Fotbal intern

RATINGUL s-a dus ÎN CAP! Liga 1, SUB “Las Fierbinţi”!

Fotbalul românesc nu mai cunoaşte o clipă de linişte. „Gladiatorii” au ieşit din arenă, au plecat în vacanţă, cei mai mulţi cu buzunarele dacă nu goale, măcar „amanetate”. Au...
07.06.2015 | 12:12
RATINGUL sa dus IN CAP Liga 1 SUB Las Fierbinti
ADVERTISEMENT

Fotbalul românesc nu mai cunoaşte o clipă de linişte. „Gladiatorii” au ieşit din arenă, au plecat în vacanţă, cei mai mulţi cu buzunarele dacă nu goale, măcar „amanetate”. Au rămas grijile. Grijile finanţatorilor, creditorilor, patronilor sau cum le-o mai zice oamenilor cu banii. Din ce în ce mai puţini. Şi oamenii cu bani, dar mai ales banii. Majoritatea covîrşitoare a bugetelor se bazează pe drepturile TV. Ori tocmai aici, la drepturile TV sînt probleme. Să ne reamintim cum au evoluat sumele plătite pentru drepturile TV.

 2001-2004: 1.850.000 dolari (Pro Sport Group)

2004-2008: 28.193.843 dolari (Telesport)

2008-2011: 101.150.000 euro (RCS-RDS + Antena1)

2011-2014: 101.184.000 euro (RCS-RDS + Romtelecom + Antena1)

2014-2017: 102.300.000 euro (Intel Sky Broadcast)

Liga 1 a pierdut 200 de JUCĂTORI într-un an! Transferuri, IOC! 

Ce mai oferă Liga 1?

Este cunoscută deja intenţia firmei care a cumpărat drepturile de televizare de la LPF, Intel Sky Broadcast, de a reduce cu 6 milioane de euro suma anuală pe care trebuie să o achite LPF-ului, reducere de la 27,5 milioane de euro plus TVA la 22 de milioane de euro plus TVA pe sezonul 2015-2016. Bine-nţeles că beneficiarii acestor bani, cluburile din Liga 1, au luat foc. Vor, nici mai mult, schimbarea schimbării sistemului competiţional, adică revenirea la o ligă cu 18 echipe de la nenăscuta încă ligă cu 14 echipe care ar trebui să funcţioneze din toamnă! Multă lume acuză ISB că „întoarce armele” fără să cunoască motivele reale ale acestei decizii. Întrebarea de bază de la care pleacă orice discuţie poate fi exprimată pe scurt cam aşa: Mai este fotbalul din Liga 1 acelaşi acum, în 2015, cu cel din 2014? Nu mai vorbim de 2013, 2012 sau mai înainte. Să detaliem…

ADVERTISEMENT

Spectacol. Telespectatori. Audienţă. Rating. Bani

Totul în televiziune se învîrte în jurul numărului de telespectatori. Audienţei. Ratingului. Ce sînt astea şi ce vor ele? Pe scurt:

– Rating (RTG%) reprezintă numărul mediu de telespectatori pe minut ai unei emisiuni (sau interval orar) difuzată de o staţie TV. Ratingul poate fi exprimat în cifre absolute (mii telespectatori) sau ca procent din targetul analizat.

ADVERTISEMENT

– Cotă de piaţă (Market Share – SHR%) reprezintă raportul procentual dintre numărul mediu de telespectatori (RTG%) ai unei emisiuni (sau interval orar) de la o staţie TV şi numărul mediu de telespectatori de pe toate staţiile TV, calculat pentru acelaşi interval orar (sau emisiune).

FALIMENT?! Drepturile TV: 75 LA SUTĂ din bugetul cluburilor! 

Gaură de 115.000 de euro pe meci

De cine este dependent ratingul? Pe ce se bazează el? Evident pe ceea ce primeşte consumatorul tv, telespectatorul. Emisiunea. Spectacolul. E, aici e aici. Mai oferă spectacol Liga 1? Sau, mai corect, mai oferă spectacolul de acum un an, doi, trei? Ca să-şi păstreze telespectatorii? Ratingul. Audienţa. Răspunsul e fără nici un dubiu negativ. Ratingul s-a dus în cap, cum se spune pe stadion, iar motivele sînt evidente. În acest moment, măsurătorile arată cea mai scăzută audienţă TV din istoria campionatului de fotbal al României. Un calcul sumar arată că un meci scos la licitaţie de LPF costă aproximativ 125.000 de euro, în timp ce produce din publicitate în medie nu mai mult de 10.000 de euro (1,6 puncte de rating). Rezultă o pierdere de 150.000 de euro pe meci!

ADVERTISEMENT

LIGA 1, CAMPIONAT SĂTESC! Azilul clonelor şi al no-name-urilor 

Cădere drastică în prima lună a returului

O analiză făcută de publicaţia „Forbes România” arată că cifrele de audienţe sînt dramatice. Meciurile de fotbal din Liga 1, transmise în debutul returului, de exemplu, s-au desfăşurat într-un deplin anonimat.

