În timp ce sistemul feroviar din România a suferit din cauza lipsei de reforme și investiții, alte țări europene precum Spania și Polonia au reușit să realizeze modernizări spectaculoase, beneficiind de fonduri substanțiale și implementând politici eficiente pentru îmbunătățirea serviciilor feroviare.
Pe tot continentul european, putem observa că alții au realizat reforme remarcabile în domeniul feroviar, beneficiind de finanțare europeană. În Spania, trenurile ating viteze de până la 300 km/h, iar în cazul unui întârziere de 30 de minute, călătorul primește înapoi contravaloarea biletului. În Polonia, gările vechi au fost modernizate și unele transformate în centre comerciale.
Gara Sants din Barcelona reprezintă unul dintre cele mai importante noduri feroviare din Spania, fiind depășită doar de stația Atocha din Madrid, cu un trafic anual de 48 de milioane de călători, potrivit Observator.
După aderarea la Uniunea Europeană, infrastructura feroviară din Spania a suferit o dezvoltare remarcabilă, devenind un model pentru alte țări. Sursa citată mai arată că se poate călători de la Barcelona la Madrid, o distanță de peste 500 de kilometri, în doar 2 ore și puțin, în timp ce în România, aceeași distanță poate dura aproximativ zece ore.
În Spania, dacă un tren întârzie mai mult de 15 minute, călătorul primește înapoi jumătate din prețul biletului, iar la o întârziere de 30 de minute, primește întreaga sumă.
Această țară a investit sume considerabile în dezvoltarea și modernizarea infrastructurii feroviare, beneficiind atât de fonduri guvernamentale, cât și europene. Autoritățile au considerat dezvoltarea rețelei feroviare o prioritate, nu doar o promisiune electorală.
Situația s-a întâmplat în mod similar și în Cehia, unde s-au făcut investiții substanțiale în modernizarea sistemului feroviar, care era destul de învechit și ruginit în anii ’90.
Cu toate că avea o tradiție solidă în acest domeniu, asemenea României, Cehia a făcut trecerea la un sistem modern și în plină expansiune. În trecut, în anii ’70, exista chiar trenul „Mamaia” care făcea ruta Praga – Mangalia și retur, însă astăzi această linie nu mai există.
„Astea o sa le avem si noi, cand o sa vina aceste trenuri noi, aceleasi performante o sa. Este momentul cel mai dificil in viata implementarii acestor proiecte, este momentul in care s-a acumulat foarte multa neincredere, foarte multa asteptare, dar problemele nu se pot rezolva peste noapte”, a declarat pentru sursa citată Ştefan Roşeanu, Autoritatea pentru Reformă feroviară.
În altă ordine de idei, premierul României, Marcel Ciolacu spune că „toate companiile din subordinea Ministerului Transporturilor trebuie să intre într-o reorganizare și să avem o eficiență mai mare. Ce îmi doresc eu de la CFR Călători – servicii mai bune pentru români.