News

Regulament nou privind gestionarea epidemiilor în România. Ce roluri au Ministerul Sănătății și cel de Interne

Începând cu data de 10 iulie 2024, România are un nou regulament privind gestionarea epidemiilor. Ce roluri au Ministerul Sănătății și cel de Interne
12.07.2024 | 12:20
Regulament nou privind gestionarea epidemiilor in Romania Ce roluri au Ministerul Sanatatii si cel de Interne
Gestionarea epidemiilor în România are un nou regulament. Sursa foto: hepta.ro
ADVERTISEMENT

Este oficial: de la mijlocul acestei săptămâni, România are un nou regulament privind gestionarea epidemiilor și a riscurilor asociate. În acest document sunt specificate rolurile care revin ministerelor Sănătății și de Interne.

Gestionarea epidemiilor în România are un nou regulament. Ministerul Sănătății și cel de Interne, roluri importante

Miercuri, 10 iulie, în Monitorul Oficial a fost publicat, printr-un ordin al Ministerului Sănătății, noul regulament pentru gestionarea situațiilor de urgență legate de epidemii și riscurile asociate.

ADVERTISEMENT

În acest document se arată că Ministerul Sănătății devine principala autoritate responsabilă pentru managementul riscurilor generate de epidemii. De asemenea, se mai precizează că Ministerul Afacerilor Interne joacă un rol secundar.

Ministerul Sănătății are rolul principal în gestionarea riscurilor de epidemii cauzate de: inundații, seisme, epizootii/zoonoze. ”Managementul situațiilor de urgență generate de epidemii constă în identificarea, înregistrarea și evaluarea tipurilor de risc și a factorilor determinanți ai acestora, înștiințarea factorilor interesați, avertizarea, alarmarea, limitarea, înlăturarea sau contracararea efectelor negative produse ca urmare a manifestării factorilor de risc”, se precizează în document.

ADVERTISEMENT

Principalele amenințări care se manifestă în cazul producerii unui eveniment epidemiologic/unei epidemii sunt:

  • a) afectarea stării de sănătate a unui număr foarte mare de persoane, în special din rândul categoriilor vulnerabile (copii, bătrâni, persoane cu imunitate scăzută), într-un timp scurt;
  • b) apariţia unui număr mare de decese, într-un tip scurt, cu riscul asociat al dificultăţilor privind gestionarea acestora (stabilirea cauzei şi declararea decesului, eliberarea documentelor, înhumarea etc.);
  • c) suprasolicitarea sistemului medical: sistemul medical va fi perturbat ca urmare a numărului mare de persoane care necesită tratament medical.
ADVERTISEMENT

Criteriile pentru declararea unei epidemii

Din același document mai aflăm că, în caz de risc de epidemie, răspunsul este coordonat de Centrul Operativ pentru Situații de Urgență al Ministerului Sănătății (COSU-MS).

ADVERTISEMENT

Acest regulament stabilește și criteriile exacte pentru declararea unei epidemii:

  • Notificarea unui eveniment care depășește capacitatea de gestionare la nivel județean.
  • Extinderea ariei geografice afectate sau creșterea numărului populației afectate.
  • Apariția unei boli transmisibile severe (autohtone sau de import) și/sau creșterea severității evenimentului.
  • O boală cunoscută cu fatalitate mare sau creșterea interesului public/media asupra incidentului.
  • Afectare națională care necesită măsuri sporite.
  • O boală determinată de un agent patogen cu potențial mare de răspândire sau declarația OMS de urgență de sănătate publică de importanță internațională (USPII), cu posibile implicații pentru România.

Sunt definite trei niveluri de activare:

  • Nivelul 1: Eveniment potențial, nedovedit/neconfirmat.
  • Nivelul 2: Eveniment controlabil.
  • Nivelul 3: Eveniment ce necesită resurse suplimentare.