Un articol al lui Costin Ștucan din iamsport.ro a redeschis un subiect care a mai fost dezbătut: nu cumva Gigi Becali acaparează televiziunile și siteurile de sport? Poate că suporterii-telespectatori și-ar dori să vadă și să audă altceva. Ștucan se referă în mod concret la seara de duminică în care a avut loc meciul Dinamo-FCSB.
Emisiunea Fotbal Club, de la DigiSport, a durat o oră și jumătate după derby. În prima jumătate de oră, moderatorul Radu Naum l-a avut prin telefon pe Gigi Becali. Mărturisesc că mă aflam în studiou în momentul acela, ceea ce nu cred să-mi altereze încercarea de a fi obiectiv. Pe Becali îl sună și PrimaSport, și FANATIK SUPERLIGA, și Prosport. Nu pledez, niciuna dintre aceste redacții nu ar avea nevoie de mine ca avocat. Sigur nici Gigi nu are.
În studioul DigiSport se mai aflau Ilie Dumitrescu și Florin Prunea. Ștucan scrie că telespectatorii au fost privați de emoția unui derby din cauza intervenției telefonice a lui Becali. Altele ar fi fost imaginile și declarațiile importante, relevante pentru public. Care altele? Câtă emoție sugrumată a conținut un meci pe care FCSB l-a câștigat cu 2-0 după ce Dinamo a tras primul șut pe poartă prin Abdallah exact înainte ca arbitrul Barbu să fluiere pentru final?
Interviurile rapide cu antrenorii și cu jucătorii au fost înregistrate și transmise după ce Becali a închis telefonul. Imediat cum a fost încheiată intervenția lui de la DigiSport, pe Gigi l-a sunat PrimaSport, iar siteurile au fost inundate cu știri care conțineau declarațiile patronului FCSB.
E corect comportamentul acesta al media? Becali deține cel mai popular club din România. În toate sondajele efectuate în anii aceștia de când a pierdut marca Steaua, echipa lui a fost indicată ca favorită de către cei mai mulți suporteri. Cei mai mulți, de departe! FCSB beneficiază inclusiv de recunoaștere din partea rivalilor.
Au fost 40.000 de dinamoviști duminică seară pe Arena Națională. Dinamo nu vinde atâtea bilete pentru niciun alt joc din campionat, deci ”câinii” o privesc pe FCSB ca pe rivala cea mai importantă chiar dacă n-o mai cheamă Steaua. Contează precizările acestea despre dimensiunea pe care o are FCSB pentru ca lumea să priceapă de ce media de sport este cel mai interesată de echipa aceasta.
Nu pentru că toți ziariștii sunt steliști, nu pentru că ”La Digi pute a brânză”, așa cum i-a strigat lui Dan Filoti în direct un suporter al naționalei în timpul Campionatului European din Germania. Reporterii merg la palat pentru declarații despre cel mai popular club de fotbal din România. Nu pentru brânză, nu pentru bani.
Becali e un factotum dispus, chiar interesat să anunțe în direct aproape totul despre echipa lui: achizițiile, formula de start, stilul de joc, motivele schimbărilor din timpul partidelor. Nu sunt suporterii FCSB curioși să afle încă de duminică seară care vor fi titularii din meciul cu Glasgow Rangers de joia viitoare?
Le-ar plăcea mai mult să-l audă pe Elias Charalambous vorbind în engleză despre decizii care nu îi aparțin? Bogdan Andone, singurul antrenor care a demisionat de la FCSB în anii recenți, a spus la plecare ”renunț fiindcă nu mai pot să vă explic decizii care nu sunt ale mele”.
Până și tehnicianul de jure îi îndemna pe jurnaliști ”vorbiți cu antrenorul de facto, cu Gigi Becali!”. Cum ar trebui să procedeze media? Să stabilească ”nu ne interesează ceea ce hotărăște patronul-antrenor al celei mai iubite echipe din România”?
Toate redacțiile, mai puțin TVR și RRA, sunt societăți comerciale pentru care contează audiența, profitul. Niciun moderator nu discută cu Becali o jumătate de oră live fiindcă îl iubește pe Gigi, ci pentru că știe că există în toată țara și în Diaspora milioane de oameni interesați de opiniile, de planurile pe care proprietarul le are cu echipa lor favorită.
Un argument al celor care susțin că presa nu ar trebui să-l mai bage în seamă pe Becali este ”în Anglia, în Italia de ce nu se întâmplă așa?”. În campionatele cele mai bune, cluburile sunt deținute de către state, Qatar, Arabia Saudită, EAU, ori de către fonduri de investiții. Ziariștii nici nu ar ști pe cine să sune. Și cum ar decurge o discuție cu emirul Qatarului despre Kolo Muani? ”Credeți că e atacant central sau extremă?”. ”Nu știu, băi, tată, pe mine mă interesează să nu se mai vopsească Barcola blond! Joacă, bă, fotbal și lasă vopseaua și tatuajele!”.
Pe bune, probabil că emirul habar nu are cine sunt Muani și Barcola! Acolo unde mai există patroni evidenți, ori ei nu sunt interesați să apară în media atât de des cum apare Becali, ori sunt proprietari care deleagă responsabilități. Jurnaliștii discută cu președinți, cu directori sportivi, cu antrenori reali care conduc cluburile, fac achiziții, aleg titularii, schimbările din timpul meciurilor.
Nu Vali Moraru, Radu Naum, Horia Ivanovici l-au convins pe Gigi Becali să-și conducă autoritar echipa ca să aibă ei motive pentru a-l suna. Cursul a fost exact invers, Gigi a devenit stăpânul clubului favorit al românilor și în felul acesta au ajuns să fie interesante declarațiile lui.