Platforma online care gestionează cardurile naţionale de sănătate are mari probleme la doar zece zile de la reintroducerea cardului de sănătate.
Pentru că se blochează ore întregi sau merge greu, cadrele medicale se plâng că timpul de aşteptare pe holurile cabinetelor a crescut și astfel apare riscul de infectare cu SARS-CoV-2.
Prin funcţionarea greoaie şi uneori lipsa totală a funcţionării sistemului informatic se înregistrează blocaje în care pacienţii şi medicii stau în aşteptare. Când sistemul este blocat, medicii de familie sunt nevoiţi să acorde servicii decontate pacienţilor în regim offline, până când CNAS remediază problemele care conduc la acest blocaj. Când sistemul cardului naţional de sănătate este din nou funcţional, medicii raportează apoi online toate serviciile oferite offline pe perioada blocării sistemului.
Dr. Sandra Alexiu, preşedintele Asociaţiei Medicilor de Familie Bucureşti Ilfov, a declarat pentru Fanatik că medicii de familie se simt compleşiţi şi îngrijoraţi pentru că se stă foarte mult în aşteptare.
“Trebuie să emitem reţetele offline. Merge foarte, foarte greu. Ne lungim foarte mult la durata consultaţiei ceea ce nu este deloc bine pentru că ne creşte timpul de expunere cu pacientul şi în al doilea rând, trebuie să-i punem pe drumuri. Când nu era cu cardurile venea cineva din familie şi lua pentru toţi vârstnicii din casă. Acum trebuie să vină personal pentru că nu este transferabil cardul”, a declarat dr. Sandra Alexiu.
Până la 1 octombrie, pacienţii au avut acces la servicii medicale fără a fi nevoie de prezentarea cardului naţional de asigurări sociale de sănătate. Medicii de familie şi medicii din ambulatoriul de specialitate clinic şi recuperare medicală au putut pot acorda consultaţii la distanţă, în urma cărora au putut elibera documentele medicale necesare pacientului pentru a beneficia de tratament, respectiv: prescripţie medicală, bilet de trimitere, scrisoare medicală, prin mijloacele electronice.
“Este o nebunie, un lucru făcut fără minte. A fost mai bine până la reintroducerea cardului pentru că puteam să facem faţă, să ţinem pacienţii acasă, la distanţă, să scurtăm mult timpul de consultaţie, aşa este foarte aglomerat. Toţi vin să-şi ia reţetele. Înainte le trimiteam pe mail pacienţilor sau prin aplicaţie. Mergeau cu mailul la farmacie sau îşi printau acasă sau venea o persoană pentru mai mulţi pacienţi”, completează dr. Alexiu.
Pandemia COVID-19 a afectat semnificativ populația, în special persoanele în vârstă. Până acum s-a încercat protejarea lor printr-o serie de măsuri guvernamentale. Tocmai de aceea este greu de înţeles de ce acum când numărul cazurilor de coronavirus a crescut îngrijorător, bătrânii şi persoanele bolnave sunt puse să aştepte pe holurile cabineletelor medicale din cauza cardurilor de sănătate.
Reamintim că joi, 8 octombrie, au fost înregistrate 3.130 de cazuri noi de COVID-19.
“Eu sunt medic de familie în comună şi acolo venea unul şi lua pentru 5-6 vecini. Venea unul mai tinerel care era sănătos şi lua pentru ei fără să stea mult la coadă. Aşa să vină fiecare bătrân în parte să-şi ia reţeta este pur şi simplu o bătaie de joc”, spune preşedintele Asociaţiei Medicilor de Familie Bucureşti-Ilfov.
Societatea Naţională de Medicina Familiei (SNMF) spune că reintroducerea cardului de sănătate, la 1 octombrie, a crescut considerabil interacţiunea dintre medic şi pacient, dar şi timpii de aşteptare, lucruri contraindicate în această perioadă când ne luptăm cu o pandemie.
”Cardul de sănătate poate fi considerat un obiect contaminat, iar tranzitarea acestuia între pacient-medic farmacist îi poate pune în pericol pe toţi cei care lucrează cu cardul. Reintroducerea utilizării cardului în asistența medicală primară nu poate fi parte a unui set de măsuri care au ca scop limitarea răspândirii infecției SARS-CoV-2. Cardul de sănătate este utilizat strict pentru verificarea serviciilor acordate de către furnizorii de servicii medicale și deci un mijloc de control al costurilor în sensul micșorării acestora prin limitarea accesului la servicii. Reintroducerea cardului nu are nicio legatură cu îmbunătățirea stării de sănătate a populației”, au transmis medicii de familie printr-un comunicat.
Societatea Naţională de Medicina Familiei (SNMF) spune că la 7 zile de când cardul de sănătate a redevenit obligatoriu pentru toate serviciile oferite în cabinete, au apărut şi problemele.
SNMF cere să se renunţe temporar la utilizarea cardului de sănătate în asistența medicală primară, segment cu un rulaj crescut de pacienți.