Proiectul de modificare a Codului Rutier vizează mai degrabă clarificarea unor prevederi ambigue care reglementează circulația în sensurile giratorii care au dus la o aplicare neunitară a legii și, implicit, sancționarea cu amendă a unor șoferi, în timp ce alții nu au fost sancționați, în funcție de cum a interpretat legea fiecare agent de la poliția rutieră.
Deputatul Mihai Botez, cel care a redactat textul inițiativei legislative, susține că actuala formă a Codului Rutier nu este clară în ce privește situația conducătorilor auto care ies din sensul giratoriu de pe banda a doua și care riscă să fie amendați în baza unui temei legal șubred și interpretabil.
Articolul 55 din actualul Codul Rutier include sensurile giratorii în rândul intersecțiilor dirijate. De asemenea, articolul 57, alineatul 4, prevede că „în intersecțiile cu sens giratoriu, semnalizate ca atare, vehiculele care circulă în interiorul acestora au prioritate față de cele care urmează să pătrundă în intersecție.”
Însă Botez contestă includerea sensurilor giratorii în categoria intersecțiilor din motive de logică elementară.
„Acest drum principal cu sens unic şi traiectorie giratorie are mai multe intersecţii succesive cu drumuri secundare pe partea dreaptă. Dacă am considera că sensul giratoriu în sine este o intersecţie, ar trebui să contrazicem matematica, care este o ştiinţă logică şi exactă. De altfel, analizând un sens giratoriu aflat pe o singură arteră rutieră, nu putem spune că acea arteră se intersectează cu ea însăşi”, scrie deputatul USR în expunerea de motive.
Mihai Botez menționează faptul că, pe rolul instanțelor de drept civil, au ajuns cazuri în care șoferi au contestat amenzile primite pentru că au ieșit din giratoriu pe la a doua ieșire, de pe banda a doua, iar judecătorul le-a dat dreptate. „Spre exemplu, una dintre hotărârile judecătoreşti pronunţate de Judecătoria Oradea statuează că în sensul giratoriu direcţia de deplasare este un cerc, deplasarea spre stânga cercului nu presupune nici schimbarea direcţiei de mers, nici efectuarea unui viraj la stânga”, se spune în expunere.
Astfel un șofer care-și păstrează banda și direcția de mers nu poate fi sancționat că nu s-a asigurat la ieșirea din giratoriu pentru că această situație nu poate fi asimilată celei dintr-o intersecție obișnuită.
În consecință, proiectul de lege propune eliminarea prevederii care asimilează sensurile giratorii unor intersecții dirijate. Mai mult, este introdusă explicit o nouă definiție a giratorului, ca „drum principal cu sens unic şi traiectorie giratorie, care se intersectează succesiv cu drumuri secundare pe partea dreaptă”.
Ca o consecință a acestei noi definiții, va fi permisă schimbarea benzii în interiorul sensului giratoriu după aceleași reguli ca pe un drum normal, în conformitate cu prevederile articolului 54 din Codul Rutier:
„(1) Conducătorul de vehicul care execut o manevră de schimbare a direcției de mers, de ieșire dintr-un rând de vehicule staționate sau de intrare într-un asemenea rând, de trecere pe o altă bandă de circulație sau de virare spre dreapta ori spre stânga sau care urmează să efectueze o întoarcere ori să meargă cu spatele este obligat să semnalizeze din timp și să se asigure că o poate face fără să perturbe circulația sau să pună în pericol siguranța celorlalți participanți la trafic.
(2) Semnalizarea schimbării direcției de mers trebuie să fie menținută pe întreaga durată a manevrei.”
Practic, asta înseamnă că un șofer va putea ieși din giratoriu de pe banda a doua „tăind” banda întâi, cu condiția să semnalizeze din timp.