Sport
notix pixel id

Red Bull, secretele din spatele unei rețete de succes în fotbalul european. Care este filosofia comună a lui Leipzig și Salzburg

RB Leipzig și RB Salzburg sunt vârfurile unei rețele de cluburi înființate de gigantul Red Bull și întinse în patru țări de pe trei continente.
03.11.2021 | 16:06
Red Bull, secretele din spatele unei rețete de succes în fotbalul european. Care este filosofia comună a lui Leipzig și Salzburg
Red Bull, secretele din spatele unei rețete de succes în fotbalul european. Care este filosofia comună a lui Leipzig și Salzburg
ADVERTISEMENT

Deși nu a obținut niciun punct în actuala ediție din UEFA Champions League, într-o grupă cu Manchester City, Paris Saint-Germain și Club Brugge, RasenBallsport Leipzig este una dintre echipele care au impresionat prin jocul spectaculos etalat. Și asta în condițiile în care în vară și-a pierdut antrenorul, Julian Nagelsmann, și două piese importante din apărare, respectiv din atac: francezul Dayot Upamecano și austriacul Marcel Sabitzer, plecați cu toții la Bayern Munchen.

În schimb, Red Bull Salzburg conduce grupa din care mai fac parte Lille, Wolfsburg și Sevilla și are șanse considerabile la calificarea în optimile de finală. Ambele cluburi au o filosofie comună de joc pe care o respectă cu sfințenie, bazată pe viteză și pressing.

Atât Salzburg, cât și Leipzig practică un fotbal agresiv și dinamic, fidel principiilor de bază ale companiei Red Bull, care le patronează. Totul a pornit la începutul anilor ’80, când Dietrich Mateschitz era în Thailanda și se simțea atât de obosit din cauza decalajului de fus orar încât a încercat și o licoare pe bază de taurină. Efectul a fost atât de impresionant încât, în 1984, a creat ceea ce va deveni cea mai cunoscută marcă de băuturi energizante din lume.

ADVERTISEMENT

Cum a pornit un imperiu sportiv de la o simplă băutură energizantă

Dar Mateschitz nu s-a oprit aici și a vrut să își promoveze băutura prin intermediul sportului, iar succesul poate fi contabilizat și prin cele aproape opt miliarde de cutii vândute doar anul trecut. Mai întâi, a pus bazele a două echipe în Formula 1, Red Bull Racing și Alpha Tauri, și și-a asociat brandul cu cele mai importante competiții din sportul extrem.

Apoi, în 2005, anul debutului lui Red Bull Racing în Marele Circ, a preluat-o pe Austria Salzburg, care a devenit principala forță a fotbalului austriac sub noul nume, Red Bull Salzburg, prin cele 12 titluri de campioană și opt cupe cucerite.

ADVERTISEMENT

A fost doar începutul pentru imperiul sportiv imaginat de Mateschitz, care s-a extins tot mai mult: a cumpărat-o pe New York MetroStars, din Major League Soccer, rebranduită New York Red Bulls, și a fondat Red Bull Ghana în 2008, club desființat apoi în 2014, RasenBallsport Leipzig, în 2009, Red Bull Brasil Bragantino și FC Liefering, din Austria, în 2011.

Viteză, energie, pressing, elementele comune ale tuturor cluburilor deținute de Red Bull

Chiar dacă performanțele acestor cluburi diferă foarte mult, ideea de joc este aceeași: un fotbal în viteză, plin de energie, care să promoveze sloganul fundamental al Red Bull: tinerețe fără bătrânețe. “Filosofia noastră este foarte clară: am stabilit-o în urmă cu nouă sau zece ani și nu o vom schimba”, a declarat Christoph Freund, actualul director sportiv al lui Salzburg.

ADVERTISEMENT

Întregul concept de joc a fost pus la punct de Ralf Rangnick, care a ocupat postul de director sportiv atât la Salzburg, cât și la Leipzig între 2012 și 2020. Deși sistemul de joc nu este unul comun pentru toate cluburile de sub umbrela Red Bull, mai importantă este imaginea promovată pe teren de fiecare dintre acestea, iar totul ține de politica de recrutări.

Mereu este căutată exuberanța tinereții în locul maturității, chiar Rangnick argumentând la un moment dat că tinerii jucători au o dorință mai mare de a învăța și că se recuperează mult mai rapid. “Multe cluburi caută un antrenor pentru a dezvolta un anumit stil de joc, cu toate că scouting-ul nu îl prea ajută. De fapt, scouting-ul este baza. Un bucătar cu stele Michelin cu greu poate face o mâncare excepțională cu ingrediente care nu corespund. Este căutat un anumit tip de jucători: tineri, ireproșabili atât mental, cât și fizic și rapizi. Dacă un jucător nu este prea rapid, trebuie să fie mai inteligent “, a detaliat Christoph Freund importanța politicii de recrutări.

ADVERTISEMENT

Niciun club nu seamănă cu celălalt în familia Red Bull, ambițiile sunt diferite, dar principiile sunt comune, la fel și dorința de performanță

Cum și cea mai mică grupă de copii are aceeași filosofie ca și echipa de seniori, rezultatele nu au întârziat să apară la toate cluburile deținute de concernul Red Bull. Astfel, pe lângă cele 12 titluri și 8 Cupe ale Austriei, Salzburg joacă de trei ani în Champions League, Leipzig, după ce a promovat din liga a cincea germană până în Bundesliga, a fost de două ori vicecampioană și a ajuns până în semifinalele Champions League în 2020.

New York Red Bulls a disputat o finală a Major League Soccer și a fost de cinci ori cea mai bună din Conferința de Est, Bragantino a promovat în prima ligă a Braziliei, iar FC Liefering a urcat din divizia a patra până în eșalonul secund al Austriei, neavând dreptul de a promova și mai sus.

ADVERTISEMENT

Ca într-o adevărată familie, relațiile dintre aceste cluburi sunt foarte bune, lucru evidențiat și de numeroasele schimburi de jucători între ele. Practic, Leipzig a fost alimentată cu nu mai puțin de 18 jucători de la Salzburg în ultimii nouă ani, în timp ce șase au făcut cale întoarsă dinspre nemți spre campioana Austriei. Totodată, în lotul actual al divizionarei secunde FC Liefering, 15 din cei 33 de jucători sunt împrumutați de la Salzburg.

Totuși, mereu fotbalistul are ultimul cuvânt, așa cum s-a întâmplat recent în cazul lui Erling Braut Haaland, transferat de Borussia Dortmund în 2019, deși Leipzig se arătase interesată de transferul norvegianului de la Salzburg.

CITEȘTE mai multe articole interesante din categoria SPORT
A apărut noua revistă Fanatik
  • NOUL FANATIK, prima revistă de sport pe hârtie lucioasă
  • 116 pagini de emoții + poster GRATUIT, la NUMAI 10 lei
A apărut noua revistă Fanatik