Regula neștiută din trafic îi poate induce pe mulți în eroare. Titi Aur, expert în conducere defensivă, a vorbit despre ea și totodată a venit cu sfaturi utile pentru șoferi, astfel încât un drum să fie mult mai sigur.
Codul Rutier are câteva reguli clare. Mulți șoferi nu țin însă cont de ele. Iar asta cu atât mai mult dacă se află într-o situație care nu e tocmai una comună. Astfel, este esențial să știm cât mai multe lucruri.
Ce faci în momentul în care o bandă de circulație este blocată? Aici se aplică regula neștiută în trafic. Titi Aur spune că nu se vorbește despre ea la școala de șoferi din România, însă în Europa, în multe țări, este reglementată prin lege.
În primul rând o bandă poate fi blocată din diferite motive. Poate fi vorba despre lucrări, sau poate chiar un accident. Cine are prioritate însă? În general se poate ajunge la conflicte în trafic, poate chiar și la accidente.
”Atunci când trecem de la două benzi la o bandă, indiferent de motiv, că așa e drumul, că una din benzi este blocată din cauza lucrărilor, din cauza unui accident, din cauza unei inundații, din orice motiv, trecerea de pe o bandă pe alta, legal, se face conform regulilor de circulație, unii au prioritate, unii nu au prioritate.
În practică, ce facem? Trec când unii, când alții, și apare acel conflict, acea tensiune, mai trec doi dintr-o parte, doi din cealaltă parte, unul mai politicos și trec mai mulți, pe urmă se enervează cei din spate, când ar fi foarte simplu să aplicăm regula fermoarului”, spune Titi Aur.
Regula neștiută din trafic este ”regula fermoarului”. În România puțini au auzit de ea. Titi Aur spune însă că poate salva vieți în trafic și că mai mult de atât, poate rezolva foarte multe probleme când o bandă este blocată.
Ce înseamnă aceasta, de fapt? Potrivit specialistului, vorbim practic despre o regulă de bun simț. Unele țări au transformat-o în una de circulație, în timp ce altele, inclusiv România, nu pun atât de mult preț pe ea.
”Regula formoarului în România este o regulă neștiută, necunoscută, nepredată în școlile de șoferi, doar la cursurile de conducere defensivă se vorbește despre această regulă. (…) Asta înseamnă că, în astfel de situații, se anulează prioritatea generală și trec mașinile una din dreapta, una din stânga.
Asta înseamnă că avem o cursivitate, și avem, cel mai important, o predictibilitate. Înseamnă că știu când îmi vine rândul. A trecut unul de pe banda cealaltă, acum îmi vine mie rândul, de pe banda mea, pentru că următorul va fi iar de pe banda cealaltă și așa mai departe.
Până la urmă este o regulă de bun simț, transformată într-o regulă de conducere defensivă, în unele țări transformată chiar în reguli de circulație”, a mai spus specialistul în conducere defensivă.