News

România s-a abţinut să voteze interzicerea vânzării maşinilor pe benzină şi motorină, după 2035. Decizia a devenit totuşi lege în UE

UE a adoptat legea care interzice vânzarea, din 2035, a mașinilor care emit dioxid de carbon. La votul de marţi trei ţări s-au abţinut, iar una a votat împotrivă.
28.03.2023 | 16:43
Romania sa abtinut sa voteze interzicerea vanzarii masinilor pe benzina si motorina dupa 2035 Decizia a devenit totusi lege in UE
Maşinile pe benzină şi motorină vor fi istorie după 2035
ADVERTISEMENT

O eliminare treptată a vânzării de vehicule poluante a primit aprobarea finală pentru a deveni lege în Uniunea Europeană. Opoziția Germania a amânat luarea deciziei cu câteva săptămâni, dar votul decisiv a fost dat marți, pentru acest act normativ care va pune capăt vânzării, după anul 2035, de vehicule care rulează cu combustibili care emit dioxid de carbon.

Polonia a fost singura ţară care a votat împotrivă

Miniștrii Energiei din cele 27 de state membre şi-au dat acordul pentru această lege contestate, care a fost amânată cu câteva săptămâni de ministrul german al Transporturilor, Volker Wissing. Textul validat va obliga autoturismele noi să nu mai emită dioxid de carbon începând cu 2035, ceea ce se traduce printr-o interdicţie a comercializării de automobile care funcţionează pe bază de benzină şi motorină, precum şi a celor hibride, în beneficiul automobilelor complet electrice.

ADVERTISEMENT

Deși Germania a reușit să dilueze legea, nu a fost singurul stat membru care a ridicat opoziție. Ministrul polonez al energiei a votat împotriva legii, iar reprezentanții României, Italiei și Bulgariei s-au abținut. Toate acestea după ce sâmbătă fusese convenit între Bruxelles și Berlin un compromis care va permite vânzarea de mașini și camionete care funcționează cu așa-zișii combustibili electronici neutri din punct de vedere climatic care folosesc combustibili sintetici produși cu carbon captat.

Opoziția a apărut din temerile legate de creșterea costurilor vehiculelor. Italia făcuse, de asemenea, eforturi pentru o scutire pentru biocombustibili. Nu numai guvernele, ci și producătorii de mașini au respins eliminarea treptată a emisiilor. Producătorul german de mașini de lux Porsche și producătorul italian Ferrari s-au plâns că bateriile necesare pentru mașinile electrice ar fi prea grele pentru vehiculele lor.

ADVERTISEMENT

Alți producători de automobile, precum nemţii de la Volkswagen şi Mercedes-Benz, dar și americanii de la Ford, pariază deja pe vehiculele electrice, pe fondul eforturilor de a găsi soluții moderate pentru reducerea în cât mai scurt timp a emisiilor de carbon.

Mișcarea este o încercare de a reduce emisiile de dioxid de carbon ale blocului, care au un impact major asupra încălzirii globale și asupra multitudinii ulterioare de efecte periculoase asupra planetei. În momentul de faţă, transporturile sunt responsabile pentru aproximativ 25% din emisiile din UE.

ADVERTISEMENT

Propunerea de a revizui standardele privind emisiile de dioxid de carbon ale autoturismelor şi utilitarelor face parte din pachetul “Fit for 55”. Prezentat de Comisia Europeană la data de 14 iulie 2021, acest pachet va permite UE să îşi reducă emisiile nete de gaze cu efect de seră cu cel puţin 55% până în 2030, comparativ cu nivelul din 1990, şi să ajungă la neutralitate climatică în 2050.

După luni de negocieri, Parlamentul European, Comisia Europeană şi statele membre UE au convenit anul trecut ca termen limită anul 2035 pentru retragerea maşinilor care emit dioxid de carbon. Aceste reglementări vor face imposibilă vânzarea de maşini noi cu motoare pe combustie după 2035.

ADVERTISEMENT

Dar, luna trecută, principala politică a blocului comunitar destinată să accelereze tranziţia Europei la vehiculele electrice a fost pusă pe pauză, după ce Germania şi-a exprimat, în ultimul moment, opoziţia faţă de această iniţiativă. Berlinul a dorit ca vânzările de maşini noi cu motoare pe combustie să fie permise şi după 2035, dacă utilizează combustibili sintetici.

ADVERTISEMENT