Fotbal intern

Războiul suporteri – patron sau un altfel de Dinamo – FCSB. Unii s-au ascuns, alții „cotizează”!

03.02.2021 | 18:00
Razboiul suporteri  patron sau un altfel de Dinamo  FCSB Unii sau ascuns altii cotizeaza
Războiul suporteri vs. patron, abordat diferit la Dinamo și FCSB. Unii au plecat, alții salvează clubul
ADVERTISEMENT

Suporterii cluburilor de tradiție din România au purtat adevărate războaie cu patronii în ultimii 20 de ani. De furia fanilor nu aveau cum să scape nici șefii marilor cluburi din București.

La fel ca fanii Rapidului, care l-au contestat pe George Copos înainte ca acesta să vândă clubul, și suporterii Stelei și ai lui Dinamo au purtat și poartă lupte grele cu cei care, într-o formă sau alta, au condus la eșec, mediocritate sau dezbinare.

ADVERTISEMENT

FANATIK îți prezintă modul în care fanii lui Dinamo și divizații suporteri ai Stelei au ales să lupte cu patronii cluburilor lor. Roș-albaștrii s-au împărțit în două tabere, în vreme ce „câinii” s-au unit și luptă din răsputeri să își salveze echipa de la faliment.

Războiul suporteri vs. patroni, abordat diferit la Dinamo și FCSB. Scindare pentru roș-albaștri

Situația de la FCSB este una de-a dreptul unică în fotbalul european. Steaua București, cel mai important club de fotbal din România prin prisma numărului de suporteri, dar și datorită palmaresului, a primit o lovitură din care nu se va putea recupera, probabil, niciodată. În 2014, suporterii roș-albaștri s-au divizat în două tabere, după ce tribunalul a decis că Gigi Becali a folosit în mod ilegal elementele de identitate ale clubului fondat în 1947.

ADVERTISEMENT

Astfel, vechii contestatari ai lui Becali, care a devenit patronul FCSB în 2003, suporterii din Peluza Sud și nu numai, s-au rupt definitiv de echipa omului de afaceri din Pipera și au plecat lângă Clubul Sportiv al Armatei. Acolo, s-a reînființat imediat secția de fotbal, care a atras simpatia unui număr important de steliști din întreaga țară. Însă nu a majorității acestora.

Cei mai mulți dintre românii care țineau cu Steaua au ales să rămână lângă Gigi Becali și clubul său, devenit FCSB. Fotbal Club FCSB sau, așa cum chiar patronul a declarat, „Faci Ce Spune Becali”. Contestat în continuare de fanii din Peluza Sud și de cei aflați în aceeași tabără cu ei, Gigi Becali nu a cedat presiunilor acestora de a renunța la fotbal.

ADVERTISEMENT

Încă de dinaintea începutului anilor 2010, Becali a fost înjurat și contestat pentru modul în care a gestionat clubul din punct de vedere administrativ, pentru declarațiile oferite despre suporteri, dar și din cauza manierei în care a tratat legendele clubului Steaua. Atunci când decizia instanței a fost aceea de a o deposeda pe actuala FCSB de dreptul de a se mai numi Steaua și de a se identifica cu palmaresul și istoria acestui club, contestatarii lui Becali au plecat imediat de lângă echipa pe care o susținuseră până în acel moment.

Folosindu-se de argumentul deciziei din justiție, steliștii au mers lângă „clubul-mamă”, pe care îl consideră Steaua. Echipa ce aparține de CSA evoluează în Ghencea, va juca pe noul stadion și are, cu siguranță, suficiente elemente pentru a se putea identifica cu istoria clubului fondat în 1947. Cu toate acestea, continuitea sportivă a fost păstrată de FCSB, care a rămas în Liga 1.

ADVERTISEMENT

Odată cu scindarea din 2014, fanii Stelei, indiferent că au ales să meargă cu echipa ce aparține de Armată sau să rămână lângă cea a lui Gigi Becali, au provocat o ruptură iremediabilă. De altfel, nu este de mirare că există și steliști vechi afirmă că, din punctul lor de vedere, Steaua a murit în momentul în care suporterii s-au divizat.

Așadar, în războiul Gigi Becali vs. suporterii Stelei, nu se poate spune că a existat un câștigător clar, deși contestatarii patronului roș-albaștrilor și-au îndeplinit visul de a scăpa de acesta. Ei au reușit să scape de Becali, dar doar cu prețul de a părăsi și echipa pe care au susținut-o cu ardoare inclusiv în perioada în care șeful FCSB-ului era deja patron.

  • 4 titluri în Liga 1 a câștigat FCSB între 2003 și 2014, înainte de scindarea fanilor;
  • Semifinala Cupei UEFA din 2006 a fost cea mai mare performanță pentru roș-albaștri cu Gigi Becali patron.

