea lunii martie, ceea ce ar putea afecta discursul președintelui Biden privind starea Uniunii, care este programat pentru 1 martie. Dar oficialii nu au observat o creștere a rezervărilor la hoteluri lângă capitala națiunii.

Camionagii din Canada, care protestează de mai bine de două săptămâni, se pot alătura demonstrației din Statele Unite, pe măsură ce traversează țara, se arată în nota.

O declarație postată joi seară pe Facebook de către principalul grup organizator al convoiului american a spus că „nu au nicio intenție sau planuri să meargă la Super Bowl în Los Angeles. O astfel de notificare și zvon sunt difuzate fie de un alt grup, fie de o opoziție plătită”.

Poliția din Paris a interzis un convoi de protest inspirat de demonstrația de la Ottawa

Poliția din Paris a emis joi un ordin prin care interzice intrarea unui convoi de camionagii și șoferi care se îndreaptă din sudul Franței pentru a protesta împotriva reglementărilor privind certificatul de vaccinare, parte a unei mișcări direct inspirate de protestele din Canada.

Un prim grup de camioane și vehicule a pornit miercuri din sudul Franței și era de așteptat să fie urmat în zilele și orele următoare de alte zeci de șoferi care pleacă din locații mai apropiate de Paris, toți urmărind să se îndrepte spre capitala Franței până vineri la prânz.

Deși amploarea protestului este neclară în această etapă, principalul grup de Facebook din spatele mișcării a atras aproape 350.000 de urmăritori în doar câteva zile.

O declarație a poliției din Paris a spus că „obiectivul declarat al mișcării ar fi ‘blocarea Capitalei’ prin obstrucționarea traficului pe străzile Parisului pentru a-și promova revendicările”, scrie CNN.

În consecință, se spune în declarație, „astfel de proteste” vor fi interzise de vineri până luni „din cauza riscurilor pentru ordinea publică”.

„Un plan specific va fi pus în aplicare de către poliție pentru a preveni blocajele drumurilor principale, pentru a emite amenzi și pentru a-i aresta pe cei care încalcă această interdicție de protest”, se arată în comunicat.

Autoritățile din Belgia vecină au făcut o mișcare similară joi. Primarul Bruxelles-ului a interzis o adunare pe care organizatorii o planificau luni.

Spre deosebire de protestatarii anti-vaccin și anti-lockdown de luna trecută, organizatorii convoiului nu au obținut un permis care este obligatoriu.

Protestele canadiene au inspirat și convoaie similare în Australia și Noua Zeelandă, iar unul este planificat în Statele Unite.

Relatările din presa franceză descriu „Convoi de la Liberté” – numele este o traducere directă a „Freedom Convoy” din Canada – ca o adunare la care participă o gamă largă de oameni, inclusiv protestatari anti-vaccin, extrema dreaptă și extremă stângă, activiști, precum și persoanele care se opun permiselor de vaccinare, care sunt necesare pentru intrarea în locurile publice.

Fotografiile postate pe rețelele sociale de către protestatari arată oameni fluturând steaguri franceze sau semne care acuză guvernul de guvernare autoritara.

Gabriel Attal, un purtător de cuvânt al guvernului francez, a declarat miercuri că autoritățile sunt conștiente de „oboseala” din cauza restricțiilor Covid și că „mișcările politice, adesea radicale, au căutat să se bazeze pe această oboseală”.

Interdicția poliției subliniază îngrijorarea cu privire la o mișcare populară care amintește de Vestele Galbene, o mișcare din 2018 care a început ca un protest împotriva creșterii prețurilor la gaz înainte de a se extinde pentru a include o gamă largă de nemulțumiri antiguvernamentale.

România ar putea fi afecată de un protest similar

Se pregătește un protest de amploare al camionagiilor, pe modelul canadian, a susținut luni Augustin Hagiu, general manager al Federaţiei Operatorilor Români de Transport.

„Vă spun un singur lucru: axat pe problemele curente pe care le au transportatorii din România și nu doar ei, ci întreg mediul de afaceri, HORECA, agricultură și transport, sunt la curent cu tot pulsul pe care îl dă această mișcare în sectoarele pe care le-am menționat și vă pot spune că se pregătesc, atât șoferii, cât și patronii. Este vorba doar de timp.

Luăm în calcul doar trei aspecte, ca să nu vorbesc de mai multe: Europa cu două viteze, am intrat de la 2 februarie în ceea ce înseamnă zona de întoarcere a camioanelor goale sau pline în România la baza operațională o dată la 8 săptămâni, RCA-ul care ni s-a triplat, bătaia de joc legată de utilizarea drumurilor naționale și triplarea amenzilor în privința vignietei, dar cel mai important aspect este legat de resursa umană și anume șoferii s-au săturat să fie barjocoriți, să piardă ore întregi cu ceea ce înseamnă formularistică legată de Covid și de această pandemie mondială, fabricată sau nu, oamenii s-au săturat de presiunea regulilor care nu sunt justificate, nici din punct de vedere medical, nici din punct de vedere al legislației. Mă refer în cazul de față la Constituție.

Fierb apele și, cu siguranță, după modelul America, Canada și Europa, și în România pregătirile sunt în toi. Am informații pe această direcție și vă spun că eu unul voi sprijini absolut orice mișcare în această direcție pentru că nu se mai poate”, a declarat Augustin Hagiu, într-o intervenție la Antena 3.

ADVERTISEMENT