Ministerul Transporturilor a pus în dezbatere publică o rectificare a bugetului de venituri și cheltuieli pentru Registrul Auto Român (RAR), regia autonomă aflată în subordine. RAR se finanțează din venituri proprii, fiind autoritatea care se ocupă de acordarea omologărilor pentru vehiculele rutiere și autorizarea service-urilor auto, practic o activitate de monopol la nivel național.
Cu venituri totale de peste 575 milioane lei, Registrul Auto Român a avut bugetul aprobat pe anul în curs în luna martie. Zilele trecut, Ministerul Transporturilor, sub autoritatea căruia funcționează, a pus în dezbatere publică o Hotărâre de Guvern pentru rectificarea bugetară a bugetului de venituri și cheltuieli a RAR.
În noul buget, propus spre aprobare, veniturile totale ale autorității sunt preconizate să crească că mai puțin de 1%, de la 576 la 580 de milioane lei. Dacă veniturile au o creștere nesemnificativă, chiar și într-o perioadă cu inflație ridicată, cheltuielile Registrului sunt estimate să crească cu aproape 15%. La fel de șocante sunt și alte date: profitul scade cu aproape 35%, nivelul vărsămintelor la bugetul de stat scade cu 33% iar sursele pentru investiții scad cu peste 50%.
„Comparativ cu indicatorii economico-financiari aprobați în bugetul de venituri și cheltuieli inițial pe anul 2024, (…) în proiectul bugetului de venituri și cheltuieli rectificat pe anul 2024, se propune majorarea veniturilor totale cu 0,69%, a cheltuielilor totale cu 14,30%, reducerea profitului brut cu 34,91%, a vărsămintelor cuvenite bugetului de stat cu 33,46%, diminuarea surselor pentru investiții cu 52,38%, diminuarea cheltuielilor pentru investiții cu 2,22% și creșterea nivelului cheltuielilor totale la 1.000 lei venituri totale cu 13,51%”, se arată în nota de fundamentare a HG.
Concret, în ceea ce privește profitul brut al RAR, acesta este estimat să scadă de la 159 de milioane, cât fusese estimat la începutul anului, la doar 103,7 milioane. Totuși, inițiatorii HG subliniază că și cu noua valoare, profitul în acest an va fi cu peste 75% mai mare decât a fost realizat la finalul anului 2023. „Rezultatul brut (profitul) în valoare de 103.794,58 mii lei, este estimat în creștere cu 77,99% față de nivelul realizat la data de 31.12.2023”, se mai arată în documentul citat.
Cea mai mare creștere procentuală apare la capitolul „cheltuieli cu impozite, taxe și vărsăminte asimilate”, respectiv 133%. Această creștere nu se datorează însă faptului că RAR ar trebui să plătească taxe și impozite mai mari, ci pentru sumele datorate unei alte instituții ca urmare a unei decizii definite a Înalte Curți.
Concret, este vorba de procesul în care RAR s-a judecat aproape zece ani cu Inspectoratul de Stat pentru Controlul în Transportul Rutier (ISCTR). Concret, ISCTR, înființată în anul 2011, a preluat atunci o parte din atribuțiile de control de la RAR și ARR – instituții care între 2012 și 2014 nu au virat sumele de bani către ISCTR. În anul 2015, instituția din urmă s-a adresat instanței, și după 7 ani de procese CAB București i-a dat câștig de cauză. În anul 2024, Înalta Curte s-a pronunțat definitiv, păstrând decizia CAB, astfel că RAR trebuie să-i plătească sumele datorate ISCTR-ului.
Este și motivul pentru care bugetul pentru vărsăminte asimilate ar urma să fie majorat cu peste 72 de milioane lei.
„Cheltuielile cu impozitele, taxele și vărsămintele asimilate au fost estimate în creștere cu 133,48% față de cele aprobate în bugetul de venituri și cheltuieli inițial pe anul 2024, respectiv de la suma de 54.598 mii lei (buget inițial aprobat 2024) la suma de 127.475,55 mii lei (proiect buget rectificat 2024).
Creșterea de 133,48%, respectiv de 72.877,55 mii lei este urmarea majorării sumelor datorate I.S.C.T.R., având în vedere prevederile OG nr. 26/2011 cât și respingerea recursului declarat de RAR, în anul 2024, de către Î.C.C.J.R. în litigiul cu I.S.C.T.R”, se mai arată în nota de fundamentare a Hotărârii de Guvern.
Propunerea în noul buget este ca cheltuielile salariale să rămână aceleași, adică circa 243 de milioane lei. Cu peste 1.600 de angajați, câștigul mediu lunar per salariat în cadrul RAR ar rămâne la peste 11.000 lei. La fel, neschimbat va rămâne și bugetul pentru indemnizațiile administratorilor și a altor organe de conducere.
Concret, este vorba de peste 1,5 milioane lei alocați drept cheltuieli aferente contractului de mandat și a altor organe de control, comisii și comitete.
Începând cu finalul lunii august a anului trecut, RAR a avut un nou director general în persoana lui Mihai Alecu, fost director general al ARR și șef în cadrul ISCTR. Potrivit declarației de avere, doar pe ultimele cinci luni din an acesta a avut un salariu de 190.000 lei, adică puțin peste 30.000 de lei lunar.
De altfel, FANATIK a scris recent despre fostul director al RAR, Radian Tufă, în prezent liberal de frunte la Sectorul 5, angajat recent pe post de expert în cadrul Hidroelectrica. Venitul brut lunar al acestuia în fruntea RAR era de 30.000 lei, însă în anul 2021 încasase peste 570.000 lei de la Registrul Auto.
În același timp, un administrator al RAR este plătit cu peste 10.000 de lei lunar, însă la această sumă se mai adaugă și o componentă variabilă, care de regulă depășește 100.000 lei. Spre exemplu, Raportul anual cu privire la remunerațiile acordate administratorilor întocmit în anul 2023 pentru anul precedent arăta că fiecare dintre cei cinci administratori a primit o indemnizație minimă de 11.900 lei pe lună. Componenta variabilă netă pentru administratori a fost de peste 125.000 lei. Potrivit documentului citat, salariul brut lunar al directoarei Alina Nița a fost de 46.512 lei.