Practic, pe o durata de 30 de zile în care posturile TV au difuzat 44 de meciuri , audienţa medie obţinută a fost de doar 14.600 de telespectatori! Cea mai urmărită confruntare a fost Steaua – Rapid 0-1, pe 22 februarie 2015, cu o medie de 45.000 de orăşeni pe minut. Alte două au depăşit media de 30.000 de telespectatori: CS U Craiova – Steaua 0-0 (1 martie) şi Pandurii – Steaua 3-1 (15 martie), ambele cu 31.000 de privitori.

ADVERTISEMENT

Dintre cele 44 de meciuri din prima lună a returului, 16 au avut audienţe sub 10.000 de telespectatori pe minut. E clar că fotbalul din Liga 1 nu prea mai „mişcă” deloc audienţa generală a televiziunilor care transmit meciurile.

Cea mai mică audienţă la un Steaua – Dinamo din istorie!

Derby-ul Dinamo – Steaua 1-3 de pe 3 mai a înregistrat cea mai mică audienţă din istoria derbyurilor supuse măsurătorilor tv. Conform datelor publicate de Kantar Media, cifrele de audienţe au fost de-a dreptul dezastruoase pentru o asemenea confruntare. Derby-ul de pe „Arena Naţională” a înregistrat cel mai scăzut număr de telespectatori de cînd sînt măsurate duelurile dintre „roş-albaştri” şi „cîini”, adică din 2001.

La nivel naţional, doar 171.000 de oameni s-au aflat în faţa micilor ecrane în timpul meciului. Cei mai mulţi dintre aceştia au provenit din mediul rural – 103.000 persoane, faţă de 59.000 de telespectatori din mediul urban.

Chiar şi aşa, derby-ul din 3 mai a fost cel mai urmărit meci al postului în retur, pe poziţia secundă fiind Steaua – ASA Tîrgu Mureş 0-1, pe 22 aprilie, cu 142.000 de telespectatori.

Spre comparaţie, cel mai vizionat joc dintre Steaua şi Dinamo s-a jucat în martie 2014 şi s-a încheiat cu victoria la scor a „roş-albaştrilor”, 5-2 în semifinalele Cupei României. Atunci, pe PRO Tv s-au uitat 3,4 milioane de telespectatori, iar la manşa retur – 2,8 milioane de români. Vedeţi mai jos cele mai urmărite meciuri Steaua – Dinamo din istorie.

„Liverpool în insolvenţă, Chelsea să fie FC Londra, Manchester DEPUNCTATĂ” 

 1) 27.03.2014 – PRO Tv – Steaua – Dinamo – 3.400.000

2) 15.09.2002 – PRO Tv – Steaua – Dinamo – 3.000.000

3) 17.04.2014 – PRO Tv – Dinamo – Steaua – 2.800.000

4) 25.05.2011 – PRO Tv – Dinamo – Steaua – 2.700.000

5) 18.09.2005 – TVR 1 – Steaua – Dinamo – 2.600.000

Giani, Bobiţă şi Celentano, mai urmăriţi decît meciurile care au decis campioana!

Joi, 28 mai. Serialul „Las Fierbinţi” a ajuns la sfîrşitul sezonului 7. Ultimul episod a plasat Pro TV pe prima poziţie între posturile monitorizate, într-o seară în care au fost în direct meciurile care au decis campiona: ASA Tîrgu Mureş – Oţelul Galaţi şi Steaua – CSMS Iaşi, iar pe Antena 1 era finala „Next Star”.

Pe plan naţional, conform paginademedia.ro la nivelul întregii ţări, aproape 2,1 milioane de români au urmărit, în fiecare minut, ultimul episod din „Las Fierbinţi”. Categoria „Alţii” a numărat peste 1,6 milioane de români. Categoria adună toate posturile nemăsurate, inclusiv canalele Digi Sport 1 şi 2, deci nu se poate spune cîţi dintre telespectatori au ales canalele sportive, dar oricum sînt sub un milion. Kanal D a avut peste 1,1 milioane de români cu serialul „Dila”, iar finala „Next Star”, cu Dan Negru, a fost vizionată de un milion de români, pe intervalul în care s-a intersectat cu „Las Fierbinţi”.

România – Ungaria 1-1, de 3 ori peste „finalele” Ligii 1

Ca termen de comparaţie cu hai să zicem milionul de telespectatori al meciurilor care au decis campioana în sezonul 2014-2015, să ne reamintim cîţi români au ales să urmărească duelul dintre echipele României şi Ungariei (1-1), partidă disputată în preliminariile EURO 2016 pe 11 octombrie 2014. Transmis în direct de la „Arena Naţională” din Bucureşti, meciul a pus TVR 1 pe poziţia de lider de audienţă pe toate targeturile: naţional, urban, comercial , cu o medie de 3.339.000 de privitori. Aproape egală cu cea înregistrată la finala Campionatului Mondial din Brazilia, Germania – Argentina 1-0 după prelungiri pe 13 iulie 2014, care a înregistat un rating mediu de 3.469.000 de telespectatori. Deci de cel puţin 3 ori mai mulţi telespectatori decît la meciurile care decideau, după o luptă pasionantă în ultimele etape, campioana României… Revenind la România – Ungaria, cu un rating mediu de 18% şi o cotă medie de piaţă de 37,9% la nivel naţional TVR înregistra astfel cea mai mare audienţă a zilei de 11 octombrie 2014, pe intervalul meciului. TVR 1 a avut atunci de 4 ori mai mulţi telespectatori decît următorul post clasat, ProTV.

ADVERTISEMENT