Dinamoviștii i-au pus pe fugă pe „săpașii” vechi. Scapă și de Cortacero?

Pentru suporterii dinamoviști, conflictele cu oamenii din conducere nu sunt deloc un element de noutate. La fel ca rivalii lor roș-albaștrii, și „câinii” au dus lupte grele cu Giovani Becali, Gigi Nețoiu, Cristi Borcea sau Nicolae Badea încă de la jumătatea anilor 2000. Nici măcar în prezent, alb-roșiii nu au reușit să găsească un echilibru în ceea ce privește relația cu șefii clubului. Din nefericire, problemele lui Dinamo au oferit mereu o justificare destul de onestă pentru nemulțumirile fanilor.

Contestați dur de către suporterii dinamoviști, oamenii din vechea conducere, în frunte cu Nicolae Badea și Cristi Borcea, i-au lăsat „moștenire” lui Ionuț Negoiță un club îngropat în datorii și pe care doar insolvența l-a mai putut salva. Insolvență care, de altfel, este subiectul unei anchete a DNA și care ar putea avea și ea urmări foarte grave pentru cei implicați. Deși a încercat să explice că singura soluție era reorganizarea administrativă, Ionuț Negoiță a plecat total cu stângul în relația cu fanii, atunci când a preluat-o pe Dinamo.

Se întâmpla în 2013, iar „câinii” primeau drept cadou chiar de ziua clubului anunțul că echipa intră în reorganizare. Ușor-ușor, investițiile lui Negoiță și revenirea în top au devenit simple iluzii, iar dinamoviștii au trebuit să accepte mediocritatea. Nu s-au putut obișnui cu ea, dar au fost forțați să o accepte. Dinamo nu se mai lupta pentru trofee, nici măcar nu mai avea dreptul de a participa în Europa, iar lovitura decisivă pentru credibilitatea lui Negoiță a fost maniera în care a început să cedeze cu ușurință și pe sume infime orice jucător mai răsărit.

Fanii au întors armele împotriva lui, iar în ultimii doi ani ai „domniei” sale în Groapă, Negoiță și-a exprimat constant dorința de a vinde clubul. Fanii s-au unit, au încercat să îl convingă să li-l cedeze lor, însă patronul de la RIN a ales să îl dea pe mâna unui spaniol obscur, pe motiv că fanii îi „consumau energia”. Venit cu surle și trâmbițe în România, Pablo Cortacero n-a făcut altceva decât să arunce și el câteva lopeți de pământ peste sicriul în care Dinamo fusese deja băgată de Negoiță. Echipa din „Groapă” se prezenta în 2020 aproape la fel de rău ca în 2013.

Din august 2020 încoace, Cortacero nu a adus decât 550.000 de euro în club, așa cum FANATIK a dezvăluit în exclusivitate, iar ca bonus le-a oferit dinamoviștilor și un sac plin de promisiuni deșarte. În aceste condiții, fanii și-au pierdut complet încrederea și au devenit tot mai uniți în jurul programului DDB, care a încercat să repare din răul făcut de Ionuț Negoiță și de către spanioli. Suporterii dinamoviști s-au adunat în număr de peste 13.500 în programul pentru care cotizează sume de minimum 48 de euro pe an, dar au și cumpărat bilete virtuale pentru multe dintre partidele jucate de Dinamo în acest sezon al Ligii 1.

Ei par hotărâți să nu fugă, să nu pună bazele altei echipe și să nu renunțe să lupte pentru visul de a vedea Dinamo din nou în fruntea fotbalului românesc. Din acest punct de vedere, pare că alb-roșiii au reușit să câștige duelul de la distanță cu rivalii lor roș-albaștri, păstrându-și unitatea și consecvența. Deși chiar și programul DDB are contestatari și nu toți suporterii cred în inițiativă, dinamoviștii par a fi hotărâți să preia cu totul clubul și să scape de Pablo Cortacero, iar pentru început au devenit factor important de decizie în Consiliul de Administrație și dețin si 20% dintre acțiunile clubului. Așa cum a declarat într-un interviu exclusiv acordat FANATIK, spaniolul nu are de gând să renunțe cu una, cu două la club, astfel că lupta  pentru Dinamo continuă.

  • 3.891.201 de lei au plătit fanii din DDB către Dinamo până la 3 februarie 2021;
  • 13.573 de membri sunt înscriși în programul DDB la data de 3 februarie 2021.

  • (P) Cota BETANO pentru Dinamo – FCSB: 1,81 este cota pentru „2 solist”. Vezi aici toate cotele!

ADVERTISEMENT