Începând cu 1 ianuarie 2024, șoferii teribiliști vor plăti RCA mai scump, potrivit tarifelor de referință a Asigurării de Răspundere Civilă Auto, publicate de Autoritatea de Supraveghere Financiară, anul acesta.
Începând cu 1 ianuarie 2024, șoferii teribiliști vor plăti RCA mai scump, potrivit tarifelor de referință a Asigurării de Răspundere Civilă Auto, publicate de Autoritatea de Supraveghere Financiară, anul acesta.
Noile tarife de referință pentru polițele RCA au fost publicate luna aceasta de către Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF), acestea fiind valabile începând de luna viitoare.
„Față de tarifele de referință din februarie 2023, sunt doar puțin mai mari, dar față de cele de acum 1 an, de la sfârșitul anului 2022, polițele RCA sunt și cu 20% mai scumpe, deși anul trecut, de exemplu, numărul accidentelor a scăzut, iar cuantumul total al daunelor RCA plătite a scăzut și el”, scrie Newsweek.
De noile tarife RCA ar trebui să se teamă șoferii tineri. „De exemplu, dacă ai maximum 30 de ani și mașină mai mare și puternică, cu motor peste 2.500 cmc, tariful de referință RCA este de 4.747 lei. Aproape 1.000 de euro, fără a avea nici ‘Bonus’, nici ‘Malus’! Poți să ai permisul de la 18 ani, nici un fel de ‘cazier’ de daune, atât plătești, dacă îți cumperi o astfel de mașină nouă sau îți achiziționezi un al doilea automobil, caz în care pleci de la ‘Bonus/Malus’ zero”.
Sursa citată a făcut un calcul privind modul cum crește RCA pentru șoferii mai tineri și mai lipsiți de experiență care au reușit să fie autorii mai multor tamponări sau accidente.
„De exemplu, șoferii sub 30 de ani cu mașină peste 2.500 cmc care au fost autorii unei tamponări sau a unui accident în anul care a trecut ajung la coeficient de Malus M2 (+20%), iar RCA-ul costă 5.700 de lei, pe baza tarifelor de referință din decembrie 2023.
În cazul șoferilor sub 30 de ani cu Malus M8, adică au fost autorii a 4 tamponări/accidente decontate prin RCA, prețul poliței obligatorii pentru un automobil de peste 2.500 cmc ajunge la 8.500 de lei în 2024 (tariful de referință + 80%)”.
Potrivit sistemului Bonus-Malus, în funcție de disciplina șoferilor la volan, aceștia vor plăti mai puțin sau mai mult pentru RCA. Practic, un șofer „fără pată” poate plăti mai puțin cu 50%, în timp ce un șofer „pericol” poate plăti dublu asigurarea de răspundere civilă auto.
„Sistemul Bonus-Malus este format din categoria de bază B0 (atribuită unui nou asigurat, fără istoric în asigurare), 8 clase de bonus, care pot atrage o reducere maximă de 50% şi 8 clase de malus, care pot atrage după sine creștere a penalităților până la 80%.
Clasa Bonus Malus se atribuie în mod automat în momentul asigurării, calculându-se istoricul de daunalitate. Pentru persoanele fizice, acest istoric se calculează doar în baza CNP-ului. În caz de daună se scad 2 clase. Bonusul se aplică după urmatoarea regulă: un șofer urcă o clasă de bonus la fiecare an calendaristic în care este asigurat fară să aiba evenimente/daune provocate”.
Pe de altă parte, în ședința de joi a executivului, premierul Marcel Ciolacu a declarat că guvernul va prelungi plafonarea cu încă șase luni a polițelor RCA la nivelul din februarie 2023, la care se adaugă doar rata inflației de maximum 6,8%. „Este o măsură necesară pentru a preveni o creștere excesivă a prețurilor, cu impact semnificativ asupra economiei”, a spus Ciolacu.