News

Rezultatul politicilor „verzi”: mai multe mașini, mai puține trenuri. Ecologiștii cer oprirea tuturor proiectelor de autostrăzi

Mai multe investiții în drumuri decât în calea ferată. Țările europene, criticate de Greenpeace pentru că și-au dezvoltat rețele de autostrăzi
24.09.2023 | 10:40
Rezultatul politicilor verzi mai multe masini mai putine trenuri Ecologistii cer oprirea tuturor proiectelor de autostrazi
Căile ferate au avut de pierdut în favoarea mașinilor, cu toată lupta împotriva motoarelor diesel sau pe benzină / Foto: Hepta
ADVERTISEMENT

Pe bătrânul continent, 13.700 km de linii de trenuri de călători au fost închise din 1995, în timp ce 30.000 km de autostrăzi au fost construite în aceeași perioadă. Mai puține trenuri, mai multe mașini? Cel puțin așa rezultă din datele țărilor europene. Pentru dușmanii, deloc puțini, ai automobilelor, a „lăsa milioane de persoane să fie dependente de mașini este un dezastru pentru climat și pentru calitatea aerului”. Aceștia cer pur și simplu oprirea proiectelor de construire de noi autostrăzi.

Rezultatul războiului climatic: mai puține trenuri, mai multe mașini

Renunțarea la orice este motorizat diesel sau pe benzină, indiferent dacă e mașină, motocicletă, revenirea la biciclete, eventual la mersul pe jos, a fost linia directoare a proiectelor „verzi” o grămadă de ani. Linia ecologică nu a exclus însă taxarea autovehiculelor (mai puțin, acum, celor electrice) deși contribuabilii, de pe urma cărora s-au adunat munți de bani de-a lungul timpului, au îndrăznit să întrebe cum ar putea niște bancnote să facă aerul mai curat?

ADVERTISEMENT

Oricum, pe frontul climatic declarat, rezultatul pare a fi următorul: mai puține trenuri, mai multe mașini. Între 1995 și 2018, țările europene au cheltuit aproximativ 1 500 de miliarde de euro pentru infrastructura rutieră, față de doar 930 de miliarde de euro pentru cea feroviară, potrivit unui studiu publicat marți de ONG-ul de mediu Greenpeace. Aceasta reprezintă o diferență de 66% în ceea ce privește investițiile în favoarea drumurilor. ONG-ul solicită „reorientarea” finanțării.

În 30 de țări (UE, Norvegia, Elveția și Marea Britanie), lungimea cumulată a rețelei de autostrăzi a crescut cu 60% între 1995 și 2020, de la 51.500 la 82.500 km. Rețeaua feroviară, în schimb, a pierdut 6,5%, potrivit studiului realizat pentru ONG-ul T3 Transportation și Institutul Wuppertal, un centru de cercetare german. Aceste calcule se bazează pe datele disponibile în fiecare țară, scrie Le Parisien.

ADVERTISEMENT

În 1995, „eram deja conștienți de realitatea schimbărilor climatice, existau deja negocieri climatice și angajamente de reducere a gazelor cu efect de seră”, a declarat pentru AFP Lorelei Limousin, director de transport la Greenpeace EU. „În ciuda acestor avertismente privind viitoarele schimbări climatice, țările au continuat să investească în drumuri”.

Criticați pentru că au făcut drumuri

Franța, în special, „a investit de peste două ori mai mult în drumuri decât în calea ferată”, potrivit studiului: 278 de miliarde de euro pentru drumuri, față de 130 de miliarde de euro pentru calea ferată, inclusiv trenuri urbane, metrouri și tramvaie. Acest raport este aproape echivalent cu cel al Germaniei, cu 278 de miliarde de euro față de 132 de miliarde de euro.

ADVERTISEMENT

În Europa, aproximativ 13.700 km de linii de tren de călători au fost închise din 1995 încoace, notează studiul, dar „mai mult de jumătate” din liniile de tren de călători „ar putea fi redeschise relativ ușor”.

Decalajul de finanțare dintre transportul rutier și cel feroviar s-a redus pentru perioada 2018-2021, cu 34% mai multe fonduri alocate rețelei auto decât celei feroviare. În special, Franța a investit cu 10% mai mult în transportul feroviar decât în cel rutier în această perioadă.

ADVERTISEMENT

Mersul pe jos e sănătos

Cu toate acestea, Lorelei Limousin a considerat că „nu putem vorbi încă de o inversare a tendinței” la nivel european. „Nu trebuie să ne mulțumim cu creșterea finanțării pentru calea ferată, ci trebuie să încetăm să mai finanțăm și probleme (sic) precum autostrăzile”, a susținut ea.

„Fondurile publice nu trebuie să fie risipite pe extinderea autostrăzilor și aeroporturilor”, potrivit Greenpeace, care cere „oprirea tuturor proiectelor noi de autostrăzi” și ca investițiile în drumuri să fie „limitate la strictul necesar pentru întreținere” și măsuri de siguranță. De asemenea, ONG-ul cere ca finanțarea să fie „redirecționată” către calea ferată, transportul public și modurile nemotorizate, cum ar fi mersul pe jos și cu bicicleta.

 

ADVERTISEMENT