Astfel, Comisia pentru piața internă și protecția consumatorilor va chestiona reprezentanții TikTok cu privire la modul în care compania chineză a aplicat normele digitale ale UE. TikTok s-a apărat deja la nivel declarativ și a negat orice conspirație.
Așadar, în contextul recentelor alegeri din Europa, în special din România, Parlamentul European vrea să afle din partea reprezentanților companiei Tik Tok dacă au existat interese obscure la mijloc și dacă au existat anumiți candidați favorizați de companie.
Oficial, Tik Tok comentase deja acuzațiile și anunțase că sunt ”absurde”. Audierea va începe la ora locală 11:00, ora 12:00 în România. TikTok riscă, cel mai probabil, o amendă sau un avertisment în cazul în care cei din comisie vor fi nemulțumiți de răspunsurile primite.
Cei audiați vor fi Caroline Greer, director de politici publice și relații guvernamentale la TikTok, și Brie Pegum, director global de produse, autenticitate și transparență la TikTok. Deputații europeni le vor adresa acestora mai multe întrebări.
În principal trebuie aflat dacă TikTok a luat măsuri care să respecte regulamentul digital al UE, pentru a asigura un spațiu online sigur, transparent și demn de încredere. Mai ales în aceste perioade electorale, când balanța poate fi înclinată în favoarea unor candidați cu susținere obscură.
Legea privind serviciile digitale a intrat în vigoare pe 17 februarie 2024 și stabilește obligații destul de stricte pentru furnizorii de servicii digitale, cum ar fi rețelele de socializare sau piețele europene, cu scopul de a combate distribuirea de conținut ilegal și dezinformarea online.
Comisia Europeană are competență de investigare și sancționare. ”În contextul alegerilor actuale din România, Comisia a întrebat despre procesul de gestionare a riscurilor al TikTok în ceea ce privește manipularea informațiilor, sistemele de recomandare și accesul terților la date.
Comisia s-a interesat anterior cu privire la proiectarea și funcționarea sistemelor de recomandare ale TikTok, YouTube și Snapchat și, mai precis, cu privire la măsurile luate de TikTok pentru a reduce riscurile legate de alegeri, pluralismul media și discursul civil”, se arată în comunicatul Parlamentului European.
În România, candidatul Călin Georgescu a reușit să obțină peste 2 milioane de voturi după ce s-a viralizat rapid pe Tik Tok. Dacă unii au considerat că acesta a speculat inteligent rețelele de socializare, alții au insistat că totul ar fi un plan pus la cale de forțe obscure, de la americani la ruși sau parte din serviciile secrete din țara noastră.