News

Pericolul nevăzut al rețelelor 5G. Cum pot fi afectate sute de mii de zboruri și milioane de pasageri anual

Mai multe companii aeriene din SUA atrag atenția asupra pericolelor pe care le pot reprezenta rețelele 5G aflate în apropierea aeroporturilor din țară.
16.12.2021 | 21:02
Pericolul nevazut al retelelor 5G Cum pot fi afectate sute de mii de zboruri si milioane de pasageri anual
ADVERTISEMENT

Dezvoltarea rețelelor 5G a început deja de ceva vreme, chiar și în România. La noi, însă, astfel de rețele sunt încă într-o fază pilot, puțin extinsă. Pe de altă parte, în alte țări, precum în SUA, astfel de rețele sunt deja construite la scară largă.

Tehnologia 5G e însă abia la început, iar ce e mai bun încă nu a sosit. Nici ce e mai rău, pe de altă parte, având în vedere că nu e totul doar lapte și miere când vine vorba de acest nou standard de telecomunicații.

ADVERTISEMENT

O problemă importantă a fost ridicată recent de către marile companii aeriene din SUA. Acestea avertizează că folosirea spectrului serviciilor wireless 5G, începând cu 5 ianuarie, ar putea perturba mii de zboruri zilnice, iar asta se poate traduce în costuri de 1,6 miliarde de dolari anual, din cauza întârzierilor.

Astfel, companiile telecom AT&T și Verizon Communications trebuie să întârzie adoptarea spectrului din banda C pentru servicii wireless, conform lui Scott Kirby, CEO al United Airlines. Acesta a prezentat problema în fața unei comisii pentru comerț a Senatului american. Prognozele sugerează că 4% din zborurile zilnice ar putea fi întârziate, deviate sau anulate, sute de mii de pasageri fiind afectați. ”Ar fi un eșec catastrofic pentru guvern”, a spus Kirby.

ADVERTISEMENT

Industria aviatică și FAA (Administrația Federală a Aviației) și-au arătat îngrijorări cu privire la potențialele interferențe dintre rețelele 5G și componentele electronice sensibile ale aeronavelor, precum altimetrele.

Pierderi de sute de milioane de dolari pentru industria aeronautică

Foarte Recent, FAA a emis noi directive prin care avertizează că interferențele din spectrul wireless 5G ar putea rezulta în devieri ale zborurilor. Administrația, nu a cuantificat însă acest impact.

ADVERTISEMENT

”Începând cu 5 ianuarie, dacă nu se schimbă ceva, nu vom putea folosi altimetrele radio pe mai bine de 40 dintre cele mai mari aeroporturi din țară”, a declarat Kirby: ”Este o certitudine. Asta nu este o dezbatere.”

Oficialul a declarat că, în cazul acestor aeroporturi, dacă vremea este potrivnică, ”vei putea să te apropii de aeroport doar bazându-te pe ceea ce vezi.”

ADVERTISEMENT

Airlines for America a declarat, de asemenea, că dacă directiva 5G FAA ar fi fost activă în 2019, ”aproximativ 345.000 de zboruri, 32 de milioane de pasageri și 5.400 de zboruri de marfă ar fi fost afectate, ajungând să fie întârziate, deviate sau complet anulate.”

CEO-ul Southwest Airlines, Gary Kelly, a fost și el prezent la discuțiile cu comisia Senatului și a declarat că dacă directiva FAA intră în vigoare ”va reprezenta un mare pas înapoi” pentru operațiunile curente.

Pe de altă parte, așa cum era de așteptat, industria telecom a apărat tehnologia pe care vrea să o implementeze. ”Aceste temeri exagerate ale industriei aviatice se bazează exclusiv pe informații discreditate și pe alterări deliberate ale faptelor”, a declarat CTIA, un grup comercial din zona wireless, conform reuters.com.

Aceștia spun că tehnologia 5G funcționează în parametri siguri, fără să cauzeze interferențe operațiunilor aviatice, în aproape 40 de țări din întreaga lume.

Companiile telecom și cele aeriene ar trebui să găsească un punct comun

Administrația Biden așteaptă ca problema să fie rezolvată. Senatoarea republicană Marsha Blackburn, prezentă la întrunirea comisiei, a cerut operatorilor aviatici să lucreze cu companiile din industria telecom, pentru a ajunge la o înțelegere. De asemenea, Jessica Rosenworcel, președintele comisiei federale pentru comunicații, a declarat că este de părere că problemele pot fi rezolvate, iar spectrul poate fi folosit în siguranță.

Verizon și AT&T au fost de acord în noiembrie să instituie câteva măsuri de precauție, timp de 6 luni, pentru a limita interferențele. Totuși, industria aviatică spune că aceste măsuri sunt insuficiente pentru a rezolva problemele legate de siguranța zborurilor și au făcut o contraofertă.

A4A spune că directiva FAA va perturba operațiunile companiilor aeriene, iar operatorii zborurilor de marfă spun că vor avea pierderi de 400 de milioane de dolari anual. Același grup afirmă că pe pasagerii zborurilor afectate, situația îi va costa 1,59 miliarde de dolari în finecare an, din cauza întârzierilor.

Companiile telecom nu doresc să mai amâne implementarea spectrului în bandă C, pentru care industria a plătit deja colosala sumă de 80 de miliarde de dolari pentru achiziție.

Directivele FAA arată că manualele de zbor pentru avioane și elicoptere trebuie ajustate, astfel încât să interzică anumite operațiuni ce necesită datele de la altimetrele radio, în prezența semnalelor wireless 5G în bandă C.

De asemenea, FAA va avertiza companiile aeriene de mai multe ori în următoarele săptămâni, până la data de 5 ianuarie, oferind mai multe detalii cu privire la potențialele interferențe. Sunt și discuții referitoare la tipurile de altimetre ce pot fi folosite în cadrul acestor planuri de atenuare a efectelor.

ADVERTISEMENT