News

România, acuzată de Ucraina că pune în pericol exporturile maritime: “Nu face faţă problemei”

Ucraina acuză România că pune în pericol exporturile maritime, în urma zecilor de nave cu marfă, în special cu cereale, care au rămas blocate în Portul Sulina.
23.05.2022 | 13:11
Romania acuzata de Ucraina ca pune in pericol exporturile maritime Nu face fata problemei
Zeci de nave ucrainene, în așteptare la intrarea în Portul Sulina, la controlul de frontieră. Sursa foto: Digi 24
ADVERTISEMENT

Se amplifică situația navelor ucrainene cu marfă, blocate în Portul Sulina. Kievul acuză România că pune în pericol exporturile maritime și că ”ignoră propunerile lucrătorilor portuari ucraineni.”

România, acuzată de Ucraina că pune în pericol exporturile maritime, dar și de ignoranță

”Partea română nu face față problemei și ignoră propunerile lucrătorilor portuari ucraineni”, apare în revista din țara vecină, Ukrainian Shipping Magazine, care citează spusele unui expert pe nume Andriy Sokolov.

ADVERTISEMENT

Aceeași sursă precizează că s-a format un ambuteiaj de aproape 90 de nave în canalul maritim, în ultimele patru săptămâni.

”În ultimele patru săptămâni, situația a mers din rău în mai rău. Partea ucraineană a făcut o serie de propuneri, în special, cum să grăbească escortarea navelor.

ADVERTISEMENT

Cu toate acestea, administrația canalului este foarte conservatoare și nu a acceptat nicio propunere în acest moment, a scris Adriy Sokolov, într-o postare pe facebook, citat de Ukrainian Shipping Magazine.

Tot același expert acuză că țara noastră are ”propria sa viziune asupra modului în care este construită coada”. 

ADVERTISEMENT

”În acest moment, această problemă este rezolvată exclusiv de administrația canalului, cu ușile închise. Au mărfuri prioritare, sunt mărfuri românești, care sunt considerate în afara rândului.

Există o lipsă de piloți care conduc nava pe toată lungimea canalului până în Ucraina. De mult timp fiecare a luptat la nivelul său, dar având în vedere că exporturile sunt tot ce ne mai rămâne, această problemă trebuie ridicată la nivelul șefilor de guvern. Și decideți urgent ”, a mai notat Sokolov.

ADVERTISEMENT

Ce propuneri ar ignora România din partea lucrătorilor portuari ucraineni

Publicația ucraineană amintită a enumerat propunerile pe care românii le-ar ignora din partea lucrătorilor portuari de la Kiev. Anume:

  • ”Relocarea piloților din porturile ucrainene închise împreună cu bărci în România;
  • Iluminat noaptea cotitura periculoasă a Dunării în zona Tulcea, precum și organizarea cablajelor non-stop cu ajutorul remorcherilor de escortă;
  • Să proceseze navele care sosesc în rada în timp ce acestea așteaptă intrarea navei și nu deja în portul Sulina însuși”, a mai scris Ukrainian Shipping Magazine.

Aceeași publicație mai atrage atenția că recolta din 2021 nu este, încă, exportată complet din Ucraina și riscă să rămână fără loc de depozitare, din cauza ”ignoranței României.”

”Ignorarea de către România nu numai că îi costă scump pe exportatorii ucraineni, dar pune și operațiunile de export la un risc și mai mare într-o lună, mai apare în Ukrainian Shipping Magazine.

Cum explică România situația navelor ucrainene blocate în Portul Sulina

Săptămâna trecută, reprezentanți ai Administrației Fluviale a Dunării de Jos Galați explicau pentru Digi 24 că sunt blocaje și întârzieri în Portul Sulina din cauză că se fac verificări în doar trei puncte de acostare, ceea ce nu ar fi suficient pentru fluxul de nave creat.

Până la izbucnirea războiului puteau trece câte 3-4 nave o dată, într-o zi, iar acum este prea dificil să se permită accesul pentru 70-80 de nave.

”Sunt de aproape cinci ori mai multe nave decât în condiții normale. Principala încărcătură o reprezintă cerealele, dar ele transportă și tancuri sau motorină.

Problema e că toate porturile sunt dimensionate pentru o anumită șarjă de marfă, nu putem deodată trece de la 3 – 4 nave la 70 – 80 de nave. Se creează priorități, dar acesta e nivelul pentru verificări, număr de piloți, puterea de operare a porturilor. Cauza situației e conflictul din Ucraina”, detalia Ciprian Cotiga.

ADVERTISEMENT