News

Rezultatele Evaluării Naționale 2019 la clasa a II-a sunt dezastruoase: numai 60% dintre elevi reuşesc să scrie corect. Părinţii spun că nu contează evaluările

19.02.2020 | 15:55
Rezultatele Evaluarii Nationale 2019 la clasa a IIa sunt dezastruoase numai 60 dintre elevi reusesc sa scrie corect Parintii spun ca nu conteaza evaluarile
ADVERTISEMENT

Ministerul Educației a publicat, în urmă cu câteva zile, rezultatele la nivel național ale Evaluării elevilor de clasa a II-a în 2019, iar statisticile sunt îngrijorătoare.

Aproximativ 60% dintre elevii evaluați reușesc să scrie corect un text

Potrivit datelor furnizate de Centrul Național de Evaluare și Examinare, peste jumătate dintre elevi nu știu după finalul clasei a II-a să redacteze un text corect și mai puțin de jumătate știu să scrie un text pornind de la o serie de întrebări, informează Edupedu.

ADVERTISEMENT

Astfel, elevii, după terminarea a trei ani de școală, au probleme în a scrie corect cuvintele, propozițiile sau semnele de punctuație, confirmând astfel statistica îngrijorătoare arătată de testele PISA din 2018, ce releva faptul că peste 40% dintre elevi sunt caracterizați de analfabetism funcțional.

 “Elevii întâmpină mai multe dificultăți să redacteze un text pe baza unor întrebări decât să scrie un bilet de mulțumire. Astfel, în jur de 60% dintre elevii evaluați reușesc să scrie corect textul cerut”, se arată în raportul publicat de Ministerul Educației.

ADVERTISEMENT

Mai mult, analiza elevilor de clasa a II-a arată că “în ceea ce privește scrierea corectă a cuvintelor și a propozițiilor, precum și corectitudinea utilizării semnelor de punctuație, situația este mult mai gravă, deoarece mai puțin de 60% dintre elevi scriu corect biletul și mai puțin de 50% scriu corect textul pe bază de întrebări”.

Elevii de clasa a II-a, probleme și la metematică

Pe lângă aceste procente, care oferă o imagine sumbră asupra învățământului gimnazial, raportul mai prezintă o problemă, una care nu este însă o noutate: un decalaj de peste 17% între mediul rural și cel urban, la scris, pentru elevii de clasa a II-a.

ADVERTISEMENT

Nici la Matematică lucrurile nu stau mai bine. Doar 75,06% dintre elevi au învățat să folosească corect numerele în diverse calcule elementare la sfârșitul clasei a II-a, iar dintre aceștia mai puțin de 69% sunt capabili să facă adunări-scăderi, iar 65% înmulțiri-împărțiri.

Mai mult, aproape 20% dintre cei testați nu știu să calculeze o perioadă de timp necesară desfășurării unei activități, prin utilizarea unor unități de măsură pentru determinarea și ordonarea duratelor unor evenimente variate

ADVERTISEMENT

Ministerului Educației nu menționează în raport câți elevi de clasa a II-a au participat la testarea națională în anul școlar 2018-2019, astfel că nu știm exact câți elevi sunt cuprinși în acest 65% din 75,06% care nu știu operațiunile simple la finalul clasei a II-a.

Astfel, la aproximativ 9 luni de la examinarea elevilor, Centrul Național de Evaluare și Examinare nu are numărul exact al copiilor testați.

“Menționăm că, până la data elaborării prezentului raport, nu au fost încărcate toate rezultatele obținute de elevi în urma acestei evaluări”, se arată în actul publicat de Ministerul Educației.

Ce spun asociaţiile de părinți despre aceste date

În ciuda rezultatelor centralizate de Ministerul Educației, datele nu ar trebui să reprezinte, neapărat, o îngrijorare pentru părinți, este de părere Eugen Ilea, preşedintele organizaţiei de Bucureşti a Federaţiei Naţionale a Asociaţiilor de Părinţi, care a vorbit, în exclusivitate pentru FANATIK, despre datele amintite mai sus.

“Evaluările la clasele a II-a, a VI-a și a VI-a sunt pentru a vedea efectiv stadiul la care se află copiii în acel moment și ce trebuie remediat. Nu știu și nu-mi aduc aminte să se fi făcut și o evaluare a rezultatelor pentru clasele a VI-a și a VI-a.

În principiu, remedierea celor constatate în cazul unei evaluări negative se poate face la univel de unitate școlară și de clasă. Acolo se pot face remedierile, la nivel de minister este mai greu să cred că pot veni cu soluții, pentru că acolo nu au cunoștință de ce se întâmplă la nivel de clasă”, a declarat Eugen Ilea.

Astfel, președintele FNAP București este de părere că nu îi poate reveni ministerului sarcina de a crește performanțele elevilor, ci mai degrabă acest lucru se face diferențiat, în funcție de situația fecărei clase, respectiv școli.

În plus, președintele asociației de părinți susține că nu aceste testări arată cu adevărat gradul de învățare al copiilor, ci mai degrabă competențele dobândite la finalul unui an școlar.

“Cu cititul și scrisul la clasa a II-a, haideți să fim serioși, nu putem să le cerem, sunt anumite competențe cu care rămân copiii după clasa pregătitoare și clasa I.

Haideți să vedem competențele pe care le dobândesc după clasa pregătitoare și clasa I și pe urmă să tragem concluzii, pentru a vorbi de o evaluare corectă”, a mai spus Eugen Ilea, în exclusivitate pentru FANATIK.

Între timp, Ministerul Educației și Cercetării oranizează testări precum cele centralizate mai sus, în fiecare an, iar rezultatele nu sunt publice, nu se trec în catalog și se comunică de învățători fiecărui părinte în parte.

Pe baza acestor teste, învățătorii au sarcina de trasa planuri individualizate de învățare în cazul elevilor care întâmpină anumite probleme, urmând ca Ministerul Educației să  verifice dacă planul respectiv a avut rezultatul așteptat sau  ar trebui modificat.

ADVERTISEMENT