Un grup de 16 parlamentari PNL și UDMR au depus la Senat un proiect de lege prin care cetățenii ar fi mai protejați față de fluctuațiile costurilor asigurării auto obligatorii astfel încât companiile de asigurări să nu mai poată stabili prețuri excesiv de mari pentru RCA.
Inițiativa survine ca urmare a falimentului companiei City Insurance, faliment ce a determinat celelalte companii de pe această piață să crească prețul asigurărilor.
Potrivit proiectului de lege, tariful de referință stabilit de către Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) nu va fi doar orientativ, astfel că firmele de asigurări nu vor putea stabili tarife peste nivelul celui de referință.
„Companiile de asigurare de pe piaţa de profil din România au ridicat plafoanele (tarifele) nejustificat de mult creând inadvertenţe socio-economice pe piaţa de profil ducând de foarte multe ori la imposibilitatea încheierii unor noi contracte de asigurare obligatorie”, susțin inițiatorii în expunerea de motive a proiectului de lege.
Potrivit Legii 132/2017 privind asigurarea obligatorie de răspundere civilă auto, ASF poate stabili o valoare de referință pentru RCA pe baza unei formule de calcul stipulate în lege. Numai că tariful de referință are doar caracter orientativ, fără să limiteze într-un fel valoarea asigurării.
În proiectul depus la Senat, tariful de referință al ASF nu va mai fi orientativ, ci va reprezenta un plafon maxim. „Asigurătorul calculează o primă de asigurare astfel încât să se acopere toate obligaţiile ce decurg din încheierea contractelor RCA, fără a depăşi valoarea tarifului de referinţă stabilit de ASF”, prevede proiectul.
O altă prevedere este abrogarea articolului 19 din Legea 132/2017 care făcea referire la asigurații cu risc ridicat, astfel că aceștia vor avea o primă calculată tot în funcție de tariful de referință al ASF.
De asemenea, pentru a descuraja asigurătorii RCA de a majora tarifele percepute asiguraţilor şi totodată pentru realizarea unui sistem stabil şi echitabil pentru asiguraţi, se stabilesc amenzi între 50.000 lei și 500.000 lei, atât pentru un preț al asigurării peste tariful de referință, cât și pentru alte fapte precum neplata integrală la termen de către asigurătorii RCA a despăgubirilor datorate din asigurarea obligatorie RCA către persoanele prejudiciate sau către asigurați.
Amenzile sunt menționate și în legea aflată în vigoare, însă aceasta oferă și alternativa avertismentului scris. Prin noul proiect, nu va mai exista avertisment scris trecându-se direct la aplicarea amenzii.
„Având în vedere împrejurările excepţionale manifestate prin dezechilibru major între cerere şi ofertă, respectiv disfuncţionalitatea evidentă a pieţei asigurărilor obligatorii auto din Romania, s-a considerat necesară instituirea unui just echilibru bazat pe o realitate obiectivă din punct de vedere al capacităţii financiare a potenţialilor asiguraţi”, justifică inițiatorii necesitatea proiectului de lege.
Ei afirmă că majorarea substanțială a prețului RCA este lipsită de fundament, estimând profitul companiilor de asigurări la peste 50%, potrivit unor date citate de inițiatori:
În primul semestrul al anului 2021 comunicarea pentru dauna medie a fost circa 8.000 de lei. Având în vedere că 5 din 100 de şoferi fac accidente, deci 8000 x 5=40.000 de lei sunt plătiți ca despăgubiri la suta de șoferi . La asigurător ar rămâne 70.000 de lei, plătiți de aceeași sută de șoferi.
„Potrivit ASF, pentru un tir de peste 16 tone, preţul de referinţă este de 7.100 de lei, plus indicele de profit 36%, ar veni aprox. 9700 de lei, deci nicidecum peste 14.000- 18.000 de lei. Adică, la o sută de poliţe RCA vândute, firma de asigurări rămâne cu un profit de 70.000 de lei, conform calculelor, adică asigurătorul câştigă 50%”, susțin inițiatorii.