Se amplifică situația navelor ucrainene cu marfă, blocate în Portul Sulina. Kievul acuză România că pune în pericol exporturile maritime și că ”ignoră propunerile lucrătorilor portuari ucraineni.”
”Partea română nu face față problemei și ignoră propunerile lucrătorilor portuari ucraineni”, apare în revista din țara vecină, Ukrainian Shipping Magazine, care citează spusele unui expert pe nume Andriy Sokolov.
Aceeași sursă precizează că s-a format un ambuteiaj de aproape 90 de nave în canalul maritim, în ultimele patru săptămâni.
”În ultimele patru săptămâni, situația a mers din rău în mai rău. Partea ucraineană a făcut o serie de propuneri, în special, cum să grăbească escortarea navelor.
Cu toate acestea, administrația canalului este foarte conservatoare și nu a acceptat nicio propunere în acest moment”, a scris Adriy Sokolov, într-o postare pe facebook, citat de Ukrainian Shipping Magazine.
Tot același expert acuză că țara noastră are ”propria sa viziune asupra modului în care este construită coada”.
”În acest moment, această problemă este rezolvată exclusiv de administrația canalului, cu ușile închise. Au mărfuri prioritare, sunt mărfuri românești, care sunt considerate în afara rândului.
Există o lipsă de piloți care conduc nava pe toată lungimea canalului până în Ucraina. De mult timp fiecare a luptat la nivelul său, dar având în vedere că exporturile sunt tot ce ne mai rămâne, această problemă trebuie ridicată la nivelul șefilor de guvern. Și decideți urgent ”, a mai notat Sokolov.
Publicația ucraineană amintită a enumerat propunerile pe care românii le-ar ignora din partea lucrătorilor portuari de la Kiev. Anume:
Aceeași publicație mai atrage atenția că recolta din 2021 nu este, încă, exportată complet din Ucraina și riscă să rămână fără loc de depozitare, din cauza ”ignoranței României.”
”Ignorarea de către România nu numai că îi costă scump pe exportatorii ucraineni, dar pune și operațiunile de export la un risc și mai mare într-o lună”, mai apare în Ukrainian Shipping Magazine.
Săptămâna trecută, reprezentanți ai Administrației Fluviale a Dunării de Jos Galați explicau pentru Digi 24 că sunt blocaje și întârzieri în Portul Sulina din cauză că se fac verificări în doar trei puncte de acostare, ceea ce nu ar fi suficient pentru fluxul de nave creat.
Până la izbucnirea războiului puteau trece câte 3-4 nave o dată, într-o zi, iar acum este prea dificil să se permită accesul pentru 70-80 de nave.
”Sunt de aproape cinci ori mai multe nave decât în condiții normale. Principala încărcătură o reprezintă cerealele, dar ele transportă și tancuri sau motorină.
Problema e că toate porturile sunt dimensionate pentru o anumită șarjă de marfă, nu putem deodată trece de la 3 – 4 nave la 70 – 80 de nave. Se creează priorități, dar acesta e nivelul pentru verificări, număr de piloți, puterea de operare a porturilor. Cauza situației e conflictul din Ucraina”, detalia Ciprian Cotiga.