România construiește autostrăzi cu viteza melcului! Anul trecut, primul de pandemie a scos la iveală câteva inaugurări, dar numărul kilometrilor este unul mai degrabă amuzant. Previziunile pentru 2021 sunt însă și mai proaste. Constructorii se află la ani lumină de finalizarea proiectelor și putem discuta mai degrabă despre deschiderea anumitor șantiere.
De altfel, ultimii ani de zile n-au apropiat prea mult România de Europa din acest punct de vedere. Este și greu să faci lucrul acesta într-un asemenea ritm anevoios.
Asociația Pro Infrastructură nu a ezitat și a atras atenția că avem nevoie de 100 de kilometri de autostradă construiți anual pentru a reuși să recuperăm din ecartul față de vestici în următorii 20 de ani.
Dacă ne raportăm la 2017, atunci trebuie să știți că România a reușit atunci contraperformanța de a inaugura 15 kilometri, toți finalizați cu un an înainte.
Anul următor, în 2018, a fost deschisă circulația pe 60 de kilometri de autostradă, ceea ce a adus un plus important pentru conducătorii auto.
În 2019, autoritățile au predat la cheie 43 de kilometri, în timp ce, în 2020, an electoral, s-au inaugurat aproximativ 59 de kilometri de autostradă.
Așadar, niciodată în ultimii ani de zile nu s-a atins ținta de 100 de kilometri, ba chiar, nici măcar nu s-au apropiat constructorii de un asemenea obiectiv.
În 2020, autoritățile ar fi putut să recupereze serios, mai ales că, o perioadă bună, lumea a stat închisă în casă. Nu a fost cazul și pentru că șantierele au tras și ele obloanele.
Anul trecut au fost deschise două loturi din A3. Despre primul, mai degrabă s-a râs. Vorbim de aproape 3,5 kilometri poziționați între localitățile Biharia și Borș, la granița cu Ungaria.
Nici al doilea nu a fost mai de Doamne Ajută, dar a punctat serios în clasamentul final. Cei 18 km de asfalt pe care se poate circula în mare viteză au fost turnați între Iernut și Chețani.
Apoi, s-au dat în trafic cei circa 16 kilometri de autostradă construiți ca parte a Centurii Bacăului, dar care ar urma să facă parte din A7. Evident, atunci când se va construi și restul autostrăzii.
De asemenea, cu anumite restricții se poate merge și pe Autostrada A10, preț de 15 kilometri, de la Sebeș până la nodul rutier Alba Iulia Nord. După îndelungi conflicte și neînțelegeri s-a deschis și traficul pe o porțiune de 6,3 kilometri de autostradă dintre Râșnov și Cristian.
Dacă toate merg bine, atenție, dacă toate merg bine, atunci vom avea în sfârșit gata Autostrada Sebeș- Turda, celebra A10. Vorbim despre un drum lung de aproape 70 de kilometri pentru care s-a adunat deja o întârziere de cinci ani de zile.
Și la A3 vor fi lucrări serioase pe un tronson important. Astfel, vom avea gata în acest an cei 4,5 kilometri care leagă Ungheni de Târgu Mureș.
În plus, e posibil ca UMB să finalizeze parțial, în zona Balș – Slatina, unele porțiuni din drumul expres pe care îl construiește, parte din Drumul Expres Craiova Pitești, a mai anunțat Ionuț Ciurea, directorul executiv al Asociației Pro Infrastructură.
Există și alte șantiere care puteau fi închise în acest an, dar situația lor este încă departe de adevăr. De exemplu, firma care construia un lot de 15 km de autostradă între Chețani și Câmpia Turzii, a intrat în insolvență.
Poate la anul vom avea și pod peste Dunăre la Brăila. ”Avem șanse să vedem podul peste Dunăre. Dar cel mai probabil ne vom mulțumi anul viitor să-l filmăm cu drona.
Funcțional nu va fi anul viitor, din cauză că rețeaua de drumuri de legătură nu e gata. Chiar dacă podul va fi gata la finele lui 2021, va mai fi nevoie de cel puțin 6 luni.
Și asta din estimările Companiei de Drumuri – pentru a lucra la drumurile de legătură. Timp în care podul nu va putea fi deschis”, a mai spus Ionuț Ciurea.
La finalul anului trecut, România avea aproximativ 912 kilometri de autostradă. Cel mai lung tronson este deschis între București și Nădlac, însumând aproape 443 de km. Aici se lucrează însă, fiind în construcție încă 45 de km.
Terminată este Autostrada Soarelui, o porțiune de drum de mare viteză de 202 km. Alți 170 de km deschiși cu 106 în lucrări ar însemna Autostrada Transilvania.
Valea Prahovei a rămas triunghiul Bermudelor pentru toți constructorii, dar și pentru autorități. De asemenea, Moldova pare că a pierdut definitiv acest pariu.
De remarcat că 385 de kilometri de autostradă sunt în acest moment în construcție.