News

România, gazda Summit-ului celor Trei Mări în 2023. Ce sunt Rail-2-Sea și Via Carpatica, proiectele cheie pentru Europa de Est

Președintele Klaus Iohannis a anunțat organizarea de către România, în 2023, a Summit-ului celor Trei Mări, moment cheie pentru dezvoltarea zonală din punct de vedere economic și militar.
20.06.2022 | 16:18
Romania gazda Summitului celor Trei Mari in 2023 Ce sunt Rail2Sea si Via Carpatica proiectele cheie pentru Europa de Est
Klaus Iohannis a anunțat că România va organiza în 2023 un nou summit important pentru dezvoltarea zonală. Foto: Hepta
ADVERTISEMENT

Klaus Iohannis s-a întâlnit cu președintele Letoniei, Egils Levits, precum și cu președintele Poloniei, Andrzej Duda, și au convenit că proiectele Via Carpatica și Rail-2-Sea sunt esențiale pentru dezvoltarea zonală.

România va organiza summitul celor Trei Mări în 2023

Ne-am întâlnit astăzi într-un moment cheie pentru întreaga regiune a celor trei Mări, pe fondul agresiunii ilegale ale Federației Ruse în Ucraina.

ADVERTISEMENT

În acest context miza summitului de astăzi depășește cadrul privind dezvoltarea regiunii prin mai bună inteconectare a economiilor noastre.

În 2018 am organizat cu succes la București summitul și forumul de afaceri, iar cinci ani mai târziu în 2023 România va găzdui din nou acest eveniment important. Această decizie pe care am anunțat-o astăzi reconfirmă importanța majoră pe care România o acordă acestui format regional de cooperare”, a transmis Iohannis.

ADVERTISEMENT

Concret, Țările Baltice vor coopera cu România pentru a dezvolta zona din toate punctele de vedere. Prioritare pentru noi rămân proiectele Rail-2-Sea și Via Carpatica.

„Transport, energie, digital sunt cele trei domenii de bază unde trebuie să existe cooperare. Trebuie să recalibrăm răspunsul nostru. În deschiderea summitului am salutat intervenția președintelui Zelenski, cu un mesaj clar, Ucraina are nevoie de sprijinul statelor participante.

ADVERTISEMENT

Am reiterat sprijinul pe care România îl acordă Ucrainei. I-am transmis acest aspect direct președintelui Zelenski. Ca țară gazdă a viitorului summit, România va analiza toate posibilitățile prin care inițiativa poate ajuta Ucraina.

Ne vom concentra asupra proiectelor de interconectare la care Ucraina ar putea participa ca partener al inițiativei. Avem convingerea fermă că și Republica Moldova și Georgia, care se află pe același drum spre UE, trebuie să primească același sprijin din partea noastră. Alte proiecte prioritare sunt inițiativele Via Carpatica și Rail-2-Sea. Ne vom ghida după un principiu clar, împreună suntem mai puternici”, a completat Iohannis.

ADVERTISEMENT

Ce sunt proiectele Via Carpatica și Rail-2-Sea

Proiectele Via Carpatica și Rail-2-Sea sunt două proiecte cheie pentru dezvoltarea cooperării dintre Țările Baltice și România.

ADVERTISEMENT

Via Carpatica va fi un transeu transeuropean care va face legătura între Mrea Baltică, Marea Neagră și Marea Egee. Traseul va începe în Lituania, la Klaipeda, va continua prin în Polonia, pe ruta Bialystok – Lublin – Rzeszow, în Slovacia la Presov – Kosice și în Ungaria prin Miskolc – Debrecen.

În România, traseul va avea două direcții, una spre Constanța, pe ruda Episcopia Bihor – Oradea – Arad – Timișoara – Lugoj – Făget – Deva – Orăștie – Sibiu – Pitești – București – Constanța – Marea Neagră și alta spre frontiera româno-bulgară la podul peste Dunăre de la Calafat-Vidin, pe ruta Episcopia Bihor – Oradea – Arad – Timișoara – Lugoj – Caransebeș – Herculane – Orșova – Drobeta Turnu Severin – Vînju Mare – Calafat.

Rail-2-Sea este un proiect vizează dezvoltarea și modernizarea unei linii de cale ferată lungă de 3.663 de kilometri (2.276 de mile) care leagă portul polonez de la Marea Baltică Gdansk de portul românesc de la Marea Neagră Constanța. Această cale ferată ar urma să treacă prin România, Ungaria, Slovacia și Polonia și își propune să îmbunătățească infrastructura acestor țări, având utilizare civilă și militară.

În România, această cale ferată va avea 3 brațe: Nordic A (trece prin orașe precum Cluj-Napoca, Sighișoara și Brașov), Nordic B (trece prin orașe precum Arad, Deva, Alba Iulia, Sighișoara și Brașov) și Southern (trece prin orașe) precum Timișoara, Caransebeș, Orșova și Craiova). Proiectul ar trebui finalizat în 2029.